اعضای کمیسیون خدمات شهری ششمین دوره شورای اسلامی شهر همزمان با هفته دولت از سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد بازدید کردند، در این بازدید به اهمیت سازمان مدیریت پسماند در حوزه های مختلف و به خصوص بحث تامین خاک پروژه های شهری اشاره شد.
کد خبر: ۱۳۳۴۲۸۰

به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی، مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد اظهار کرد: شناسایی مشکلات و برنامه ریزی در خصوص آموزش شهروندی باید از اولویت خاصی برخوردار باشد.

وی افزود: سازمان مدیریت پسماند در حوزه های مختلفی فعالیت دارد به طوریکه بسیاری از پروژه های شهری در بحث تامین خاک توسط این سازمان انجام می شود و تاکنون 11 هزارتن سرویس خاک در کوه پارک، 14 هزار تن سرویس در باغ نعیم و هشت هزار و ۵۰۰ تن سرویس در کشف رود اعزام شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد بیان کرد: شاید خیلی از فرآیند ها در کشور های صنتعتی در حوزه پسماند صورت گیرد ولی این طرح ها باید حتما قبل از اجرا بومی سازی شوند تا با شکست مواجه نشود.

میزان مشارکت شهروندان مشهدی در تفکیک زباله از مبدا 11درصد است

در ادامه ابوالفضل کریمیان، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد نیز اظهار کرد: روزانه دو هزار تن پسماند در شهر مشهد تولید می شود و ۱۰ برابر این میزان نیز یعنی 20هزار تن خاک و نخاله ساختمانی نیز تولید و جمع آوری می شود.

وی در خصوص روش های مختلف جمع آوری پسماندهای خشک به جمع آوری از درب منازل، ایستگاه های مبادله پسماند خشک، اصناف و... افرود: روزانه 232 تن پسماند خشک در مشهد از مبدا تفکیک و در چرخه بازیافت قرار می گیرد و در واقع میزان مشارکت شهروندان مشهدی در تفکیک زباله از مبدا 11درصد است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد خاطر نشان کرد: بعد از اینکه سال ها روش های مختلف جمع آوری پسماند خشک در شهر مشهد ثابت بود و همکاری مردم نیز افزایش نداشت ما به کمک تکنولوژی توانستیم سیستم جدیدی را پیاده سازی کنیم، به طوریکه مشارکت شهروندان در هر نوبت همکاری و تحویل پسماند خشک از میانگین سه تا چهار کیلو به بیش از 9 کیلو گرم افزایش یافت و سیستم جمع آوری هوشمند پسماند های بازیافتی (بازیافت آنلاین) روش نوینی بود که امیدواریم به زودی تمام شهروندان با توجه به سهولت این نرم افزار از این پس از این روش استفاده و با ما همکاری کنند.

کریمیان از دیگر فعالیت های این سازمان را ساماندهی و مدیریت خاک و ضایعات ساختمانی برشمرد و در خصوص ماشین آلات تخصصی خدمات شهری نیز تصریح کرد: ما توانستیم عمر این ماشین آلات را از 16 سال به 12 سال کاهش دهیم و این ماشین آلات در حوزه های عمرانی، رفت و روب، حمل پسماند و فضای سبز همواره نقش اساسی در تنظیف و پاکیزگی شهر و دیگر فعالیت های عمرانی و زیر بنایی و همچنین عملیات ها و فعا لیت های مترقبه ایفا کنند.

وی اضافه کرد: در خصوص توسعه صنایع بازیافتی نیز اقدامات ارزشمندی همچون توسعه کارخانه بازیافت کاغذ، کارخانه بازیافت آسفالت صورت گرفته است همچنین در حوزه دفع و دفن پسماند نیز می توان به مدیریت و طرح بازچرخش شیرابه و احداث حوضچه های شیرابه پرداخت.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد همچنین به احداث سلول های دفن پسماند پزشکی و احداث بزرگترین لندفیل مهندسی و بهداشتی کشور اشاره کرد و گفت: برای اولین بار توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با همکاری سازمان شهرداری ها و دهیاری کشور دیپلم صنایع بازیافت مواد و انرژی در دستور کار قرار گرفته و به تایید وزارت آموزش و پرورش رسیده است.

کار کردن در حوزه فرهنگی و خدمات شهری سخت است

در بخش دیگری از این بازدید فاطمه سلیمی، عضو کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر گفت: کار کردن در مجموعه شهرداری در دو حوزه بسیار سخت است؛ یکی حوزه فرهنگی و دیگری خدمات شهری؛ که جا دارد از زحمات سازمان مدیریت پسماند در این چند سال تشکر کرد.

وی اضافه کرد: باید در تمامی زمینه ها بالاخص افزایش مشارکت حداکثری شهروندان در زمینه تفکیک از مبدا و سیستم هوشمند سازی با برنامه ریزی دقیق و رسیدن به افقی درست عمل کرد و در این میان یکی از گروه های هدف باید خود کارکنان شهرداری باشند و این فرهنگ از کارکنان شهرداری و خانواده های آنان به دیگران تعمیم پیدا کند.

تقویت عملکرد با طراحی اموزش، اطلاع رسانی و ضمانت اجرا

همچنین ایمان فرهمندی، عضو کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد نیز از تنوع خدمات بسیار در سازمان مدیریت پسماند و زحمات تمام پرسنل این سازمان تقدیر و تصریح کرد: با طراحی آموزش و اطلاع رسانی و ضمانت اجرا به ترتیب می توان این فعالیت ها و عملکردرا بهبود بخشید.

اتفاقات خوبی در خدمات شهری و مدیریت پسماند صورت گرفته است

در خاتمه حسین کریمدادی، رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اتفاقات خوب و میمونی در خدمات شهری و سازمان مدیریت پسماند شهرداری محقق شده است که بر کسی پوشیده نیست همچون استقرار همکاران در مجتمع صنعتی بازیافت مواد وانرژی شماره دو، احداث مجتمع آموزشی، دبیر خانه کلان شهر های کشور در حوزه پسماند و سیستم هوشمند سازی جمع آوری پسماند های خشک، همکاری با آموزش و پرورش در حوزه آموزش شهروندی که البته باید تمامی این موارد تقویت و گسترش یابد.

وی افزود: در برخی حوزه ها همچون جمع آوری هوشمند پسماند های بازیافتی باید افزایش شرکت ها و بخش های خصوصی صورت پذیرد چراکه در حوزه های که محدویت ایجاد شود امکان تخلف و نارضایتی افرایش پیدا میکند.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد در خاتمه ضمن ابراز تشکر از همکاران مجموعه سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد و تبریک روز کارمند و هفته دولت از تمامی زحمات این مجموعه تقدیر و تشکر کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها