سرور ابری و اجاره و یا خرید سرویس های مبتنی بر ابر یا کلود سرور server cloud در کنار مزایا، استقرارش مصائبی را به همراه دارد و شرکت ها و سازمان ها بهتر است چالش هایی که در این مقاله آمده است را مطالعه کنند و سپس نسبت به استقرار ابر اقدام نمایند.
کد خبر: ۱۳۳۶۲۰۲
واقعیات و چالشهای پشت پرده استقرار کلود چیست؟
 
به لطف فناوری رایانش ابری cloud computing امسال و در سال گذشته بیماریCOVID-19  موجب سرعت گرفتن ابتکارات مربوط به تحول در حوزه دیجیتال و استقبال بینظیر شرکتها و کسب وکارها به خرید سرور ابری شده شده است. اموری مانند رایانش ابری که به شکل قدرتمندی خود را به عنوان «جهش بخش دور کاری» معرفی می کنند یا سرویسهایی مانند چند ابری و ابر ترکیبی به سازمان ها در تداوم حیات تجارت خود کمک می کنند. با مشاهده مزایای رایانش ابری، امروزه تعداد بیشتری از شرکت ها از استراتژی «اول ابر یا cloud is first» بهره می‌برند یعنی در زمانی که نیازمند خدمات جدید هستند راه حل های ابری را ترجیح می دهند.

تحقیقات نشان میدهند که سرمایه گذاری در راه حلهای ابری و استفاده از سرور ابری در صنایع مختلف در حال افزایش است. بر اساس تحقیقات شرکت خارجی IDC ، تکنولوژی کلود تا سال ۲۰۲۴  بیش از ۱ تریلیون دلار از کل هزینه های فناوری اطلاعات شرکت ها را به خود اختصاص می‌دهد. در میان تمام این برنامه ریزیها و کسب مزایا، یک مرحله بسیار مهم در مهاجرت به کلاد وجود دارد. بسیاری از سازمانها در این مرحله با مشکلاتی مواجه می‌شوند زیرا در مقابل چالش هایی مانند تأمین بیش از حد، کمبود مهارت، مسائل مربوط به پذیرش و زمان خرابی بسیار محتاط هستند. به منظور کمک به شما در هنگام تصمیم گیری برای مهاجرت به سرور ابری ، ده مورد مهم را در زیر فهرست کرده ایم که قبل از مهاجرت به کلود سرور ها باید نسبت به آنها آگاهی داشته باشید.

1- درک اهداف خود برای انتقال به سرور ابری

قبل از انجام برنامه ریزی برای مهاجرت به سرور کلود، ابتدا از خود بپرسید: «چرا میخواهید سیستم خود را به سرور کلود منتقل کنید؟»

دلایل نادرست:

- زیرا شرکت های دیگر از جمله رقبای شما این کار را انجام میدهند و شما فکر میکنید با انجام این کار در رقابت پیروز خواهید شد.

- زیرا میخواهید یک آزمایش ساده با سرور ابری انجام دهید.

- زیرا برخی از کارشناسان شما بیان می‌کنند که مهاجرت به کلود سرور ها موجب صرفه جویی در هزینه ها می‌شود.

دلایل درست:

- زیرا استفاده از سرور ابری منجر به گسترش سریعتر زیرساخت ها می‌شود، زمان بهتری را برای فعالیت سیستم ارائه می‌دهد و به طور بالقوه موجب افزایش سرعت کسب و کار می‌‌شود.

- زیرا چابکی فناوری اطلاعات را بهبود می بخشد و موجب کاهش بار عملیاتی شما می‌شود و در نتیجه امکان پاسخ سریعتر به تغییرات بازار را فراهم می‌سازد.

- زیرا میخواهید کیفیت خدمات ارائه شده به مشتری و تجربه کاربر را بهبود بخشید.

- زیرا میخواهید امنیت و تاب آوری عملیاتی را افزایش دهید.

اگر در دسته دلایل درست قرار دارید، در مسیر درستی حرکت می‌کنید. مهاجرت به کلود یا همان خرید سرور ابری اغلب موجب مقیاس پذیری بهتر، چابکی بهتر و امنیت بیشتر می‌شود و توسعه سریعتر نرم افزار را امکان پذیر می سازد و کارایی را افزایش می دهد. با این حال هر سازمانی ممکن است به دلایل مختلف نیازمند استفاده از سرور کلود باشد؛ به عنوان مثال یک شرکت مالی ممکن است به منظور افزایش توان محاسباتی، مقیاس پذیری بیشتر و امنیت سایبری به آن نیاز داشته باشد. در ابتدا شما باید نیازهای خود را پیش بینی کنید تا ارزش مناسب کسب و کار را از پذیرش کلود سرور ها به دست آورید.

۲. یک ارزیابی واقع بینانه انجام دهید

انجام یک برآورد واقع بینانه از وضعیت فعلی سازمان خود امری ضروری است زیرا مبنایی را ارائه می‌دهد که هنگام تصمیم گیری‌های مهم به آن نیاز دارید.

شما باید موارد زیر را درک کنید:

- محیط IT فعلی خود

- سطح فعلی منابع خود

- بودجه کلی شما برای دستیابی به منابع جدید

ارزیابی کامل زیرساخت های موجود به شما کمک می کند تا دامنه و مقیاس این مهاجرت را تعیین کنید. با پاسخ به سوالات زیر می توانید ارزیابی بهتری داشته باشید:

- از چه نوع دستگاه هایی برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کنید؟

- در حال حاضر از چه مقدار فضای ذخیره سازی استفاده می کنید؟

- روزانه چه مقدار داده در سازمان شما ایجاد می شود؟

- به چه نوع پایگاه داده ای نیاز دارید؟

-  میزان حساسیت اطلاعات کسب و کار شما چه مقدار است؟

- چه نوع داده هایی ممکن است نیاز به ذخیره یا پردازش در سرور ابری داشته باشند؟

- چه مقدار پول برای زیرساخت موجود فناوری اطلاعات خود هزینه می کنید؟ آیا بعد از آن همچنان از سرور فیزیکی استفاده می کنید؟

۳. درک و کنترل هزینه های ابری

هنگام استفاده از سرور ابری، شما به شکل عمده به دنبال پرداخت Opex (هزینه عملیات) هستید زیرا راه حل های ابری به ندرت به Capex (هزینه سرمایه) نیاز دارند. باید زیرساخت های مربوط به IaaS و برنامه های کاربردی در مدل SaaS را هنگام استفاده از آنها بررسی کنید. بنابراین قیمت را میتوان پس از محاسبه نیازهای شما محاسبه کرد. هزینه های ابر را محاسبه کنید و آنها را با هزینه های محیط موجود مقایسه کنید. هزینه راه حلهای ابری ارائه شده از فروشنده ای به فروشنده دیگر متفاوت است. تحقیق کنید و قیمتهای متفاوتی را برای خدمات مختلف کلود سرور ها ارائه شده از سوی سرویس دهندگان مختلف پیدا کنید. برای سهولت انجام تحقیقات خود می توانید از ابزار مقایسه ابر سرور استفاده کنید.
توجه به نکات زیر بسیار مهم است:

- بودجه cloud server را تعیین کنید

- هزینه های واقعی کلود مرتبط با بخش ها، خدمات و پروژه ها را ارزیابی کنید

- مناطق برای بهینه سازی هزینه های مربوط به سرور ابری را شناسایی کنید

۴. مدل استقرار مناسب (استفاده از منابع) را انتخاب کنید

ارائه دهندگان خدمات ابری عمدتا سه نوع مدل استقرار را ارائه می دهند:

- زیرساخت به عنوان خدمات (IaaS)

- پلتفرم به عنوان خدمات (PaaS)

- نرم افزار به عنوان خدمات  (SaaS)

هر یک از آنها ویژگی های مختلفی را برای مدیریت و کنترل ارائه می دهند. اگر به دنبال کسب انعطاف پذیری بیشتر در رابطه با زیرساخت cloud خود هستید میتوانید مدل IaaS را انتخاب کنید. PaaS  به شما در جهت افزایش سرعت تحویل برنامه های خود در بازار کمک میکند. شما می توانید مدل SaaS را برای خودکارسازی و سرعت بخشیدن به روند استقرار مورد استفاده قرار دهید. این امر نیاز به کنترل برنامه ها را کاهش می دهد و موجب انعطاف پذیری بیشتری می‌شود. تفاوتهای بین این مدل های استقرار را درک کرده و مدلی را انتخاب کنید که همسو با نیازهای شما است.

۵. محیط مناسب ابر را انتخاب کنید

سه نوع محیط ابری اصلی، یعنی ابر خصوصی، ابر عمومی و ابر ترکیبی وجود دارد. ابتدا باید محیط IT فعلی خود را بشناسید و سپس بهترین محیط ابری را برای شرکت خود برای استقرار هر چه بهتر کلود سرور انتخاب کنید. در زیر ویژگی های اصلی ارائه میشوند که باید قبل از انتخاب یکی از آنها مورد توجه قرار گیرند:

ویزگی های ابر خصوصی :
- منابع محاسبات ابری را ارائه می دهد که می توانند منحصراً توسط سازمان شما مورد استفاده قرار گیرند.
- کنترل و قابلیت اطمینان بیشتری را ارائه می دهد.
- قابل تنظیم است.
- بسیار امن است.
- گران قیمت است.

ویزگی های ابر عمومی :
- منابع رایانش ابری را از طریق اینترنت ارائه می دهد که توسط ارائه دهنده خدمات شما مدیریت می شود.
- استفاده از آن ساده است.
- پیچیدگی پایینی دارد.
- امنیت کمتری نسبت به ابر خصوصی ارائه می دهد.
- گزینه های قیمت گذاری انعطاف پذیر را ارائه می دهد.

ویزگی های ابر ترکیبی :
- ترکیبی از زیرساخت های ابری خصوصی و عمومی را ارائه می دهد.
- برای حجم های کاری پویا عالی است.
- دارای پیچیدگی بیشتری است.
- امن است.
مقرون به صرفه است.

۶. انطباق و امنیت را در نظر بگیرید

قبل از شروع فرایند انتقال به سرور ابری، باید نسبت به جنبه های انطباق و امنیت آگاه باشید. شما باید سیاست های جدیدی ایجاد کنید که امکان اشتراک گذاری امن داده ها و محافظت از داده ها در ابر را به ویژه در زمانی فراهم کند که در بخش مالی یا مراقبت های بهداشتی هستید. حتماً از متخصصان خود در انتقال به سرور ابری بپرسید که چگونه داده های کسب و کار شما پردازش و ذخیره می‌شوند و چه کسانی به آنها دسترسی خواهند داشت. به این سوالات معمولاً از طریق توافق نامه قراردادی بین مشتری و ارائه دهنده خدمات ابری پاسخ داده می شود.

در اینجا چند سوال مطرح می‌شود که می توانید بپرسید:

- مرکز داده ارائه دهنده خدمات سرور ابری در کجا قرار دارد؟

- مرکز داده چگونه کار می کند و چه کسانی می توانند به آن دسترسی داشته باشند؟

-از چه اقدامات امنیتی سایبری برای جلوگیری از حملات سایبری استفاده می شود؟

- در صورت بروز حادثه در رابطه با امنیت سایبری چه اقداماتی انجام می شود؟

۷. الزامات در دسترس بودن خود را بررسی کنید

هنگامی که به سمت کلود و سرورهای ابری حرکت می کنید، در حقیقت برای تمام مسائل مربوط به زمان خرابی راه حلی را دریافت می‌کنید. تقریباً تمام ارائه دهندگان ابر (در واقع همه آنها) به زمانی که سیستم ها فعال هستند توجه دارند. ارائه دهنده خدمات ابری شما بهترین پشتیبانی از داده ها، مرکز داده پیشرفته، راه حل های بازیابی و موارد دیگر را در اختیار شما قرار می دهد. این بخشی از سرویس ابری آنها است. این ویژگی ها در کنار یکدیگر به تضمین در دسترس بودن کمک می کنند.

قبل از ادامه کار اطمینان حاصل کنید که میزان دسترسی خدمات خود را با کمک مشاور خود مشخص کنید. از ارائه دهنده سرور ابری خود بپرسید چه چیزی در دسترس بودن خدمات شما را تضمین می کند؟ میزان فعال بودن سیستم ها از نظر زمانی چقدر است؟ روند بهبودی تا چه اندازه موثر است؟ ارائه دهنده خدماتی را انتخاب کنید که سطح خاصی از خدمات برای کلود سرور ها را تضمین میکند.

۸. شبکه سازمان خود را آماده کنید

به منظور استفاده موثر از سرور ابری، اطمینان از اتصال سریع و پایدار شبکه مهم است. معمولاً هیچ قانون ثابتی در مورد میزان پهنای باند مورد نیاز شما وجود ندارد اما اگر از برنامه ای مانند Microsoft 365 برای کسب و کار استفاده می‌کنید باید دارای حداقل ۱۰ مگابیت بر ثانیه سرعت بارگیری و ۱ مگابیت بر ثانیه سرعت بارگذاری برای هر کاربر باشید.

۹. خدمات ارائه دهنده مهاجرت به ابر سرور را ارزیابی کنید

قبل از انتخاب فروشنده، نوع تجربه پروژه ارائه دهنده خدمات خود را بررسی کنید. بهتر است شریکی را پیدا کنید که قبلاً بر روی پروژه ای کار کرده است که متعلق به صنعت شما است. یک شریک با تجربه می تواند به شما کمک کند تا یک استراتژی قوی را حتی اگر از توانایی های کافی برخوردار نباشید برای مهاجرت در سرور کلود ایجاد کنید.

همچنین به دنبال هرگونه گواهینامه ای باشید که مشاور مهاجرت به سرور ابری شما از آنها برخوردار است و مقرراتی که از آنها پیروی می‌کنند. غول های فناوری مانند Microsoft Azure ،Alibaba Cloud ،Amazon Web Services, Sigma.cloud و غیره گواهینامه های بسیاری را ارائه می دهند. انتخاب یک ارائه دهنده مجاز خدمات می تواند به شما این اطمینان را بدهد که آن یک شریک قابل اعتماد است و می تواند خدمات مهاجرت به کلود سرور موثری را ارائه دهد.

بررسی زمینه های کلیدی:

- گواهینامه نامه

- تجربه

- فن آوری

-کیفیت خدمات

- سیاست تجاری،SLA ، مدت قرارداد و امنیت داده ها

-پشتیبانی از مهاجرت

- سیاست خاتمه خدمات

۱۰. از پشتیبانی ارائه دهنده خدمات ابری استفاده کنید

با استفاده از خدمات پشتیبانی سرور ابری از خدمات ارائه دهنده ابر خود نهایت استفاده را ببرید. یک تیم خوب پشتیبانی ابر می تواند خدمات تخصصی خود را برای برآورده ساختن نیازهای خاص شما، به عنوان مثال نصب، پیاده سازی و مدیریت پشتیبانی و ذخیره سازی ارائه دهد. در صورت بروز هرگونه مشکل، تیم پشتیبانی سرور کلود می تواند به سرعت به سوالات شما پاسخ دهد و آنها را برطرف سازد.
 
واقعیات و چالشهای پشت پرده استقرار کلود چیست؟
نتیجه گیری

شما میتوانید از مزایای بسیار زیاد استفاده از خدمات ابری در حوزه کسب و کار خود بهره‌مند شوید، اما مهاجرت و انتقال ممکن است یک فرآیند ساده نباشد. برای سهولت انجام این کار باید دارای یک ارائه دهنده خدمات ابری قابل باشید. نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که به کارکنان خود مهارت های مربوط به استفاده موثر از ابر را آموزش دهید. این کار انتقال به سرور ابری را ساده می کند و به شما کمک می کند تا به اهداف ابر خود بدون زحمت دست یابید.

امیدواریم این مقاله در انجام بهتر استقرار زیرساخت ابری و کلود سرور در شرکت و سازمان شما کمک کند. پس از پایان استقرار میتوانید چالشهای انجام اینکار را در قسمت نظرات در زیر به اشتراک بگذارید. در صورت داشتن هرگونه نگرانی درباره چگونگی استقرار cloud services میتوانید به وبسایت رسمی ابرسیگما www.sigma.cloud مراجعه و درخواست مشاوره رایگان بدهید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها