رئیس مرکز خشکسالی گفت: مدل های اقلیمی نشان می دهد که بارش در نیمه نخست پاییز کمتر از نرمال خواهد بود.
کد خبر: ۱۳۲۹۱۷۳

به گزارش جام جم آنلاین، احد وظیفه، رئیس مرکز خشکسالی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه بارش در برخی نقاط کشور تا پایان سال زراعی درصد کمی از بارندگی سالیانه را تامین می‌کند، اظهار کرد: تا پایان سال زراعی برای نوار شمالی و جنوبی کشور بارش‌ هایی پیش بینی می‌شود که با وجود خشکسالی در نوار جنوبی کشور مانند استان‌های هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، بخش‌های جنوبی کرمان و جنوب فارس این بارش‌ها تا حدودی شرایط را مساعد تر می‌کند.

او از افزایش دما در غرب و شمال غرب خبر داد و گفت: مدل‌ ها نشان می‌دهد که در پاییز امسال دما در اغلب نقاط کشور بالاتر از نرمال خواهد بود.

وظیفه با اشاره به تاخیر بارش در سال زراعی جدید بیان کرد: در نیمه نخست پاییز امسال بارش‌ها کمتر از نرمال خواهد بود که با این وجود نمی‌توان انتظار داشت کسری بارش امسال مرتفع شود.

رئیس مرکز خشکسالی کشور با تاکید بر مدیریت منابع آبی گفت: اغلب مدل‌های عددی پیش بینی فصلی وضع هوا بیانگر آن است که در پاییز آینده دچار خشکسالی خواهیم بود و به عبارت دیگر خشکسالی در اغلب نقاط تا پاییز ادامه دارد.

خشکسالی در بخش کشاورزی استمرار دارد

او از استمرار خشکسالی بحران آب در بخش کشاورزی خبر داد و افزود: با توجه به افزایش دما و بارش‌های کمتر از نرمال به کشاورزان و بخش‌های صنعتی توصیه می‌شود که به دلیل بحران آب در شرایط سخت آبی حداکثر صرفه جویی را داشته باشند تا سال زراعی آبی را به پایان رسانیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ درصد بارش‌ها نسبت به دوره نرمال کمتر است، بیان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی در پاییز سال زراعی جدید نباید انتظار بارش‌های نرمال و فراتر از نرمال را داشت لذا با استمرار خشکسالی در بخش کشاورزی، مدیریت منابع آب با سختی هر چه تمام باید ادامه یابد.

وظیفه ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیم و فقدان بارندگی در فصل تابستان با خشکسالی شدید تا متوسط در کل کشور به ویژه بخش کشاورزی روبه‌رو هستیم.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان با بیان اینکه خشکی محیط در کنار کم بارشی موجب شده تا افزایش دمای بالاتری داشته باشیم، تصریح کرد: موضوع کمبود بارش و چالش جدی در بخش کشاورزی موجب شده تا بسیاری از استان‌ها دسترسی شان به آب شرب کاهش پیدا کرده که اگر تمهیدات جدی اندیشیده نشود، بخش کشاورزی دچار خسران می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها