ترامپ: خروج از افغانستان بزرگترین شرمساری آمریکاست

رئیس جمهور پیشین آمریکا تاکید کرد: تحولات اخیر در افغانستان شکست بزرگ سیاست خارجی دولت کنونی آمریکا و یک شکست نظامی بزرگ است که بی کفایتی واشنگتن را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۳۳۲۴۳
به گزارش جام جم آنلاین، ترامپ در گردهمایی که روز شنبه در شهر کلمن ایالت آلاباما برگزار شد افزود جهان اکنون به واشنگتن چشم دوخته است و به این مسئله فکر می‌کند که این چه بلایی بود که به این سرعت دامنگیر آمریکا شد؟

وی گفت اوضاع در افغانستان "یکی از بزرگترین شرمساری ها" و "یکی از بزرگترین سرافکندگی‌های سیاست خارجی" در تاریخ آمریکاست.

ترامپ، با متهم کردن جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به تسلیم کردن پایگاه‌های نظامی این کشور در افغانستان تاکید کرد نظامیان آمریکایی تجهیزات نظامی به ارزش ۸۳ میلیارد دلار را در افغانستان باقی گذاشتند.

وی خاطر نشان کرد: "این یکی از بزرگترین شکست‌های نظامی تمام دوران است" و خروج نیرو‌های آمریکایی را "تسلیم شدن محض" و "بی کفایتی فاحش" رئیس جمهور آمریکا خواند و اعلام کرد در دوره ریاست جمهوری وی هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است.

ترامپ در ارتباط با جو بایدن با لحنی طعنه آمیز گفت هنگامیکه افغانستان تبدیل به جهنم شد بایدن در تعطیلات بود.
وی افزود واشنگتن باید پیش از برداشتن هرگونه گام جدی، تجربیات نیروی روسیه را در افغانستان مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌داد.

وی طرح بایدن را برای خارج ساختن نیرو‌های آمریکا از افغانستان " تصمیمی وحشتناک" خواند و اعلام کرد واشنگتن باید برای بازگرداندن نیرو‌ها به افغانستان به منظور کمک به شهروندان آمریکایی که در آنجا مانده اند آماده باشد.

ترامپ گفت رویکرد نادرست بایدن در قبال افغانستان منجر خواهد شد تا پرچم طالبان یازدهم سپتامبر همزمان با بیستمین سالگرد حملات یازده سپتامبر بر فراز سفارت آمریکا در افغانستان به اهتزاز درآید.

بنا به گفته این رئیس جمهور پیشین آمریکا، شیوه درست خروج از افغانستان آن بود که نیرو‌های نظامی پس از خارج ساختن شهروندان آمریکایی و تجهیزات ارزشمند این کشور را ترک می‌کردند و سپس پایگاه‌ها به جای اینکه برای استفاده طالبان باقی بماند با بمباران تبدیل به جهنم می‌شد.

ترامپ تاکید کرد در دولت وی، ارتش نوسازی شد، اما اکنون همه دستاورد‌ها نقش بر آب شد و تحویل دشمن داده شد. این عقب نشینی نبود بلکه تسلیم شدن محض بود.

همزمان با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، خشونت‌ها در این کشور بالا گرفته است. آمریکا ماه مه خارج ساختن نیرو‌های این کشور از افغانستان را با هدف خروج کامل این نیرو‌ها تا ماه سپتامبر آغاز کرد.

در همین حال نیکی هیلی نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل دو روز پیش ضمن انتقاد شدید از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در ماجرای خروج خفت بار این کشور از افغانستان گفت: خروج آمریکا از افغانستان تحقیر آمیز و سیلی به صورت تک تک آمریکایی‌ها بود.

منبع: خبرگزاری صداوسیما
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها