مروری بر بازیکنانی که مجسمه‌هایشان به نشانه قدردانی و احترام ساخته شد

اسطوره‌های همیشگی

یکی از بازی‌های حساس هفته بعد لیگ جزیره، بین منچسترسیتی و آرسنال در ورزشگاه اتحاد برگزار می‌شود. در این میان خبری به تازگی در مورد این بازی در رسانه‌های انگلیسی منتشر شده که بدون شک جذابیت آن را چندان برابر کرده است.
کد خبر: ۱۳۳۳۴۴۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، آن‌طور که مقامات و مدیران من‌سیتی گفته‌اند، پیش از دیدار این تیم مقابل توپچی‌ها از مجسمه دو اسطوره این باشگاه یعنی ونسان کمپانی و داوید سیلوا در ورزشگاه امارات رونمایی خواهد شد. پروژه بعدی نیز ساخت مجسمه سرخیو آگوئرو است که از آن نیز تا چند ماه آینده رونمایی می‌شود. گفته می‌شود کمپانی و سیلوا هر دو از این حرکت و قرار گرفتن مجسمه‌هایشان در نزدیکی سکوهای شرقی ورزشگاه، بسیار خوشحال شده‌اند. من‌سیتی در واقع تازه‌ترین باشگاهی است که برای قدردانی از اسطوره‌های خود دست به چنین اقدامی می‌زند. در ادامه به تعدادی از معروف‌ترین مجسمه‌های مربوط به اسطوره‌های فوتبال اشاره می‌کنیم.

 

تیری آنری در بیرون امارات

در دنیای فوتبال هر وقت بخواهند به ویژگی‌های یک مهاجم مدرن اشاره کنند، به مواردی همچون سرعت، قدرت بدنی بالا، دقت و تکنیک فردی می‌رسند. حدود ۱۵ سال پیش وقتی کارشناسان می‌خواستند به چنین مهاجمی اشاره کنند، بدون شک یکی از آنها تیری آنری بود. این مهاجم فرانسوی با ۲۲۸ گل‌زده همچنان بهترین گلزن تاریخ توپچی‌هاست و یکی از عوامل مهم آخرین قهرمانی این تیم در لیگ‌برتر در سال ۲۰۰۴، گل‌های آنری بود. مدیران آرسنال برای قدردانی از این بازیکن در صد و بیست و پنجمین سالگرد تاسیس باشگاه، مجسمه او را بیرون ورزشگاه امارات و در کنار مجسمه دو اسطوره دیگر یعنی تونی آدامز و هربرت چاپمن قرار دادند.



بابی مور، اسطوره‌ انگلیسی‌ها

ساختن مجسمه اسطوره‌ها یکی از کارهای عادی و مرسوم برای باشگاه‌های انگلیسی است. در این میان، بابی مور را باید اسطوره نه یک باشگاه بلکه تمام فوتبال‌دوستان انگلیسی دانست. مور در تیم رویایی انگلیس در جام‌جهانی ۱۹۶۶ که قهرمان جهان شد، حضور داشت و نقشش در این قهرمانی بسیار پررنگ بود. او که در بیشتر سال‌های فوتبالی‌اش در وستهام توپ زد، به یکی از محبوب‌ترین چهره‌های فوتبالی این کشور تبدیل شد و مجسمه‌ای حدودا ۶ متری از او در بیرون ورزشگاه ومبلی قرار دارد.
 


والد‌رامای دوست داشتنی

هر وقت صحبت از فوتبال کلمبیا می‌شود، ناخودآگاه ذهن فوتبال‌دوستان سراسر دنیا به سمت یک بازیکن می‌رود: کارلوس والد‌راما. این محبوبیت بین خود مردم کلمبیا نیز بسیار زیاد است و فوتبال‌دوستان این کشور، والد‌راما را جور دیگری دوست دارند. همین دوست داشتن باعث شد آنها برای اسطوره‌ای که در سه جام جهانی حضور داشت، مجسمه‌ای ۹/۵ متری به وزن ۷ تُن درست کنند. یکی از نکات جالب این مجسمه، نوع موهای منحصربه‌فرد والد‌راما است که به دقت طراحی شده است.



اتحاد سه گانه مقابل اولدترافورد

آنهایی که برای حتی یک بار در عمرشان به ورزشگاه اولدترافورد رفته باشند، یک چیز در بیرون این ورزشگاه چشم‌شان را می‌گیرد. مجسمه سه بازیکنی که اگرچه نسل جدید خاطره‌ای از آنها ندارد، ولی مگر می‌شود داستان‌ها و روایت‌های مربوط به آنها را فراموش کرد. جورج بست، بابی چارلتون و متیو لاو که پس از کسب اولین قهرمانی منچستر در اروپا، به آنها لقب « سه گانه مقدس » داده شد. مجسمه این سه اسطوره در واقع جزو اولین مجسمه‌هایی بود که در فوتبال انگلیس ساخته شد و در بیرون ورزشگاه‌ها قرار گرفت.



مسی، رونالدو و زلاتان

در میان ستاره‌های چند سال اخیر دنیای فوتبال، بیش از همه برای مسی و رونالدو مجسمه ساخته شده است. تاکنون چندین مجسمه برای مسی ساخته شده که معروف‌ترین آن توسط باشگاه بارسلونا و بعد از قهرمانی این تیم در لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۱ بود. برای کریس رونالدو هم چند مجسمه ساخته شد که معروف‌ترین آنها در زادگاهش پرتغال بود. مجسمه زلاتان ابراهیموویچ نیز به عنوان پرافتخارترین ورزشکار سوئد در شهر مالمو ساخته شده است.  



ریکلمه، محبوب هواداران بوکا

شهر بوینس آیرس به دو قسمت هواداران بوکا جونیور و ریور‌پلاته تقسیم می‌شود. اگر از آن قسمت مربوط به بوکا پرسیده شود که محبوب‌ترین بازیکن‌شان کیست، خیلی‌ها بجای دیگو مارادونا به نام خوان ریکلمه اشاره می‌کنند. وقتی به آمار و افتخارات ریکلمه در بوکا نگاه می‌اندازیم، می‌بینیم دلیل این محبوبیت بی‌دلیل هم نیست. او در ۱۳ سال حضور در این تیم، پنج قهرمانی داخلی، سه قهرمانی لیبرتادورس و یک قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان به دست آورد. به همین دلایل در سال ۲۰۱۱ مجسمه‌ای برنزی از این بازیکن ساخته شد و در موزه این باشگاه قرار گرفت.



مشخص‌ترین مجسمه دیگو

مگر می‌شود اسمی از ساختن مجسمه اسطوره‌ها باشد و نام دیگو مارادونا به میان نیاید. مجسمه‌های زیادی از اسطوره آرژانتینی‌ها در نقاط مختلف دنیا ساخته شده، اما یکی از ماندگارترین آنها مجسمه او در بیرون ورزشگاه جونیور در شهر بوینس آیرس ساخته شد. این همان ورزشگاهی است که مارادونا برای اولین‌بار فوتبال حرفه‌ای‌اش را از آنجا آغاز کرد. این مجسمه برنزی حدودا ۳ متری و همچنین دیوار‌نگاره‌ای از او در نزدیکی همان ورزشگاه، در تولد ۵۸ سالگی این اسطوره رونمایی شد.
حسین خلیلی / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها