گفت‌وگو با نگین امیری‌پور درباره برد تاریخی ثریا آقایی در رشته بدمینتون المپیک توکیو

ستاره‌ای به نام ثریا

بدمینتون بانوان ایران در یک دهه اخیر این دو نام را با خود داشت: نگین امیری‌پور و ثریا آقایی. اکثر اخبار بدمینتون بانوان در مسابقات بین‌المللی به همین دو نام خلاصه می‌شد.
کد خبر: ۱۳۲۸۶۵۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، نگین و ثریا اما سرنوشت مشابهی در بدمینتون نداشتند. اولی یعنی امیری‎پور با بی‌مهری کم‌کم کنار گذاشته شد. اما دومی که سن و سالش کمتر است هنوز با رسیدن به حد بی‌مهری فاصله دارد! به هر حال نگین هنوز حسرت این را می‌خورد که می‌توانست به المپیک ۲۰۱۶ ریو صعود کند اما نشد. او این روزها اما پیگیر نتایج و وضعیت ثریا آقایی ، رقیب همیشگی‎اش در المپیک توکیو است. البته نگین شش روزی هم است که اتفاق بزرگی را تجربه کرد؛ مادر شده و در حالی این گفت‌و‌گو را انجام داد که پسرش را در آغوش داشت.

 

 شما هم می‌توانستید المپیکی شوید اما نتوانستید.
بله، این اتفاق در سال ۲۰۱۶ رخ داد. به دلیل آسیب‌دیدگی ثریا آقایی فدراسیون بنا به دلایلی که دیگر نمی‌خواهم آن را بازگو کنم چهار مسابقه بعدی ما را لغو کرد تا به همین سادگی کسب سهمیه را از دست بدهیم.

 اما ثریا سهمیه توکیو را گرفت. متاسفانه شما این بار نبودید. نخستین حضور زن بدمینتون‌باز ایرانی در المپیک چه تاثیری روی این رشته در ایران می‌تواند داشته باشد؟
سهمیه‌ای که ثریا گرفت نور بزرگی از امید در بدمینتون بود. در سال‌های گذشته رفت‌و‌آمدهای من و ثریا و چند بازیکن دیگر به مسابقات بین‌المللی بیشتر بود اما ناگهان یکدفعه همه چیز به حالت سکون درآمد. انگیزه بازیکنان بدمینتون بانوان انگار از بین رفته بود.

 حالا ثریا این انگیزه‌ها را دوباره زنده کرده است؟
بله، باید سعی کنیم این شور و هیجان را نگه داریم. این سهمیه یک انگیزه برای ادامه راه بود و هیاهویی در بدمینتون بانوان ایجاد کرد. بازیکنان ایران واقعا پتانسیل این را دارند که به موفقیت‌های بیشتری برسند.

 گویا آقایی با مصدومیت به المپیک رفت.
ثریا از مدت‌ها پیش دچار یک آسیب‌دیدگی شد که شک و شبهه‌های زیادی ایجاد کرد که آیا به المپیک می‌رسد یا خیر.

 کسب سهمیه هم به سختی امکان‌پذیر شد.
بله، او در رزرو چهارم قرار گرفته و خوشبختانه بر اساس رنکینگ به المپیک رسید. یک بازیکن از اسپانیا به دلیل آسیب‌دیدگی المپیک را از دست داد تا یک رزرو وارد جدول اصلی شود. در ادامه بازیکنان دیگری از استرالیا و آفریقا هم بنا به دلایلی المپیک را از دست دادند تا در نهایت ثریا سهمیه گرفت. واقعا افتخار بزرگی بود.

 او نخستین بازی خود را مقابل حریفی از مالدیو با برتری پشت سر گذاشت. در این باره چه نظری دارید؟
بازیکن مالدیو قبلا در اردوهای مالزی با ثریا آقایی بازی کرده بود و اتفاقا مقابل ثریا شکست را متحمل شد. با توجه به تمریناتی که ثریا داشت و بردی که قبلا مقابل این بازیکن مالدیوی به دست آورده بود دور از انتظار نبود که در المپیک باز هم او را ببرد. البته آقایی با توجه به توانایی و تکنیکش موفق به شکست این بازیکن شد. من نگران مصدومیت پای ثریا بودم اما او در نهایت به برتری رسید.

 حریف بعدی او از کشور چین است. در این‌باره چه نظری دارید؟
تا آنجا که می‌دانم او نفر دوم رنکینگ بدمینتون کشور چین و نهم جهان است و بازیکن قدرتمندی محسوب می‌شود. نتایجی که کسب کرده کاملا مشخص است و افتخارات زیادی در گرنداسلم‌ها و مسابقات دیگر دارد. ثریا با بازی کردن مقابل او تجربه مهمی را به دست می‌آورد. این تجربه همیشه در دسترس نیست. من می‌دانم که ثریا نهایت تلاش خود را خواهد کرد. او نخستین زن ایرانی در رقابت‌های بدمینتون المپیک است. علاوه بر آن بعد از ۱۳-۱۲ سال این نخستین‌بار است که ایران در بدمینتون المپیک نماینده دارد.

 خودتان دیگر بدمینتون را کنار گذاشته‌اید؟
بله اما در سوپرلیگ باشگاه رسمی دارم. سال گذشته با تیم ایران‌زمین مقام دوم سوپرلیگ را به دست آوردیم. شش روزی می‌شود که مادر شده‌ام و نام پسرم نویان است. باشگاه، امسال با نام پسرم نویان در رقابت‌ها شرکت می‌کند.
هیلدا حسینی خواه / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها