مخترع ایرانی دستگاه «آشکارساز نشت گاز»، برای تجاری‌سازی اختراعش در قالب شرکت دانش‌بنیان «مدارآفرینان صنعت» آماده مذاکره با سرمایه‌گذاران است

آشکارساز نشت گاز ، ابزار ضروری هر ساختمان

کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «مخزن فولاد رافع» که با نام تجاری «دابو صنعت» شناخته می‌شود موفق به تولید انواع مختلفی از تجهیزات مرتبط با صنایع گرمایشی و سرمایشی شده‌اند

تولید محصولات فناورانه صنعت تأسیسات و انرژی در دابو صنعت

کلمه «بویلِر» (Boiler) به‌معنای وسیله‌ای برای رساندن دمای یک سیال به نقطه جوش آن است. بویلرها در صنایع گرمایشی معمولا مخازن دربسته تحت فشاری محسوب می‌شوند که فرآیند جوش‌آوردن یا گرم‌کردن یک سیال را بر عهده دارند و از اصلی‌ترین ارکان این صنعت هستند؛ البته در زبان فارسی گاهی به‌جای اصطلاح بویلر از کلماتی مانند «دیگ» یا «کوره» نیز استفاده می‌شود.
کد خبر: ۱۳۳۷۰۲۶

شرکت دانش‌بنیان «مخزن فولاد رافع» که با نام تجاری «دابوصنعت» شناخته می‌شود، مجموعه‌ای پیشرو در زمینه ساخت انواع مختلفی از بویلرها به‌شمار می‌رود که تقریبا سه‌دهه سابقه فعالیت در صنایع گرمایشی دارد.

مدیر کارخانه دابوصنعت در خصوص نحوه شکل‌گیری و زمینه فعالیت این شرکت به جام‌جم می‌گوید: «این مجموعه در سال 1373 و در فضایی به مساحت تقریبی 300 مترمربع تأسیس شد و امروز به کارخانه‌ای تبدیل شده است که فضای فیزیکی آن حدود 120هزار مترمربع است و از این فضا، مساحتی به‌اندازه 33هزار مترمربع را به بخش تولید اختصاص داده‌ایم. در حال حاضر 450 نفر به‌طور مستقیم در این کارخانه مشغول به‌کار هستند که در حوزه طراحی و ساخت مبدل‌های حرارتی فعالیت می‌کنند. این مبدل‌ها شامل بویلِرهای بخار و دیگ‌های روغن داغ و همچنین انواع تجهیزات وابسته به آنها می‌شوند که در پروژه‌های درمانی بیمارستانی و انواع برج‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

مهدی رحمانی می‌افزاید: «درمجموع می‌توان گفت ما سازنده سیستم‌های گرمایشی هستیم و هرآنچه به انرژی حرارتی مربوط می‌شود را تولید می‌کنیم. در این راستا ما علاوه‌بر فعالیت در بخش تولید محصولاتمان، از سال 1388 شروع به پذیرش و اجرای انواع سفارش‌های ساخت کرده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به پروژه‌های مرتبط با صنایع نفت‌وگاز، صنایع فولاد و... اشاره کرد. تاکنون بسیاری از این پروژه‌های سفارشی، منجر به تولید تجهیزاتی شده‌اند که برای اولین‌بار در کشور به مرحله ساخت رسیده‌اند. در سال‌های اخیر به‌علت تحریم‌ها، صنایع داخلی مورد استقبال بیشتری قرار گرفته‌اند و کسب‌وکارهای بسیاری به فعالیت در عرصه تولید تمایل پیدا کرده‌اند.»

بویلرهای «آدمیرال» و «کاپیتال» در یک نگاه

مدیر کارخانه دابوصنعت در رابطه با انواع محصولات این شرکت می‌گوید: «از زمانی که طرح «هدفمندسازی انرژی» در کشور به اجرا درآمد، استفاده از سیستم‌های کاهنده انرژی رونق بیشتری پیدا کرد. در همین راستا، اولین محصولی که ما در سال 1392 روانه بازار کردیم «بویلر کُندانس» یا «بویلر چگالشی» بوده است. در سال‌های بعد، با توجه به بازدیدهایی که از شرکت‌های معتبر دنیا داشتیم و همچنین براساس بازخوردهایی که از سمت مشتریان‌مان دریافت کردیم، این محصول دستخوش تغییراتی شد تا این‌که در سال 1396 اقدام به بومی‌سازی دو فناوری مربوط به بویلرهای چگالشی کردیم.»

رحمانی در ادامه تشریح می‌کند: «یکی از این فناوری‌ها در رابطه با استفاده از مبدل‌های «آلومینیوم/ سیلیکون/ منیزیم» برای بویلرهای چگالشی با کارآیی 98درصدی است که با سوخت گاز کار می‌کنند و این نوع از بویلرها با نام تجاری «آدمیرال» شناخته می‌شود. فناوری دوم نیز مربوط به استفاده از مبدل‌های «ترکیبی» برای بویلرهای چگالشی با راندمان 98درصدی است و از گاز و گازوئیل به‌عنوان سوخت آنها استفاده می‌شود. این مدل از محصولات ما نیز با نام تجاری «کاپیتال» در بازار عرضه می‌شود. هر دو مدل بویلرهایی که ما تولید می‌کنیم از صفر تا صد به‌طور کامل در داخل کشور تولید می‌شود و برای ساخت آنها هیچ‌گونه وابستگی‌ای به خارج از کشور نداریم.»

مزایای رقابتی محصولات «دابوصنعت»

به گفته عضو هیأت‌مدیره شرکت دابوصنعت، تمام محصولات این مجموعه از نظر ایجاد آلودگی محیط‌زیستی استاندارد «یورو5» (Euro5) را پاس می‌کنند و همچنین در زمینه ایمنی و آلایندگی صوتی نیز منطبق با بالاترین استانداردهای جهانی هستند.

یکی دیگر از ویژگی‌های این بویلرها است است که در موتورخانه یا هر مکان دیگری که برای نصب آنها درنظر گرفته می‌شود، کمترین فضای ممکن را اشغال می‌کنند. این قابلیت‌ها در کنار عمر مفید بالای این محصولات که حداقل 30 سال پیش‌بینی می‌شود، موجب حداکثر رضایتمندی مشتریان شده‌ است و روزبه‌روز میزان فروش دابوصنعت بیشتر می‌شود.

به گفته رحمانی، بویلرهای آدمیرال با استفاده از روش مهندسی معکوس تولید شده‌اند و کاملا منطبق با نمونه مرجع هلندی هستند؛ اما در ساخت بویلرهای کاپیتال، طراحی مبدل‌ها به‌گونه‌ای انجام شده که تعمیر و نگهداری آنها نسبت به سایر بویلرهای داخلی مشابه، بسیار آسان‌تر است. تعمیر و نگهداری بویلرهایی که دیگر شرکت‌ها تولید می‌کنند، به‌دلیل وجود نداشتن دسترسی به کویل‌ها، به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

از طرف دیگر، هزینه‌های سرویس آنها به‌قدری زیاد است که برای مشتریان صرفه اقتصادی چندانی ندارد. شرکت دابوصنعت با رفع عیوب محصولات رقبایش، توانسته است سهم بزرگی از بازار داخلی را به خود اختصاص دهد.

معرفی برخی دیگر از محصولات «دابوصنعت»

بویلرهای آدمیرال و کاپیتال دو محصول استراتژیک شرکت دابوصنعت هستند. اما این مجموعه محصولات دیگری نیز در حوزه انرژی‌های گرمایشی تولید می‌کند که رحمانی درباره آنها می‌گوید: «کوره‌های «باکس آنیلینگ»(Box Annealing Furnace) که در حوزه ساخت فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین خطوط تولید «نورد سرد» که برای ساخت ورقه‌های مصرفی در صنایع خودروسازی و لوازم خانگی استفاده می‌شوند نیز از دیگر محصولات مهم ما هستند که با به‌کارگیری روش مهندسی معکوس، آنها را برای اولین‌بار در کشور تولید کرده‌ایم.»

وی اظهار می‌کند: «کوره باکس آنیلینگ در سال 1396 و به‌سفارش «فولاد مبارکه اصفهان» احداث شده است و در چهار سالی که از ساخت آن می‌گذرد، قطعات یدکی این کوره را نیز کاملا تحت پوشش قرار داده‌ایم. کوره باکس آنیلینگ جزو محصولات دانش‌بنیان ماست که فناوری‌های پیشرفته‌ای را برای ساخت آن به‌کار گرفته‌ایم.»

او در معرفی سایر محصولات دابوصنعت می‌گوید: «از دیگر محصولات مهم ما می‌توان به «دیگ‌های روغن داغ» اشاره کرد. از سال 1397 به‌دلیل تحریم‌های نفتی اعمال شده علیه کشورمان، بسیاری از شرکت‌های سازنده قیر تمایل پیدا کردند به‌جای بخار از روغن داغ استفاده کنند. این تغییرات باعث شد به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دیگ‌های روغن داغ در کشور تبدیل شویم و این محصول در صنعت قیر و صنایع وابسته به آن، کاربرد بسیار زیادی پیدا کند. شرکت‌هایی مانند «نفت سپاهان» و «نفت جِی» از مشتریان اصلی ما در این حوزه هستند.»

این فناور ایرانی در ادامه تصریح می‌کند: «تأمین آب گرم مصرفی خانگی یکی از مشکلات رایج در منازل است که ما با ساخت پکیج‌های زمینی با نام تجاری «مینیاتور»، این معضل را برطرف کرده‌ایم. پکیج‌های مینیاتور از محصولات پُرمصرف ما هستند که در دو مدل تولید می‌شوند؛ یک مدل برای استفاده در ویلاها یا ساختمان‌های غیرمرتفعی که دارای موتورخانه هستند و مدل دیگری که کاملا بی‌صدا کار می‌کند، در آپارتمان‌هایی با زیربنای بیشتر از 200 مترمربع مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد پکیج‌های مینیاتور این است که هیچ‌گونه قطعه تعویضی ندارند و رسوبی که پس از 10 سال استفاده در آنها ایجاد می‌شود را می‌توان در یک ساعت زمان، به‌راحتی ازبین برد.»

مهم‌ترین برنامه صادراتی «دابوصنعت» برای آینده

«مشعل زغال‌ سنگ‌ سوز» یکی از محصولات صرفا صادراتی شرکت دابوصنعت است که در حال حاضر برای پروژه‌ای در کشور قزاقستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آینده‌ای نه‌چندان دور، به یکی از پُرتیراژترین محصولات این شرکت تبدیل خواهد شد. مدیر کارخانه دابوصنعت درباره در این رابطه می‌گوید: «این محصول به‌صورت کاملا خودکار عمل می‌کند و انسان هیچ‌گونه دخالتی در کارکرد آن ندارد. زمانی که زغال در داخل مشعل شارژ می‌شود، عمل احتراق به‌صورت خودکار انجام می‌شود و در پایان نیز خاکسترهای به‌جا مانده در دستگاه به‌شکل خودکار تخلیه می‌شود. متأسفانه به‌دلیل قیمت بالای زغال‌سنگ در ایران، امکان استفاده از این محصول در داخل کشور وجود ندارد و ما آن را فقط برای صادرات به کشورهایی مانند ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان و... تولید انبوه خواهیم کرد. با توجه به این‌که زغال‌سنگ در این کشورها بسیار ارزان‌تر از سوخت‌هایی مانند گاز شهری یا گازوئیل است، استفاده از مشعلی که با سوخت زغال‌سنگ کار کند کاملا مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.»

به گفته رحمانی، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایی که در چشم‌انداز سال 1401 مجموعه دانش‌بنیان دابوصنعت پیش‌بینی شده است، تبدیل واحد مشعل‌سازی این شرکت به یک کارخانه مستقل ساخت مشعل‌های زغال‌سنگ‌سوز با تیراژ بسیار بالا خواهد بود. به این ترتیب ظرفیت کنونی ساخت مشعل در دابوصنعت که 50 دستگاه در سال است، افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا خواهد کرد و به 300 دستگاه در سال می‌رسد.

راه‌های ارتباطی با شرکت «دابو صنعت»

وبسایت: daboosanat.com
ایمیل: info@daboosanat.com
اینستاگرام: daboosanat.co
تلفن:0114436
آدرس: دفتر تهران:سعادت آباد، میدان کاج، خیابان سرو شرقی، روبه‌روی بانک شهر، شماره 17، طبقه اول
کارخانه:مازندران، محمودآباد، شهرک صنعتی شهدا، خیابان لاله، لاله 2

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها