همه چیز برعکس پیش می رود. همین دو ماه پیش بود که سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که توزیع واکسن ناعادلانه در میان کشورهای جهان حاکی از تبعیض است. مسلما کشورهایی که خود واکسن کرونا تولید می کنند بیشتر از ملت دیگری به جمعیت خود واکسن می دهند اما کشورهایی نظیر دانمارک چگونه بدون تولید حتی یک دوز واکسن جمعیت خود را واکسینه کرده اند اما اکثر ملل فقیر آفریقایی خیر؟
کد خبر: ۱۳۳۴۴۵۲

به گزارش جام جم آنلاین ، توزیع ناعادلانه واکسن کرونا در جهان ادامه دارد و سهم ملل فقیر چیزی در حد صفر است تا شعارهای مربوط به تخصیص دادن محموله های میلیونی واکسن های کرونا به کشورهای فقیر و در حال توسعه همگی بی معنی به نظر برسد. حجم عمده این شعارها بیشتر از سوی آمریکا مطرح شد. آنها نه تنها وعده های خود را عملی نکردند بلکه حتی با در نظر گرفتن بوستر (دوز سوم برای جمعیت خود) عملی کردن این این وعده ها را دورتر کردند.

 

سهم نابرابر در دو قاره آمریکا

همانطور که در سطور پیش عنوان شد طبیعی است که کشورهای تولیدکننده واکسن، این واکسن ها را بیشتر به جمعیت خود بدهند تا کشورهای دیگر. بنابراین نرخ واکسیناسیون در این نواحی بسیار بالاست و عموم جمعیت حداقل یک دوز را زده اند. نرخ واکسیناسیون در این کشورها به حدی بالاست که اکنون نوبت واکسن برای رده های سنی کودکان و نوجوانان رسیده است.

آمریکا ، کانادا، کوبا، السالوادور، دومینیکن، اکوادور، برزیل، اروگوئه و شیلی در مجموع دو قاره آمریکای شمالی و جنوبی کشورهایی محسوب می شوند که بهترین نرخ واکسیناسیون را داشته اند. اروگوئه بهترین وضعیت را دارد به حدی که به ازای هر 100 نفر در این کشور 156 نفر واکسینه شده اند.

طبیعی است که کشورهای فقیر در این دو قاره کمترین سهم را داشته اند. گواتمالا، هندرواس و به خصوص نیکاراگوئه این کشورها هستند، به خصوص آخری که به ازای هر 100 نفر تنها 9 نفر را واکسینه کرده است. ونزوئلا نیز وضعیتی بحرانی در زمینه فقدان منابع واکسن دارد و البته وضعیت هائیتی از هم بدتر است. این کشور به ازای هر 100 شهروند خود به طور میانگین کمتر از یک نفر را واکسینه کرده است.

 

وضعیت سیاه قاره سیاه

قاره آفریقا وضعیتی فوق بحرانی در زمینه واکسینه کردن جمعیت دارد. به غیر از تونس و مراکش هیچ یک از کشورهای این قاره روند واکسیناسیون را آغاز نکرده اند.

البته تنها نکته مثبت این است که سردمداران کشورها با وجود فقر و جنگ و قحطی همه گیری کرونا را به خوبی مهار کرده اند در غیراینصورت همه گیری کنترل نشده در کنار فقدان واکسیناسیون وضعیتی فوق فاجعه در قاره سیاه رقم زده بود.

 

تبعیض حتی در قاره سبز

اکثر کشورهای قاره اروپا هم واکسیناسیون را مدت هاست آغاز کرده اند اما اوضاع در برخی از نقاط همانند اوکراین، بلاروس و یا بوسنی هرزگوین در زمینه واکسیناسیون به طور واضحی بسیار بد است. اما در مقابل اسپانیا، پرتغال و بریتانیا روند واکسیناسیون در حد عالی دارند.

 

دودستگی در قاره آسیا

در قاره آسیا هم تفاوت های فاحشی در زمینه واکسیناسیون وجود دارد. در چین به ازای هر 100 شهروند، 139 نفر واکسینه شده اند اما در جایی مثل یمن اوضاع فاجعه وار است، تنها یک نفر به ازای هر 100 شهروند یمنی. اراضی اشغالی نیز از آمریکا فایزر گرفتند و جمعیت خود را واکسینه کردند هر چند دوباره با موج جدیدی از بیماری روبرو شدند.

وضعیت در میانمار، ترکمنستان، افغانستان، سوریه، عراق نیز بسیار بحرانی است و نرخ واکسیناسیون در این کشورها به ازای هر 100 نفر زیر 8 نفر است.

 

واکسن های بیشتر برای اقیانوسیه

تبعیض واکسنی حتی به کشورهای حوزه قاره اقیانوسیه نیز رسیده است. استرالیا نرخ 70 به ازای 100 و نیوزلند 60 به ازای 100 نفر را دارند. جزایر کوچک و بزرگ اطراف استرالیا و نیوزلند هم وضعیت بسیار بدی را تجربه می کنند و به عنوان مثال پاپوآ گینه نو فقط یک به ازای 100 را داشته است.

 

دلتا و خطرات آتی

دلتا همچنان در حال چرخش بین کشورهای مختلف جهان است. کارشناسان می گویند واکسن ها حتی اگر دلتا را شکست ندهند حداقل از میزان کشندگی آن کم می کنند. همین موضوع نشان می دهد که ندادن واکسن به کشورهای در حال توسعه و فقیر چقدر خطرناک است. دلتای بدون کنترل به معنای مرگ و میر بیشتر است، درست همانند آنچه که در کشور هند رقم خورد و جان هزاران نفر را گرفت. این ویروس هم اکنون در کشورهای دیگری همچنان قربانی می گیرد این در حالی است که وعده های توزیع واکسن و ارسال محموله ها به کشورهای مختلف همچنان فاصله زیادی با عملی شدن دارد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها