دبیرکل جمعیت هلال‌ احمر ‌از جزئیات واردات واکسن برای افراد زیر 18 سال می‏گوید

«سینوفارم و سوبرانا 2» برای دانش‌ آموزان

رکوردشکنی در حوزه واکسن ادامه دارد. دیروز با تزریق یک میلیون و 120 هزار و 67 دوز واکسن کرونا، رکورد تازه‌ای در تزریق روزانه واکسن به ثبت رسید اما خبرهای خوب به واردات محموله‌های بزرگ واکسن و افزایش سرعت واکسیناسیون محدود نمی‌شود.
کد خبر: ۱۳۳۷۲۲۹

در تازه‌ترین اتفاق‌، ‌رئیس جمعیت هلال‌ احمر از واردات 10 میلیون دوز واکسن برای گروه‌های سنی زیر 18 سال خبر داده است که واردات آن قفل مدارس را در دوران کرونا باز خواهد کرد‌.

در ادامه درباره جزئیات این خبر با محمدحسن قوسیان‌ مقدم، دبیرکل و سخنگوی جمعیت هلال‏‌احمر همراه شده‌ایم او از قوت گرفتن احتمال واردات 10 میلیون دوز واکسن تک‌دوزی سوبرانا2 و سینوفارم از کشورهای کوبا و‌ چین می‌گوید.

به گفته او، تمام اطلاعات برای ورادات واکسن‏های مناسب برای گروه سنی زیر 18 سال آماده و تحویل سازمان غذا و دارو داده شده است و در صورت تایید این سازمان و صدور مجوز، با واردات یکی از این دو واکسن در مهرماه، واکسیناسیون گروه سنی زیر 18 سال آغاز می‌شود. واکسیناسیونی که به احتمال زیاد تا نیمه آبان زمان خواهد برد، اما بازگشایی مدارس را حتمی خواهد کرد.‌

رئیس جمعیت هلا‏ل احمر به‌تازگی از واردات 10 میلیون دوز واکسن برای افراد زیر 18 سال گفته‌ است. این واکسن‌ها چه زمانی وارد می‌شود‌؟

ما اطلاعات مربوط به واردات واکسن افراد زیر 18 سال را جمع‏آوری کرده‌، چند واکسن را انتخاب و اطلاعات آنها را به سازمان غذا و دارو داده‌ایم و منتظریم تا آنها اطلاعات ما را بررسی و مجوز واردات را صادر کنند.

سازمان در حال بررسی است و در صورتی که واکسن‏ها را تایید کند، بلافاصله واردات را انجام می ‏دهیم. برنامه این است که در صورت تاییدیه سازمان غذا و دارو در مهرماه، واکسن مناسب افراد زیر 18 سال را به کشور وارد شود.

بنابراین می‌توان گفت احتمال بازگشایی مدارس در آبان دور از ذهن نیست.

‌اگر واکسن‏ های پیشنهادی ما تایید شود و کارهای اداری هم به‌موقع انجام و ارز خرید واکسن‏ها هم تخصیص داده شود؛ در مهرماه واکسن‏ها وارد و تا نیمه آبان هم واکسیناسیون افراد 12 تا 18 سال انجام می‏شود. اگر این اتفاقات روی دهد، مدارس به‌زودی بازگشایی می‎شود.

تعداد واکسن‏هایی که مجوز مصرف برای افراد زیر 18 سال را دارند، اندک است. واکسن‎های پیشنهادی شما محصول کدام شرکت و کشورهاست؟

بله، تعداد محدودی واکسن تک‏دوزی در جهان وجود دارد که مجوز استفاده برای افراد زیر 18 سال را دریافت کرده است. دو واکسن تک‌دوزی برای این گروه سنی، مدنظر ماست. یکی از آنها محصول مشترک ایران و کوباست (سوبرانا2) که در کوبا روی افراد زیر 18 سال آزمایش شده، نتایج آن هم مورد تایید و در این کشور هم مجوز مصرف اضطراری گرفته است. در ایران این واکسن به نام پاستوکووک شناخته می‎شود و درصورتی که مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد، ما این واکسن تک‏دوزی را مستقیما از کوبا وارد می‏کنیم. واکسن دیگر هم واکسن تک‏دوزی سینوفارم است که در چین مورد استفاده قرار می‎گیرد و تا به حال بیش از 100 میلیون دوز آن به شهروندان زیر 18 سال این کشور تزریق شده است. این واکسن‎ها مورد تایید بوده و اگر بخواهیم واکسنی برای این گروه وارد کنیم، همین دو واکسن است.

هماهنگی‌های لازم در این خصوص در ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شده است؟

تمام سیاستگذاری ‏ها یا برنامه ‏ریزی‌ها درباره واردات واکسن در ستاد ملی مبارزه با کرونا اتخاذ می‏شود. جمعیت هلال‏ احمر عضوی از زیرمجموعه‎های این ستاد است. در صورتی که مصوبه ‏ای از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به تصویب برسد، ما موظف به اجرای آن هستیم. هیچ نهادی بدون مجوز ستاد ملی مبارزه با کرونا، واکسنی را به کشور وارد نمی ‏کند و واردات هر واکسنی هم باید به تایید‌ سازمان غذا و دارو برسد.

به این ترتیب می‌توان گفت واردات واکسن به کار تیمی نیاز دارد.

درست است برای‌ واردات واکسن، نه ما که مجموعه‌ای از نهادها در کشور فعالیت می‏کنند، همه کارها به صورت تیمی انجام می‏شود و اگر هلال‌احمر واکسن مورد نیاز افراد زیر 18 سال را وارد می‌کند، نمی‌توان گفت که فقط جمعیت هلال‌احمر این واکسن را وارد کرده است، بلکه این مهم با همکاری نهادهایی مانند بانک مرکزی، سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و درمان، وزارت خارجه‌ و گمرک به نتیجه می‌رسد.

این روزها جمعیت هلال‌احمر حجم زیادی واکسن به کشور وارد کرده و به نظر می‌رسد بیش از گذشته فعال شده است. آیا سیاست‏های واردات واکسن نسبت به چند ماه قبل تغییر کرده است؟

ما از ابتدای بحث واردات واکسن به همراه شرکت‎های خصوصی و از فروردین‏ امسال وارد بحث واردات واکسن کرونا شده‌ایم، اما در روزهای ابتدایی موفق به واردات درصد کمی واکسن به کشور شدیم.‌‌ دلایل مختلفی برای افزایش محموله‎های وارداتی وجود دارد. یکی از آنها این است که در آن روزها بسیاری از کشورها خواهان خرید واکسن بودند و بنابراین کشورهای تولیدکننده، فروش واکسن را محدود کرده بودند و به هر کشور درخواست‌کننده‏ای میزانی از واکسن به فروش می رساندند؛ به اضافه این‌که در آن روزها کشورهای تولیدکننده نیز‌ به شهروندان خود واکسن تزریق می‎کردند. علاوه‌بر این در داخل نیز تغییراتی در ماه‎های اخیر به وجود آمده است. رئیس‌جمهور‌‌ شخصا برای واردات واکسن ورود کرد و از همه ارگان‏ها و دستگاه‏ها خواست تا با همکاری هم، مسیر واردات را آسان کنند. حالا دستگاه‏های زیرمجموعه دولتی موظف‌اند با همکاری هم در سرعت‏ بخشی به واردات واکسن کمک کنند. این روزها بانک مرکزی با سرعت بیشتری ارز برای خرید واکسن در اختیارمان می‏ گذارد و واردات هم با سرعت انجام می‏ شود.

واردات واکسن که مانند دارو در گمرک با مشکل رو‌به‌رو نمی‌شود؟

در واردات واکسن به هیچ عنوان مشکلی با گمرک نداریم، ما واکسن را وارد می‏کنیم و همان‌جا در فرودگاه به وزارت بهداشت و درمان تحویل می‏دهیم. حتی یک ساعت هم معطلی برای واردات واکسن در گمرک نداریم.

شما قبلا گفته بودید که در انتقال وجه و خرید واکسن مشکل دارید، این مشکل را چگونه حل کردید؟

انتقال وجه در داخل با کمک بانک مرکزی راحت‏تر شده است. بعد از دریافت مجوز واردات از سازمان غذا و دارو و تایید قیمت واکسن، به بانک مرکزی فاکتورهای خرید را تحویل می‏دهیم. بعد محموله را تحویل می‏گیریم، اما در بحث انتقال وجه در بخش جهانی، گشایشی برای خرید حاصل نشده است. ما بیشتر خریدهای‌مان را با صلیب سرخ انجام می‏دهیم و به دلیل تبادلاتی که با صلیب سرخ کشور چین داریم، با این کشور راحت‏ تر می‏توانیم مبادله انجام دهیم.

تا به حال چه میزان ارز برای خرید واکسن به هلال‌احمر تخصیص داده شده است؟

روند خرید واکسن به این شکل است که ما با تاییدیه سازمان غذا و دارو برای‌ نوع ‌و قیمت واکسن اقدام به واردات می‏کنیم. جمعیت هلال‏احمر پیش‎فاکتور خرید واکسن را تحویل بانک مرکزی می‎دهد و آنها میزان ارز را تخصیص می‏دهند. ما فقط پیش فاکتور را تحویل می‏دهیم و به امور مالی کاری نداریم. جمعیت هیچ سودی برای واردات واکسن دریافت نمی‏کند، چراکه ماهیت جمعیت هلال ‎احمر انجام کارهای بشردوستانه است، نه تجارت. ما برای خرید واکسن حتی تخفیف هم می‏گیریم.

با تخفیفی که از تولیدکننده می‏گیرید، قیمت یک دوز واکسن چقدر تمام می‏ شود؟

همان‌طور که گفتم، مسائل مالی برای ما مهم نیست و جزو ملاک‏های ما قرار ندارد، بنابراین حساب نمی‏کنیم که قیمت هر دوز واکسن چقدر است. زمانی که می‏گوییم ما تخفیف می‏گیریم، از ظرفیت‏های صلیب سرخی‏ استفاده می‏کنیم و اصلا بحث رقابت و این‌که در مقایسه با شرکت خصوصی یا خود وزارت بهداشت و درمان چقدر تخفیف می‏گیریم، مهم نیست. جمعیت هلال‌احمر، در قالب انجام کارهای بشردوستانه واکسن را وارد می‏کند. قصد ما کمک به مردم است و واکسنی را می‏خریم که تولید روز است؛ نه مانند برخی شرکت‌های خصوصی که ادعا می‌کنند از تولیدکننده واکسن تخفیف گرفته‌اند، اما واکسنی را که تنها یک یا دو ماه تاریخ مصرفش باقی‌مانده است، می‏خرند.

یعنی برخی شرکت‏های خصوصی واکسنی را وارد می‏کنند که تاریخ مصرف آنها رو به اتمام است؟

برای سوددهی ممکن است این اتفاق بیفتد. برخی شرکت‌ها به علت رقابتی که با هم دارند، ممکن است واکسن‏های تخفیف‏داری را بخرند که تاریخ مصرف‌شان رو به پایان است. شاید آنها برای سود خود با قیمت 15 تا 20 دلار هم واکسنی را بخرند. آنها ممکن است واکسنی را وارد کنند که زیاد هم معتبر نباشد، اما کیفیت واکسن‏های خریداری‌شد، برای هلال‌احمر مهم است و به همین دلیل از خود کشورهای تولیدکننده واکسن می‏خریم. البته شرکت‌های‎ خصوصی ممکن است با واسطه واکسن بخرند که این می‏تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

به این ترتیب آیا وعده واردات 20 میلیون دوز واکسن در شهریور را عملی می‌کنید؟

تاکنون حدود 12 میلیون و 20 هزار دوز واکسن در شهریور وارد شده است. در هفته آخر این ماه نیز هم حدود ده میلیون دوز دیگر واکسن وارد می‏شود تا در مجموع حدود 22 میلیون واکسن در شهریور وارد شده باشد‌. با این حساب، مجموع واکسن ‏های وارداتی توسط جمعیت هلال‌احمر حدود 40 میلیون دوز می‏شود.

برنامه واردات واکسن برای مهرماه چگونه است؟

برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در این ماه نیز 30میلیون دوز واکسن وارد کنیم.

این 30 میلیون دوز 10 میلیون دوز واکسن افراد زیر 18 سال را نیز شامل می‌شود؟

بله. اگر سازمان غذا و دارو مدارک ما را تایید کند، بلافاصله واردات واکسن مناسب این گروه سنی را نیز آغاز می‌کنیم.

چقدر احتمال دارد سازمان غذا و دارو با واردات واکسن‏ مناسب برای افراد زیر 18سال موافقت کند؟

ما از خود کشور تولیدکننده واکسن می‏خریم و واکسن معتبر را هم با مجوز سازمان غذا و دارو وارد می‏کنیم. تا‌به‌حال هم سازمان غذا و دارو همکاری خوبی برای واردات واکسن با ما داشته است.

فعال در واردات، فعال در واکسیناسیون

این روزها نام جمعیت هلال‏احمر با واردات واکسن گره خورده و همه منتظر واردات بیشتر واکسن از سوی این جمعیت هستند؛ با این وجود اما جمعیت هلال‌احمر برای واکسیناسیون نیز به میدان آمده است. نمونه آن، انتشار تصویری از داوطلبان هلال‌احمر است که در کوه و دشت به عشایر واکسن می‏ زنند.

آن‌طور که سخنگوی جمعیت هلال‌احمر می‏ گوید، این روزها تمام فکر و ذکر جمعیت، سرعت‌بخشی به امر واکسیناسیون است.

قوسیان‌مقدم می ‏گوید که حدود 4000 نفر از داوطلبان جمعیت هلال‌‏احمر در 505 مرکز واکسیناسیون در سراسر کشور درحال فعالیت هستند. به‌جز این اما این جمعیت قصد دارد تا 19 مرکز تجمیعی واکسیناسیون دیگر راه‏اندازی کند.

یکی از بزرگ‌ترین مراکزی که وابسته به این جمعیت است در شرق تهران قرار دارد و روزانه بیش از هزار نفر در آن واکسن دریافت می‌کنند. به گفته دبیرکل جمعیت هلال‏‌احمر، آنها به همه دانشگاه‏های علوم پزشکی کشور اعلام آمادگی کرده‌اند تا هر زمان نیاز به نیروی انسانی داشتند، به آنها اطلاع دهند.

او می‏گوید: «بسیاری از شهرها جمعیت اندکی دارند و نیاز به کمک اعضای داوطلب نیست، اما ما می‏توانیم از ظرفیت داوطلبان شهرهای کوچک، برای کاهش کمبود نیروی انسانی در شهرهای بزرگ استفاده کنیم.»

دپوی داروها در گمرک

این روزها با شیوع ویروس کرونا، نیاز به دارو و تجهیزات پزشکی بیش از پیش احساس می‎شود. جمعیت هلال‌احمر با وجود زیرمجموعه‌ای به نام سازمان تجهیزات پزشکی هلال‌احمر، حالا سال‌هاست که بسیاری از داروهای مورد نیاز کشور را وارد می‏کند.

این روزها برخی از داروهای حساس و موردنیاز بیماران خاص و داروهای عمومی اما در داروخانه‏ های مرجع، مانند داروخانه‏ های هلال‌احمر در سراسر کشور هم پیدا نمی‏شود.

قوسیان‌مقدم در این‌باره توضیح می‏دهد: «داروهایی که ما وارد می‏کنیم به سازمان غذا و دارو تحویل و بعد توزیع می‏شود و ما هم با توجه به سهمیه دارو تحویل می‏گیریم.»

او توضیح می‌دهد که جمعیت هلال‌احمر هم درست مانند بسیاری از شرکت‏های واردکننده، درصورتی که سازمان غذا و دارو درخواست واردات داروی خاصی را بدهد، داروی موردنیاز را وارد می‏کند. این تبادل درخواست داروها همیشه بین هلال‌احمر و سازمان غذا و دارو وجود دارد‌. سخنگوی جمعیت هلال‌احمر می‏گوید که ورادات دارو به کشور زیاد هم ساده نیست و با وجود این‌که آنها بدون مجوز سازمان غذا و دارو، دارویی را وارد نمی‏کنند؛ اما برخی مواقع داروهای آنها چندین ماه در گمرک دپو می‏شود. کارهای اداری، وجود مشکلاتی در تخصیص ارز و نیز پروسه ترخیص، گاهی واردات دارو را سخت‌تر هم می‌کند.

لیلا شوقی - جامعه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها