پنجم مرداد ماه یادآور روزی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی با تمجید از رزمندگان تیپ قائم استان سمنان در عملیات مرصاد از آنها به عنوان ماندگاران در تاریخ یاد کردند.
کد خبر: ۱۳۲۸۷۰۷

به گزارش جام جم آنلاین، در سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۵ به استان سمنان، معظم له بیانات در دیدار خانواده‌های شهدا و ایثارگران با یادآوری نقش موثر تیپ قائم استان سمنان در عملیات مرصاد فرمودند:

" همین تیپ مستقلِ قائم (عج) که از سال ۶۵ تشکیل شده است، تا آخر جنگ – تقریباً در طول دو سال و نیم – در بیست و پنج عملیات آفندی و پدافندی شرکت کرده است. این شوخی است؟! بیست و پنج عملیات!
 
تعداد بازدید : 51
 
رزمندگان این استان، تیپ قائم را سال ۶۵ تشکیل دادند و قبلش هم در قالب لشگر هفده علی بن ابی طالب و تیپ امام رضا (علیهماالسّلام) از سمنان و شاهرود و دامغان و گرمسار و سراسر این استان به جبهه‌ها می‌رفتند و فعالیت می‌کردند. آن‌ها به جای خود محفوظ؛ اما از وقتی این تیپ تشکیل شد، در طول تقریباً دو سال و نیم، در بیست و پنج عملیات آفندی و پدافندی شرکت کردند؛ این ارزش یک مجموعه‌ی مردمی را نشان می‌دهد؛ قدرتِ اراده‌ها را نشان می‌دهد؛ صبر خانواده‌ها را نشان می‌دهد. همین تیپ قائم در عملیات مرصاد مهمترین نقش را ایفا کرد. شنیدم که نقش تیپ قائم در عملیات مرصاد آنچنان بود که اگر نبود، دشمن ممکن بود تا کرمانشاه پیش بیاید. آن که ایستاد، تیپ قائم بود. این‌ها در تاریخ می‌ماند. "

مرصاد به معنای کمین گاه و نام عملیات پیروزمندانه رزمندگان اسلام علیه منافقان کوردل بود. در این عملیات منافقان، خام اندیشانه تصور کردند که به راحتی می‌توانند از مرز‌های ایران عبور کنند و چند ساعته، خود را در تهران ببینند.

در سوم مرداد ۱۳۶۷، نیرو‌های منافقین از محور سرپل ذهاب وارد ایران شدند و، اما دلاور مردان استان سمنان، تیپ قائم استان سمنان با ابلاغ ماموریت از طرف قرارگاه در سوم مردادماه سال ۱۳۶۷ با سازمان رزم خود شامل چهار گردان امام رضای سمنان، سید الشهدای شاهرود و قمر بنی هاشم و روح الله دامغان توانست حرکت اولیه منافقین که به سوی کرمانشاه در حرکت بودند را سد و دشمن را زمین گیر کند.

منافقین کوردل به خود اجازه داده بودند تا ۱۵۰ کیلومتر وارد خاک میهن اسلامی ایران شوند و خود را تا ۴۰ کیلومتری کرمانشاه برسانند، اما غافل از اینکه سربازان تیپ قائم استان سمنان که ساعت ۹ شب به مقر رسیده اند تا ساعت چهار صبح اولین خاکریز را زده و آماده حمله به آن‌ها هستند.

اردوگاه صادقین در تنگه مرصاد، منطقه کوزران و ارتفاعات چهار زبر هیچ گاه فراموش نمی‌کنند که چطور بچه‌های تیپ قائم استان سمنان به همراه سایر یگان‌های رزمی دیگر استان ها، با اجرای عملیاتی منحصر به فرد که عرض آن ۲۰ متر بود و طولش کیلومترها، «فروغ جاویدان» خودفروختگان منافق را لگد کوب کردند طوری که رویای آن‌ها برای فتح سه روزه تهران به کابوسی بی فروغ تبدیل شد.

به این ترتیب پنج گردان و یک گروه اطلاعات عملیات از استان سمنان دو روز قبل از عملیات اصلی با زدن خاکریز نگذاشتند منافقان به داخل کشور نفوذ کنند و راه را بر آن‌ها بستند.

شهید امیر سپهبد صیاد شیرازی فرمانده عملیات مرصاد از آن خاکریز به عنوان " خاکریز ملائک " یاد کرده است.

تیپ قائم استان سمنان در ۶۰ ساعت مقاومت جانانه در برابر پیشروی منافقان، ۶۷ شهید و ۲۲۸ مجروح به میهن اسلامی تقدیم کرد تا برگ زرینی از حماسه سازی مردم دلیر استان سمنان در هشت سال دفاع مقدس را خلق کند.
 


منبع: خبرگزاری صدا و سیما
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها