سخت‌افزارها و تجهیزات مهم شبکه مثل تجهیزات پسیو و اکتیو، به مراقبت‌های خاصی نیاز دارند. رک شبکه یک محفظه‌ی فلزی ‌است که از همه‌ی تجهیزات مهم شبکه مثل سرور، هارد درایو و... محافظت می‌کند.
کد خبر: ۱۳۳۴۵۹۸
راهنمای خرید رک شبکه : چگونه یک رک مناسب را انتخاب کنیم؟
 
شاید انتخاب رک شبکه مناسب سخت باشد؛ چراکه رک‌ها در انواع مختلفی تولید شده و در بازار موجود هستند. در مقاله‌ی راهنمای خرید رک شبکه با ما همراه باشید تا انواع رک‌های مختلف را بررسی کنیم.

رک شبکه چیست ؟

رک شبکه مسئول برقراری امنیت سرورها و تجهیزات شبکه ‌است. این محفظه‌ی فلزی، هم از لحاظ گرمایش دستگاه‌ها و هم در برابر دزدی و افراد خراب‌کار از سخت‌افزارهای شما محافظت می‌کند.

همچنین، می‌توان از رک برای نظم بیشتر تجهیزات استفاده کرد. این نظم به شبکه انعطاف زیادی می‌بخشد و شما به راحتی می‌توانید به هرکدام از سخت‌افزارهای داخل رک دسترسی داشته باشید. انواع مختلف رک شبکه در بازار وجود دارد آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مشخصات رک شبکه

رک شبکه را با رک سرور اشتباه نگیرید. مشخصات رک شبکه با رک سرور کمی متفاوت است. رک شبکه از رک سرور کوچک‌تر و عمق آن کمتر است. رک شبکه معمولا درب یا دیواره ندارد و به خاطر تولید گرمای کمتر نسبت به سرور، به فن‌های زیادی نیاز ندارد. در خرید یک رک مشخصات زیر مهم هستند:

·        تعداد یونیت

·        عمق داخلی

·        نوع رک (ایستاده یا دیواری)

·        برند رک شبکه

·        قیمت رک دیواری و ایستاده

تفاوت رک دیواری و رک ایستاده
 
 
تفاوت رک دیواری و رک ایستاده
رک‌ها به‌طور کلی به دو دسته‌ی رک دیواری و رک ایستاده تقسیم می‌شوند.

رک ایستاده

رک‌های ایستاده معمولا برای شبکه‌های بزرگ و سرورهای سنگین استفاده می‌شوند. این نوع رک به‌دلیل اندازه‌ی بزرگ و وزن زیاد، روی زمین قرار می‌گیرد. رک‌های ایستاده به فن مجهز شده‌اند و می‌توان فن‌های بیشتری نیز به آن‌ها اضافه کرد.

قیمت رک ایستاده بسته به تعداد یونیت، متفاوت است. معمولا رک‌های ایستاده ارتفاعی بین 14 تا 47 یونیت دارند. از رک‌های ایستاده به‌دلیل توانایی تحمل وزن زیاد، امنیت بالا و تهویه‌ی خوبی که دارند، می‌توان در مراکز مخابراتی و شرکت‌های استفاده کرد.

رک دیواری

رک‌های دیواری معمولا ارتفاع کمی دارند و در مدل‌های 4 الی 9 یونیت تولید می‌شوند. رک دیواری انعطاف خوبی دارد و دسترسی به پنل پشتی رک دیواری امکان‌پذیر است. از رک دیواری در مغازه‌ها، شبکه‌های خانگی و دفترها استفاده می‌شود. رک دیواری 9 یونیتی تنوع بیشتری داشته و قدرت انتخاب شما را بالا می‌برد.

راهنمای خرید رک شبکه و سرور

برای اینکه یک رک خوب و مطمئن انتخاب کنید، باید با مشخصات رک آشنایی داشته باشید.
 
راهنمای خرید رک شبکه و سرور
تعداد یونیت Rack unit

مهم‌ترین مشخصات رک شبکه، اندازه و ابعاد آن‌ است. ارتفاع، طول و عرض هر رک چیزهایی هستند که در راهنمای خرید رک باید به آن‌ها دقت کنید.

در اندازه‌گیری رک از واحدی به نام یونیت استفاده می‌شود که ارتفاع رک را نشان می‌دهد. اندازه‌ی عرضی رک‌های شبکه اکثرا 19 یا 24 اینچ است که اندازه‌ای مناسب برای قرار دادن اکثر تجهیزات شبکه محسوب می‌شود. البته رک با عرض 30 اینچ هم وجود دارد.

عمق داخلی رک

عمق داخلی رک‌های شبکه از رک‌های سرور کمتر است. معمولا رک‌های شبکه‌ی دیواری با عمق‌های 35، 45 و 60 سانتی‌متر ساخته می‌شوند. مقدار عمق در رک‌های ایستاده معمولا 60، 80 و 100 سانتی‌متر است.

متعلقات رک قابل استفاده

هر رک برای آغاز به‌ کار به یکسری متعلقات نیاز دارد. این متعلقات کار کردن با رک را تا حد زیادی آسان می‌کنند و مدیریت شبکه به کمک آن‌ها راحت‌تر است. در ادامه درباره‌ی متعلقات رک صحبت خواهیم کرد.

پاور ماژول

پاور ماژول وظیفه‌ی برق‌رسانی به تجهیزات و سخت‌افزارهای داخل رک را بر عهده دارد. این قطعه تعداد زیادی پریز داشته و به تنهایی می‌تواند برق رک را تامین کند. پاور ماژول برای رک دیواری 2 یا 3 پورته و پاور ماژول رک ایستاده، 6 الی 20 پورته است.

پاور ماژول 42 پورته هم تولید می‌شود که برای سرورها و شبکه‌های سنگین کاربرد دارد.

سینی رک

تجهیزات داخل رک روی سینی رک قرار می‌گیرند. سینی رک می‌تواند متحرک یا ثابت باشد. از سینی ثابت در قسمت‌های زیرین رک استفاده می‌شود. سینی متحرک به‌صورت کشویی تجهیزات مختلف را برای بررسی به بیرون رک می‌آورد.
 
سینی رک
لایت پنل رک

لایت پنل نور مورد نیاز داخل رک را تامین کرده و باعث روشنایی محیط رک می‌شود. این قطعه در زمان نصب و راه‌اندازی شبکه و همچنین تعمیرات بسیار کاربردی است.

فن رک

فضای داخل رک به تهویه و خنک‌کنندگی نیاز دارد. فن رک در کیت‌های فن نصب شده و تهویه‌ی خوبی ایجاد می‌کند. به‎‌طور کلی دو نوع فن برای رک تولید می‌شود: فن بوشی و فن بلبرینگی که فن‌های بلبرینگی کیفیت بهتری دارند.

سنسورها و سیستم‌های کنترل

سنسورهای رک عوامل محیطی فضای داخل رک مثل دما، رطوبت، ولتاژ، جریان و دود را اندازه‌گیری می‌کنند.

درب، پیچ و مهره و چرخ رک

درب رک می‌تواند از جنس مشبک، شیشه‌ای یا فلزی باشد. بعضی از درب‌های رک به صورت دو دهنه یا کشویی هستند.

پیچ و مهره رک بسیار محکم بوده و توانایی نگهداری قطعات سنگین را دارد. چرخ‌های رک هم همین‌طور هستند و با تحمل وزن زیاد، می‌توانند رک را حرکت دهند.

بلانک پنل

بلانک پنل فضاهای خالی رک را پر می‌کند. این قطعه‌ی فلزی تجهیزات را منسجم‌تر کرده و فضای داخل رک را زیباتر می‌کند.

انتخاب بین انواع رک

انتخاب یک رک شبکه خوب به نیازهای شما بستگی دارد. از بین انواع رک، رک‌های دیواری برای استفاده‌ی خانگی و شبکه‌های کوچک کاربرد دارد؛ زیرا فضای کمی را اشغال می‌کند. رک‌های ایستاده به دلیل حجم و وزن زیاد، برای شبکه‌های بزرگ و سرورهای سنگین استفاده می‌شوند.

برندهای سازنده رک شبکه

برندهای زیادی رک شبکه تولید می‌کنند که اکثرا از کیفیت خوبی برخوردار هستند. از بین این برندها می‌توان به آماد سیستم، اچ پی آسیا، HPI، پایاسیستم و آمادسیستم اشاره کرد. برندهای HPA و HPI از بهترین‌ها در این حوزه محسوب می‌شوند و قیمت بالایی هم دارند.

انتخاب رک متناسب با شبکه

همان‌طور که گفته شد، رک خود را باید طبق شبکه‌ی مورد نظرتان انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که رکی را انتخاب کنید که از تمام تجهیزات شبکه ارتفاع بیشتری داشته باشد که بتوانید در آینده شبکه را ارتقا دهید.

همچنین بعضی رک‌ها پیچ و مهره ندارند و اجزای آن‌ها با جوش به هم متصل شده‌اند، از خرید این نوع رک امتناع کنید زیرا انعطاف کمی دارند. شبکه معمولا به تهویه‌ی قوی نیاز ندارد و می‌‌‌‌توان تعداد فن‌ها را در رک کم کرد.

قیمت رک یکی از فاکتورهای اصلی در انتخاب رک مناسب است چون بر اساس بودجه‌ای که درنظر دارید، استانداردهای رک متغییر است.

حرف آخر

رک محفظه‌ی فلزی با ارزشی است که از تجهیزات مهم شبکه محافظت می‌کند. پس در خرید آن دقت کنید، راهنمای خرید رک می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

در بین رک‌ها، رک ایستاده برای سرورها و شبکه‌های سنگین و بزرگ استفاده می‌شود، اگر شبکه‌ی شما کوچک است (مثلا شبکه‌ی خانگی) بهتر است از رک‌های دیواری و کوچک استفاده کنید. اگر سوالی در مورد راهنمای رک شبکه دارید، در قسمت کامنت‌ها عنوان کنید تا به سرعت پاسخ داده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها