از آغاز عملیات آشوبناک نجات یکشنبه گذشته ، حداقل 12 هزار نفر از طریق فرودگاه کابل تخلیه شده اند.
کد خبر: ۱۳۳۳۰۴۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از گاردین، افرادی که کابل را ترک کرده اند ترکیبی از کارکنان دولت غربی و کارکنان آژانس های کمک رسانی ، و همچنین ساکنان افغانستانی هستند که با دولت های غربی یا آژانس های آنها کار کرده اند  یا به دلیل ماهیت کارشان ، مانند روزنامه نگاران ، مترجمان یا فعالان حقوق بشر چاره ای جز ترک کابل و افغانستان ندیده اند.

تقریبا 7 هزار نفر توسط ارتش آمریکا با هواپیماهای باری از کابل خارج شده اند.

همچنین بریتانیا هم اعلام کرده است که هزار و 200 نفر به بریتانیا آمده اند.

وزیر دفاع آلمان بعدازظهر روز جمعه نیز تاکید کرد که حدود هزار و 700 نفر را به محل امن برده است.

رئیس جمهور ترکیه ، رجب طیب اردوغان ، گفت که کشورش تا کنون 550 نفر را از افغانستان بیرون برده است ، در حالی که فرانسه و ایتالیا می گویند که هر کدام حدود 500 نفر را خارج کرده اند. استرالیا ، کانادا ، جمهوری چک ، دانمارک ، لهستان و سوئیس از دیگر کشورهایی هستند که در عملیات تخلیه شرکت کرده اند.

بیشتر هواپیماهای نظامی خارج از کابل در پایتخت ازبکستان ، تاشکند ، دوحه در قطر یا اسلام آباد در پاکستان متوقف شده اند.

برخی از افغان ها ، عمدتا غیرنظامیانی که با نمایندگی های ایالات متحده یا بین المللی در این کشور کار کرده اند به طور موقت در آلبانی ، کوزوو یا مقدونیه شمالی پناه خواهند گرفت. این سه کشور بالکان قرار است از این آخر هفته تعداد موقت مهاجران افغان را مشخص کنند.

طرح های مشابه حمل و نقل برای کلمبیا ، اوگاندا و قطر در نظر گرفته شده است.

ایالات متحده متعهد شده است از 10 هزار نفر از افغانستان استقبال کند ، در حالی که استرالیا طبق برنامه موجود از 3 هزار نفر استقبال خواهد کرد.

تاجیکستان ماه گذشته اعلام کرد که آماده اسکان 100 هزار آواره از کشور همسایه خود است.

اکثر کشورهای اروپایی در پی نگرانی از بازپس گیری بحران پناهندگان در سال 2015 ، متعهد به پذیرش تعداد خاصی از پناهندگان افغان به غیر از پناهندگان افغان نشده اند.

آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان  به همکاران حزبی خود گفت که کشورش باید حدود 10 هزار نفر در معرض خطر را از افغانستان پذیرش کند.

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه ، به اتحادیه اروپا گفته است که به توافق قبلی درباره مهاجران و پناهندگان پایبند بوده و به کشورهای همسایه کمک کند.

اردوغان در این باره به ، نخست وزیر یونان گفت: «اگر اقدامات لازم در افغانستان و ایران انجام نشود ، موج جدید مهاجرت اجتناب ناپذیر است.»

آتن قبلاً گفته است که ممکن است افغانهایی را که در سواحلش وارد شده اند به ترکیه بازگرداند که از نظر آنها یک کشور امن برای مهاجران است.

بریتانیا طرح اسکان را اعلام کرده است که می تواند در سالهای آینده پناهگاهی برای 20 هزار مهاجر افغان با تمرکز بر زنان ، کودکان و اقلیت های مذهبی ایجاد کند. کانادا متعهد شده است که همین تعداد را اسکان دهد.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد می گوید که بیش از 550 هزار افغان از ماه ژانویه آواره داخلی شده اند ، به علاوه 3 میلیون نفر که در آغاز سال جاری میلادی ریشه کن شده بودند. بیشتر این افراد یعنی حدود 300 هزار نفر در نتیجه وخامت اوضاع امنیتی در هفته گذشته خانه های خود را ترک کرده اند.

اما تاکنون هیچ خروج محسوسی از مردم به خارج از کشور جنگ زده مشاهده نشده است. با بسته شدن نقاط مرزی کلیدی ، پاکستان اخیراً مرز خود را با افغانستان مستحکم کرده است و به این ترتیب برای بسیاری از افغان ها یافتن راه دشوار خواهد بود.

سرکوب بیشتر از سوی طالبان ، خشکسالی و توسعه همه گیری کووید -19 می تواند وضعیت را در ماه های آینده تغییر دهد و حتی بدتر هم بکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها