این روزها همه از توسعه پایدار می‌گویند، اما كمتر كسی از مزایای پایبندی به اصول آن در جهت رشد كسب و كارها باخبر است

5 معجزه توسعه پایدار در رشد كسب‌ و كار

هدف اصلی از ایجاد توسعه پایدار، شكل‌دهی آینده‌ای بهتر و پایدارتر برای همه ما، چه در كشور خودمان و چه در سراسر دنیاست.
کد خبر: ۱۳۳۲۲۲۹

توسعه پایدار راه‌حل‌هایی را برای الگوهای فانی ساختاری، اجتماعی و اقتصادی توسعه ارائه می‌دهد تا بتواند از بروز مسائلی همچون نابودی منابع طبیعی، تخریب سامانه‌ های زیستی، آلودگی، تغییرات آب و هوایی، افزایش بی‌رویه جمعیت، بی‌عدالتی و پایین‌‌آمدن كیفیت زندگی انسان‌های حال و آینده جلوگیری كند اما تمركز توسعه پایدار بسیار گسترده‌تر از توجه صرف به محیط‌‌ زیست است.

گاهی این ذهنیت به وجود می‌آید كه رعایت اصول توسعه پایدار بیشتر یك تعهد تحمیل‌شده از سوی جامعه بین‌المللی است اما مثال‌های مختلف و مطالعات فراوانی وجود دارد كه ثابت می‌كند تعهد به پایداری می‌تواند سودآوری و نقش مؤثری در رشد تجارت‌ها و كسب‌وكارها داشته باشد.

در ادامه پنج دلیلی كه همراه‌شدن با توسعه پایدار می‌تواند به رشد و توسعه بیشتر كسب‌وكارتان منتج شود را بررسی می‌كنیم.

میزان تقاضا رو به افزایش است

مردم حاضرند هزینه بیشتری برای یك محصول سازگار با محیط‌زیست بپردازند. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، نسل جوان بیش از دو برابر پدر و مادرهایشان (75 درصد در مقابل 34 درصد) احتمال تغییر عادات مصرف خود را برای كاهش تأثیرات ‌محیطی دارند. در نتیجه این افراد مایلند هزینه بیشتری برای محصولات ساخته شده از اجزای طبیعی (90 در مقابل 61درصد) بپردازند.

آنها همچنین به دریافت خدمات از شركت‌های دارای مسؤولیت اجتماعی نیز اقبال بیشتری (80 در مقابل 48 درصد) نشان می‌دهند. توجه به این نكته می‌تواند به تولید محصولاتی منجر شود كه با استقبال بیشتری از سوی مشتریان روبه‌رو می‌شود و حتی حاشیه سود بیشتری ایجاد می‌كنند.

این روزها بسیاری از برندهای معروف و بین‌المللی تولیدكننده پوشاك به سمت استفاده از الیاف بازیافتی رفته‌اند. این شركت‌ها اطلاعاتی را در مورد این‌كه محصول از چه مواد بازیافتی ساخته شده در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین به مشتریان می‌آموزند كه البسه را به‌گونه‌ای نگهداری و مصرف كنند كه به محیط آسیب نرساند.

در میان نگرانی جهانی برای كره زمین، پیروی از جریان دوستدار محیط‌زیست‌ می‌تواند به جذب مخاطبان جدید منجر شود. سلیقه مردم تا حد زیادی تغییر كرده است؛ فقط به دنبال خرید نبوده، بلكه به دنبال مفاهیم ارزشمند هستند و دوست دارند به‌نحوی در دنیا اثربخش باشند.

هزینه‌ها كاهش می‌یابد

در سال 1384شمسی/ 2005میلادی، یكی از اَبَرشركت‌های خرده‌فروشی بین‌المللی «والمارت» به‌صورت كامل اولویت‌های اصلی شركت خود را به سمت استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی و رساندن میزان تولید پسماند به صفر تغییر داد.

هفت سال بعد، این مجموعه موفق شد به‌دلیل مدیریت كارآمد پسماند و برنامه‌ریزی بازیافت، 231 میلیون دلار به لطف پروژه‌های استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی و برنامه ضایعات صفر نیز 150 میلیون دلار بیشتر پس‌انداز كند.

مدرسه بازرگانی اِن‌وای‌یو استرن (NYU Stern)در یك مطالعه تحقیقاتی رابطه عملكرد مالی با اجرای سیاست‌های توسعه پایدار را در شركت‌ها بررسی كرده است.

59 درصد از پاسخ‌دهندگان بهبود یا ثبات نتایج را در مقایسه با روش‌های سرمایه‌گذاری سنتی تأیید كردند و فقط 14درصد از مجموعه‌های شركت‌كننده در این تحقیقات نتیجه مالی استفاده از این نوآوری‌ها را منفی اعلام كردند.

در مجموع اصول توسعه پایدار به نحوی عمل می‌كنند كه از هدررفت سرمایه، انرژی و منابع جلوگیری كند. بنابراین به‌كارگیری آنها در مجموعه‌های كسب‌وكاری نیز می‌تواند با كاهش هزینه‌های مالی، انرژی، زمان و... در نهایت به بهبود برآیند مالی شركت‌ها منجر شود.

متخصصان بااستعداد وفادارتر می‌شوند

كاركنان و مشتریان شما به زودی از یك نسل خواهند بود؛ البته اگر تا به حال نشده باشند. جوانان به‌دنبال شغلی مؤثر هستند كه برای جامعه ارزش ایجاد كند.

معمولا نخبگان و افراد با استعداد به‌دنبال كارفرمایی هستند كه دیدگاه روشنی از سهم خود در اقتصاد و پایداری داشته باشد.

اجرای اهداف سازمان ملل متحد و استفاده از راهكارهای توسعه پایدار می‌تواند یكی از عوامل تأثیرگذار در جذب و حفظ استعدادها شود.

آمارهای منتشرشده در سال 2019 میلادی نشان می‌دهد كه 70درصد از 1000 نفر متقاضی كار در كشورهای پیشرفته، به‌میزان توجه و برنامه‌های شركت برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار در كشورشان و جهان برای انتخاب شغل توجه می‌كنند.

همچنین در این مطالعات مشخص شده 30 درصد از افراد شركت‌كننده گفته‌اند شغل قبلی خود را به دلیل آسیب‌های شدید شركت و نداشتن برنامه‌ای برای توسعه پایدار ترك كرده‌اند بنابراین مشخص است اگر افراد خارج از فشارهای اقتصادی در شرایطی قرار بگیرند كه گزینه‌های مختلفی برای درخواست كار داشته باشند، اولویت اولشان همكاری با مجموعه‌هایی خواهد بود كه برای خود مسؤولیت اجتماعی قائل هستند.

اعتبار بیشتری در زیست‌بوم كسب‌وكار به دست می‌آورید

كمك به جامعه بدون شك به كسب‌و‌كار شما اعتبار بیشتری می‌بخشد. این موضوع نه‌تنها میان مشتریان و كاركنان‌تان وجهه بهتری برایتان می‌سازد بلكه حتی در صنف و زیست‌وبوم كسب‌وكاری كه مشغول فعالیت هستید نیز درجه اعتبارتان افزایش خواهد یافت. حتی در برخی موارد چنین فعالیت‌هایی می‌تواند در اخذ برخی مزایا برای كسب‌وكارتان از سوی نهادهای دولتی نیز مؤثر باشد.

كسب‌وكاری كه با ایجاد سبك كاری همسو با نیازهای جامعه فعالیت می‌كند بدون شك با محبوبیت بیشتری در جامعه روبه‌رو خواهد بود و به‌دنبال آن توجه سازمان‌ها و نهادهای دولتی نیز به چنین مجموعه‌های مورد توجهی بیش از كسب‌وكارهای معمول خواهد بود.

جذب سرمایه داخلی و همكاری‌های بین‌المللی ساده‌تر می‌شود

زمانی كه مجموعه‌ای برنامه‌ای همسو با جریان‌های بین‌المللی و نیازهای روز دنیا پیاده‌سازی كند، یعنی علاوه بر اهداف اصلی كسب‌وكارش به اهداف عالی‌تر نیز فكر كرده و برای آن نیز برنامه‌ریزی داشته است.

به كارگیری برنامه‌های توسعه پایدار علاوه بر كمك به توسعه پایدار جامعه، به توسعه مطمئن‌تر و پایدار شركت نیز كمك می‌كند بنابراین سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر بیشتری از آینده چنین كسب‌وكارهایی می‌توانند روی آنها سرمایه‌گذاری كنند.

از طرفی این حس را خواهند داشت كه ضمن سرمایه‌گذاری سودآور، به مسؤولیت اجتماعی خود در برابر جامعه نیز با این سرمایه‌گذاری تا حدی عمل كرده‌اند.

مشابه این موضوع در خصوص سرمایه‌گذاران بین‌المللی و شكل‌گیری همكاری‌های بین‌المللی وجود دارد؛ توسعه پایدار به زبان مشتركی میان تمام جوامع تبدیل شده است. زمانی كه یك شركت یا سرمایه‌گذار خارجی، مجموعه شما را همسو با اهداف و برنامه‌ریزی‌های خود بداند، حس نزدیكی بیشتری خواهد داشت و با اشتیاق بیشتری وارد همكاری خواهد شد.

عسل اخویان طهرانی - دانش / روزنامه جام جم

برگرفته از: Entrepreneur

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها