سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه از سازمان پیمان امنیت جمعی خواست تا برای نفوذ تروریست ها از افغانستان به کشورهای عضو این سازمان آماده شوند.
کد خبر: ۱۳۳۱۴۹۰
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، شایگو در یک همایش سیاسی جوانان گفت: برای ما بسیار مهم است که مرز‌های افغانستان با ازبکستان و تاجیکستان تحت کنترل گروه طالبان درآمده است.

وی خاطرنشان کرد که تهدید‌هایی که از افغانستان منشاء می‌گرفت ازجمله قاچاق مواد مخدر و نفوذ تروریست‌ها به روسیه ازطریق تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان کاهش نمی‌یابد.

وزیر دفاع روسیه این را نیز گفت که نیرو‌های مسلح تاجیکستان و ازبکستان باید برای مقابله با اعمال تحریک آمیز طالبان به رغم تاکید این گروه بر عدم انجام چنین اقدامات آماده شوند.

در زمان حاضر، در افغانستان بین نیرو‌های دولتی و شبه نظامیان جنبش طالبان به دنبال آغاز خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از این کشور، که از سال ۲۰۰۱میلادی در آنجا بوده اند، درگیری وجود دارد. سال گذشته، ایالات متحده و طالبان توافق آتش بس را امضا کردند که در بخشی از آن نیرو‌های آمریکایی باید تا ۱۱ سپتامبر افغانستان را ترک کنند.

به گفته مقامات تاجکیستان نیرو‌های طالبان هم اکنون ۹۰ درصد مرز افغانستان با این کشور را در کنترل خود دارند.

سازمان پیمان امنیت جمعی» گروهی امنیتی منطقه‌ای شامل ۶ کشور ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان است.

وزیر دفاع روسیه در ادامه سخنان خود در همایش جوانان یادآوری کرد که روسیه در تاجیکستان و قرقیزستان پایگاه‌های نظامی دارد.

شایگو گفت: اکثر افسران ازبک، تاجیک، قرقیز و قزاقستان در مراکز آموزش علی روسیه آموزش می‌بینند. روسیه به مدرن سازی ارتش‌های تاجیکستان و قرقیزستان می‌پردازد.

وی خاطرنشان کرد که در تاجیکستان پایگاه ۲۰۱ و قرقیزستان پایگاه هوایی کانت مستقر است که در آن نیروی هوافضای روسیه هواپیما‌های خود را مستقر کرده است.

پایگاه نظامی ۲۰۱ روسیه در دوشنبه پایتخت تاجیکستان قرار گرفته و در ان نیرو‌های نظامی پیاده و نیز واحد‌های زرهی و موتوریزه مستقر شده اند.

روسیه در قرقیزستان پایگاه هوایی کانت و در ارمنستان پایگاه نظامی گیومری را دارد، اما پایگاه ۲۰۱ در تاجیکستان بزرگتر از دو پایگاه دیگر روسیه است.

روسیه چندی پیش شکاری‌های سوخو-۲۵ در پایگاه ۲۰۱ برای مقابله با نفوذ احتمالی تروریست‌ها از افغانستان مستقر کرد.

وزیر دفاع روسیه به تازگی در این رابطه گفت: پایگاه‌های نظامی روسیه در تاجیکستان و قرقیزستان درصورت تجاوز از سوی افغانستان وارد عمل می‌شوند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها