تعدادی از زائران ایرانی با وجود خطرات راه و تبعات قانونی، از طریق مرزهای اقلیم کردستان عراق، خود را به کربلا برای شرکت در اربعین حسینی رساندند.
کد خبر: ۱۳۳۷۷۳۶

به گزارش جام جم آنلابن، تعدادی از این زائران در بین الحرمین با انتشار ویدئوهای خود در شبکه های اجتماعی گفتند که از طریق مرز «تمرچین – حاج عمران» (استان اربیل) وارد اقلیم کردستان عراق شده اند.

این زائران افزوده اند که از طریق کردستان عراق و تنها با پرداخت هزینه تست کرونا در مرز به دولت محلی اقلیم کردستان عراق، خود را به کربلای معلا رسانده اند.

مقامات مسوول ایرانی این اقدام زائران ایرانی را غیر اصولی و در برگیرنده مخاطراتی در مسیر راه و همچنین تبعات قانونی در داخل عراق دانسته اند.

به گفته آنها، روادیدهای اقلیم کردستان عراق، فقط محصور به اقلیم کردستان عراق (سه استان سلیمانیه، دهوک و اربیل) است و مسافر ایرانی حق تردد با آن را در مناطق واقع در حوزه دولت مرکزی عراق از جمله کربلا، نجف، کاظمین و سامراء ندارد.

مقامات مسئول ایرانی هشدار داده اند که دولت عراق می تواند حسب قانون، این زائران ایرانی را به دلیل حضور غیر قانونی در حوزه دولت مرکزی، تحت پیگرد قرار داده و بازداشت و زندانی کند و از این رو به زائران ایرانی توصیه شده است که از مسیرهای غیر رسمی و پر خطر پرهیز کنند و رهنمودهای رسمی را در خصوص مشارکت در زیارت اربعین حسین را جدی بگیرند.

ابهام درباره مشارکت زائران ایرانی در زیارت اربعین، عراقی است

کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین حسینی در اطلاعیه‌ای در ۲۱ شهریورماه گذشته اعلام کرد: تا کنون هیچ مجوز رسمی از سوی دولت عراق برای شرکت مشتاقان ایرانی در مراسم اربعین حسینی و نیز دستورالعملی برای صدور روادید صادر و ابلاغ نشده است.

در متن اطلاعیه کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین حسینی که یکشنبه هفته جاری انتشار یافته، آمده است: به رغم زمان بسیار کوتاه باقی مانده تا ایام اربعین حسینی (ع)، تا این لحظه هیچ مجوز رسمی از سوی دولت عراق برای شرکت مشتاقان ایرانی در مراسم اربعین حسینی صادر نشده و دستورالعملی نیز برای صدور روادید ابلاغ نشده است.

در این اطلاعیه تصریح شده است:‌ لذا با لحاظ فرصت اندک باقی مانده، کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین در نظر دارد از ساعت ۹ صبح روز دوشنبه مورخ ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۰ به منظور آمادگی های لازم، از طریق سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir و به صورت غیر حضوری موقتا مبادرت به پیش ثبت نام از آندسته از متقاضیانی نماید که فاقد بیماری زمینه ای بوده و براساس شرایط منتشره در رسانه ها به نقل از دولت عراق و همچنین مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند و باتوجه به بسته بودن مرزهای زمینی، صرفا مجاز به تشرف از طریق هوایی خواهند بود، مضافا اینکه داشتن گواهی نتیجه منفی آزمایش PCR برای مسافرت مورد نیاز می باشد.

کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) افزود:‌ بدیهی است ثبت نام قطعی براساس ظرفیت و شروطی که کشور عراق اعلام نماید انجام خواهد شد و در صورتی که تعداد افرادی که پیش ثبت نام کرده باشند بیش از ظرفیت تعیین شده توسط کشور عراق باشد، در این صورت متناسب با ظرفیت اختصاص یافته تصمیم گیری و اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها