رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی اعلام کرد

تاثیر شگفت آور یک گیاه دارویی در درمان بیماری‌ های تنفسی

رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی گفت: یکی از بهترین گیاهان دارویی که در درمان سینوزیت و عفونت‌ های دستگاه تنفسی کودکان تجویز می‌شود گیاه پامچال یا پریمولاست.
کد خبر: ۱۳۳۲۶۵۴

به گزارش جام جم آنلاین، گیاه Primula vulgaris Huds؛ گونه‌ای از گیاهان گلدار از خانواده Primulaceae است که بومی غرب و جنوب اروپا، شمال غرب آفریقا و بخش‌هایی از جنوب غربی آسیاست.

این گونه از لحاظ ظاهری تا حدودی با گل مغربی جنس Oenothera شبیه است، ولی این دو گونه هیچ ارتباطی نداشته و نباید با یکدیگر اشتباه شوند.

گل پامچال از گل‌های زیبای بهاری است و از اواخر اسفند تا اردیبهشت گلدهی دارد و علاوه بر جنبه زینتی آن از خواص درمانی گسترده‌ای نیز برخوردار است.

گل، برگ و ریشه این گیاه قسمت‌های مورد استفاده دارویی گیاه هستند و از برگ و گل این گیاه چای و دمنوش تهیه می‌شود.

رضا غفارزادگان، رئیس پژوهشکده جهاددانشگاهی در خصوص گیاه دارویی پامچال اظهار کرد: یکی از بهترین گیاهان دارویی که در درمان سینوزیت و عفونت‌ های دستگاه تنفسی فوقانی کودکان تجویز می‌شود گیاه پامچال یا پریمولا (primula vulgaris) است.

او مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف درمان با این گیاه را افزایش خلط آوری و درمان سرفه دانست و عنوان کرد: ریشه پامچال حاوی ساپونین ها، گلیکوزید‌ها و روغن فرار بوده است و در مخلوط‌های چای، اغلب این دارو با رازیانه و آنیسون ترکیب می‌شود. همچنین این گیاه به دلیل وجود مشتقات اسید سالیسیک دارای خاصیت ضد التهابی نیز است.

غفارزادگان اضافه کرد: جوشانده گیاه پامچال در درمان برونشیت‌های خشک کمک کننده است، زیرا سبب تجزیه شدن (حل شدن) موکوس می‌شود، بنابراین تنتور پامچال را برای نوجوانان نیز می‌توان تجویز کرد و در این موارد ۱۰-۲۰ قطره از این تنتور برای چهار بار در روز باید مصرف شود.

رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی تاکید کرد: همانند سایر گیاهان دارویی مصرف بیش از اندازه و خودسرانه گیاه پامچال مضر است و همراه با دارو‌های شیمیایی به ویژه دارو‌های مربوط به بیماری‌های عصبی مانند دارو‌های ضد تشنج و ضد افسردگی همزمان مصرف نشود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها