داروی اکتمرا یا تمزیوا یا توسیلیزومب (tocilizumab) امروزه با تاثیر چشمگیری که بر درمان شرایط وخیم بیماران مبتلا به کرونا دارد، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین داروهای درمان کرونا شده است. اما این دارو تا چد حد کارایی دارد؟
کد خبر: ۱۳۳۵۸۶۵

به گزارش جام جم آنلاین، شایعات ضد و نقیض در این زمینه کارایی این داروها را به چالش کشیده است. در این میان «اکتمرا» یا «تمزیوا» به‌عقیده پزشکان کارایی بیشتر بر کاهش عوارض بیماری کرونا داشته‌اند.

تا جایی که باعث کاهش آمار مرگ‌ومیر ۳۲ درصدی برخی از مناطق شده است. داروی اکتمرا در واقع نام تجاری و نوع خارجی داروی «توسیلیزوماب» بوده و نوع ایرانی آن نیز «تمزیوا» نام دارد.

نوع تجویز: تزریق وریدی و زیرجلدی

طبقه‌بندی: داروهای ضد روماتیسم تعدیل کننده بیماری

نحوه عملکرد داروی اکتمرا

این دارو، در واقع پادتن انسانی شده‌ و آنتی بادی مونوکلونال علیه گیرنده اینترلوکین ۶ در بدن است. IL-6 یکی از انواع سیتوکسین‌های حیاتی بوده که نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. اما تولید بیش از حد IL-6 در بدن باعث بروز بیماری‌های خود ایمنی و در برخی موارد بروز سرطان و آسیب به بافت‌های داخلی شود.

حال توسیلیزوماب به‌گونه‌ای عمل می‌کند که سرکوب‌کننده IL-6 بوده و به درمان بیماری‌های سیستم ایمنی، آرتریت و ایدیوپاتیک شدید در کودکان و نوجوانان کمک ‌کند. این داور به‌صورت ویژه برای تسکین و التیام دردهای مفصلی و کاهش التهاب داخلی استفاده می‌شود.

مهم‌ترین کاربردهای داروی اکتمرا

همانطور که اشاره شد، دلیل اصلی استفاده از این دارو برای درمان دردهای روماتیسمی و التهابات داخلی یا بیماری‌های خود ایمنی است. اما تحقیقات نشان داده است که این استفاده از این دارو می‌تواند برای درمان سایر بیماری‌ها نیز مفید باشد.

داروی اکتمرا می‌تواند برای درمان بیماری‌های زیر مفید باشد:

۱. آرتریت روماتوئید

در صورتی که سایر روش‌های درمان برای شما پاسخگو نبوده و دچار آرتروز شدید هستید، معمولا پزشک متخصص تزریق توسیلیزومب را تجویز خواهد کرد. این دارو در ترکیب با متوترکسات می‌تواند درمان موثری برای دردهای مفصلی و روماتیسمی باشد.

۲. آرتریت غول آسا (GCA)

این بیماری که نوعی آرتریت جمجمه یا آرتریت روماتولوژیک محسوب می‌شود باعث التهاب عروق خونی در جمجمه و واسکولیت شده که فرد را به شدت درگیر می‌کند. همچنین با کاهش میزان استروئیدها در بدن، احتمال بروز آرتریت غول آسا افزایش می‌یابد. بنابراین از داروی اکتمرا به‌عنوان درمانی برای این بیمار در بزرگسالان استفاده می‌شود.

توجه: افراد مبتلا به آرتریت غول‌ آسا تنها ۱ سال می‌توانند به‌صورت دوره‌ای و تحت نظر پزشک از این دارو استفاده کنند.

۳. درمان کرونا

شاید شیرین بخش این مقاله، دانستن آن باشد که امروزه داروی توسیلیزومب یا اکتمرا در کنار سایر داروها به‌عنوان درمانی موثر برای درمان و کنترل علائم کرونا استفاده می‌شود.

این دارو با درمان التهابات شدید ریه ناشی از آسیب ویروس کووید ۱۹ به بافت‌ها، باعث بهبود شرایط تنفسی بیمار طی چند ساعت بعد از تزریق می‌شود.

همچنین این دارو می‌تواند مانع از بروز واکنش‌های شدید و غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن که به «طوفان سیتوکین» معروف هستند، شود. این شرایط در بیمارانی رخ می‌دهد که به شدت دچار درگیری ریه در کرونا شده و عوارض شدیدی دارند. گاهی طوفان سیتوکین در چند دقیقه باعث مرگ بیمار می‌شود.

داروی اکتمرا (تمزیوا) چطور مانع از حمله‌ های شدید کرونا می‌شود؟

وظیفه سیتوکین‌ ها در بدن، اطلاع رسانی از ورود عفونت یا ویروس به دستگاه ایمنی بدن و سایر ارگان‌ها و آماده شدن برای مقابله با بیماری است.

حال زمانی که سطح سیتوکین‌ها بیش از حد افزایش یابد باعث طوفان سیتوکین شده که نوعی حمله به سیستم ایمنی بدن است. در این حالت بدن به بافت‌های خود آسیب رسانده و با حمله شدید به ریه‌ها و کبد باعث مرگ بیمار می‌شوند.

پیش از این اشاره شد که وظیفه اصلی داروی اکتمرا چیست! «کاهش التهاب‌های داخلی» و «سرکوب کردن IL-6» بیش از حد در بدن. بنابراین استفاده از این دارو به همراه

سیتوکین‌ها که هنگام مواجه شدن بدن با عفونت و پیش از هر حمله دیگر ویروسی از سوی سیستم ایمنی آزاد می‌شوند در شرایط عادی زمینه ایجاد نوعی هشدار را برای مقابله با عوامل بیرونی فراهم می‌کنند.

این در حالیست که طوفان سیتوکین وقتی ایجاد می‌شود که سیتوکین‌ها در تلاشی اشتباه برای ایمن نگه‌داشتن بدن، به اعضای مختلفی از جمله ریه‌ها و کبد حمله می‌کنند و ممکن است در نهایت موجب مرگ بیمار شوند.

عوارض اکتمرا

سوزش معده یا درد شکم
افزایش خطر عفونت در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید
عفونت دستگاه تنفسی فوقانی (ریه و شش‌ها)
تاول‌های تبخالی و بثورات پوستی
زونا و دانه‌های ریز پوستی
سلولیت یا عفونت‌ پوستی مانند زخم بستر
سینه پهلو شدید و سرماخوردگی
افزایش کلسترول و تاثیر بر عملکرد کبد (هنگام مصرف دارو هر ۴ هفته یک مرتبه آزمایش خون بدهید.)
سرگیجه
سرفه یا گلودرد، گرفتگی بینی یا آبریزش بینی
سردرد مزمن
زخم‌های دهانی
فشار خون بالا
افزایش ضربان قلب
واکنش‌های آلرژیک (تنگی نفس، درد عضلانی، تب و غیره)
افزایش وزن و تورم در مچ دست و پا
کم کاری تیروئید
بروز مشکلات گوارشی (درد در ناحیه بالای شکم، زخم معده، تهوع مداوم، اسهال و غیره)
سنگ کلیه
برونشیت و عفونت مجاری تنفسی
عفونت گوش میانی

آیا داروی اکتمرا واقعا درمانی برای کرونا است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، هنوز هم بعد از ۲ سال درگیری جهان با این ویروس دارویی قطعی برای درمان کرونا معرفی نشده است.

هم اکنون تنها راه جلوگیری از ابتلا به این بیماری واکسیناسیون و رعایت مسائل بهداشتی است. اما در صورت درگیری با بیماری و بروز شرایط وخیم سازمان FDA استفاده از سه دارویی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم را مجاز اعلام کرده است.

این داروها و به خصوص اکتمرا هرچند درمانی برای کرونا محسوب نمی‌شوند اما تا حد زیادی عوارض جانبی آن مانند طوفان سیتوکین را کاهش می‌دهند بنابراین به مرور زمان می‌توان با استفاده از این دارو علائم ابتلا به کرونا به حداقل رساند.

منبع: دکتر تو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها