اعضای دولت دیروز آخرین جلسه خود را تشکیل دادند و در آخر در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سؤالات آنها پاسخ دادند.
کد خبر: ۱۳۲۹۷۲۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور در این جلسه بابیان این‌که هرآنچه در سال‌های گذشته با مردم صحبت کردیم چیزی برخلاف واقعیت نبود، گفت: آنچه واقعیت بود به مردم گفتیم، البته بخشی از واقعیت را نگفتیم و نمی‌شد آن‌ها را به مردم گفت، چراکه مفید نمی‌دانستم و هدف بلندی را همه باید دنبال کنیم که آن وحدت ملی است، می‌ترسیدیم که این وحدت لطمه ببیند.

به‌گفته وی هیأت دولت بسیاری از مشکلات را به جان خرید تا وحدت ملی حفظ شود. همچنین روحانی با مقایسه دولت اول و دوم خود خاطرنشان کرد: در چهار سال اول شرایط بهتری داشتیم، اما در چهار سال دوم شرایط متفاوت بود. چهار سال اول در دوران تعامل با جهان بودیم و به خودمان اعتماد داشتیم که حرف قدرت‌های بزرگ هستیم.

پیروزی در مذاکرات خارجی

رئیس‌جمهور بابیان این‌که در مذاکره با جهان شکست نخوردیم، عنوان کرد: دیپلمات‌های خوبی داریم و دیدیم که در شرایط حساس به پیروزی رسیدیم، وقتی با قدرت‌های جهان مذاکره می‌کنیم وقتی می‌گوییم پیروزی، یعنی همین مذاکره‌ای که داشتیم؛ ممکن است جایی پیروزی حاصل شود جایی شکست. این‌که پیروز شدیم یا شکست خوردیم به گفتن نیست، چراکه باید در عمل شرایط را ببینیم.

تحمیل جنگ اقتصادی

وی با تأکید بر این‌که به‌رغم کاهش تورم درسال ۹۳ و تک‌رقمی شدن آن در سال ۹۷، با تحمیل جنگ اقتصادی شرایط تغییر کرد، گفت: اگر این دوران جنگ تحمیلی اقتصادی نبود همان روند را ادامه می‌دادیم، این‌که مردم عزیز ما از وضعیت معیشت ناراحت هستند باید ببینیم که در شرایط جنگ چه بلایی سر ما آوردند، روابط بانکی ما مسدود شده و نفت نمی‌توانیم بفروشیم.

روحانی بابیان این‌که در شرایط جنگ اقتصادی، ممنوعیت واردات۲۵۰۰ قلم کالا باعث افزایش قیمت در داخل شد، تصریح کرد:باید اجناسی را که برای زندگی مردم لازم است با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد کنیم. ما در شرایط جنگ چیزی را جیره‌بندی نکردیم و کشور اداره شد. در همان جلسات اقتصادی سال ۹۷ چند بار تکرار کردم وفور اجناس در بازار دیده شود و باید شرایط را کنترل کنیم. برای کالای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی دادیم، حتما نقص در کار‌های ما وجود داشت و ما معصوم نیستیم، اما تلاشمان این بود نقص ما کم باشد و اگر عیبی بود از مردم عذرخواهی می‌کنیم، چراکه ما در حد توان اقدامات‌مان را انجام دادیم.

توسعه در کشور رها نشد

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در شرایط جنگ اقتصادی توسعه در کشور را رها نکردیم. ۵/۳میلیارد دلار فقط برای یک پالایشگاه سرمایه‌گذاری کردیم تا فلر‌ها و گاز‌های هوا را نگهداری کنیم، در سدسازی و رساندن آب به روستا اقدامات زیادی انجام دادیم. این ادعا نیست که من فقط بگویم، این موضوع کاملا مشهود است. آمار سد‌هایی که ساختیم و آب‌های آشامیدنی که به دست روستاییان رسیده نیز مشخص است.
 
در این دولت در بنزین خودکفا شدیم و بنزین را صادر می‌کنیم، برای تولید این محصول پالایشگاه بزرگی را افتتاح کردیم و در شرایط سخت آن را تکمیل کردیم. وی افزود: پنجشنبه‌های افتتاح دولت را کسی نمی‌تواند انکار کند. این پنجشنبه‌ها در تاریخ ماندگار شد و امروز هم هشتادوهشتمین افتتاح را داریم. دیروز ۱۴۴۳تخت بیمارستانی را افتتاح کردیم، البته کمتر از یک سال قبل بیش‌از ۱۰۰۰ تخت افتتاح کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ملت ما در مذاکرات و مقاومت در مقابل تحریم پیروز شده‌اند و تمام موفقیت‌های دولت به دلیل همراهی مردم و رهنمود‌های رهبر انقلاب بوده است.

اعتماد نداشتن تعامل نداشتن نیست

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در پاسخ به این که برای کابینه جدید دعوت شده‌اید، تصریح کرد: ما دعوت شده‌ایم برای کابینه جدید دعا کنیم و همین کار را هم خواهیم کرد.

وی درباره دیدگاهش نسبت به این احتمال که دولت رئیسی احیای برجام را ادامه ندهد چیست، تصریح کرد: بنده وظیفه‌ام همان است که خودم باید انجام دهم. صلاح مملکت خویش خسروان دانند. حضرت آقای رئیسی هرچه تصمیم بگیرند، منتخب مردم هستند و روی چشم ما جا دارد.

نمره دادن به دولت با در نظر گرفتن شرایط

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور هم درباره کارنامه عملکرد دولت دوازدهم اظهار کرد: ما که نمی‌توانیم خودمان به خودمان نمره دهیم، چراکه نمره دادن را به مردم واگذار کردیم، مردم هم در ارتباط با نمره‌ای که می‌دهند باید شرایط را در نظر بگیرند. درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی با تاکید بر این‌که مجلس برای این تشکیل نشده که حق را محدود کند، گفت: حتما برای بخش محتوای نامناسب و غیراخلاقی در فضای مجازی دولت و مجلس باید مدیریت کند، اما به بهانه این نباید کل فضای مجازی را فیلتر و مسدود کرد.
 
به نظرم مردم ما آنچه مورد استفاده روزمره‌شان قرار می‌گیرد، حق‌شان محسوب می‌شود. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا آقای روحانی واکسن زده‌اند، گفت: بله ایشان واکسن زده‌اند. وی ادامه داد: در آن زمان (سن بالای ۷۰ سال) نزده بودند، اما وقتی واکسیناسیون به پایین ۷۰ سال رسید، واکسن زدند. البته از گفته‌های رئیس دفتر رئیس جمهور مشخص نشد روحانی کدام نوع واکسن و آن هم از نوع داخلی یا خارجی آن را زده است.

امید به روان‌سازی اقتصاد در دولت سیزدهم

حمید دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره عملکرد خود در دولت دوازدهم تصریح کرد: برنامه‌های اقتصادی با توجه به مجموعه شرایط در یک بازه زمانی کوتاه قابل اجرا نیست، می‌دانید که من در میانه مسیر دولت دوازدهم وارد دولت شدم، با این حال یکی از موضوعاتی که در رأس برنامه‌های من بود و پیگیری هم کردم، موضوع اقتصاد هوشمند بود که در این زمینه گام‌های خوبی برداشته و نقشه راه تبیین شد.

وی تاکید کرد: در این مسیر هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم و باید فاصله را با اقدامات جدی رفع کنیم، امیدوارم وزیر اقتصاد دولت سیزدهم در این خصوص اهتمام بورزد به این کار، چراکه روان‌سازی فضای کسب و کار و افزایش سرمایه گذاری از فواید آن است.

نمی‌توان چشم خود را بر تحولات مهم فناوری اطلاعات بست

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ایراداتی که به زیر ساخت‌های فناوری ارتباطات در کشور گرفته می‌شود، گفت: ما این ایرادات را روی چشم می‌گذاریم، اما نمی‌توان نسبت به تحولات مهمی که در این زمینه رخ داده، چشم خود را ببندیم.
 
روز حلالیت

طلب حلالیت رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت از مردم در برگه‌ای از پوشه‌ای در دستان واعظی، رئیس دفتر روحانی در آخرین جلسه هیأت دولت دوازدهم نوشته شده است.

سیدمحمود علوی، اولین عضو هیأت دولت بود که در جمع خبرنگاران حاضر شد و پس از او عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور وارد حیاط شد و به شوخی خطاب به وزیر اطلاعات گفت زودتر رسیدی، آیا عکاسان و تصویربرداران آزمایشی دارند از شما عکس و تصویر ضبط می‌کنند؟

حین عکسبرداری، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه گفت حالا ماسک را برداریم و پس از عکس گرفتن ادامه داد حالا برعکس و بیایم ماسک‌ها را بپوشیم. کار تصویربرداران و عکاسان تمام شده بود که ظریف با شوخی اضافه کرد شما خبرنگاران ما را فیلم کردید.

ظریف همچنین در پاسخ به شبکه خبری انگلیسی زبان پرس تی وی که با او انگلیسی صحبت می‌کرد، گفت: من دیگر خارجی نیستم!
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۳ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها