دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: بعضی‌ افراد از عبارت حذف کنکور استفاده می‌کنند و این در حالیست که درباره مسأله‌ای به نام حذف کنکور تا زمانی که رشته محل‌ های پرمتقاضی در کشور داریم، نمی‌توانیم صحبت کنیم.
کد خبر: ۱۳۲۸۶۳۲

به گزارش جام جم آنلاین، محمود امانی طهرانی در برنامه (به وقت ایران)شبکه آموزش درباره مسائل کنکور و تغییرات آن، اظهار کرد: در باب کنکور در حدود ۴۴ سال است که بعد از انقلاب، کنکور برگزار می‌کنیم و انتظار می‌رفت هر سال تعدادی پژوهش‌های گسترده و دقیق درباره نحوه انجام کنکور می‌داشتیم و سازمان سنجش تعدادی پژوهش از جنس تطبیقی، بین‌المللی و اجرای آزمایشی داخل کشور انجام می‌داد تا به تدریج شیوه‌های خود را بهبود ببخشد اما این اتفاق آن چنان نیفتاده است.

وی افزود: از حیث قانونگذاری خوشبختانه مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۸۶ به این موضوع ورود خوبی پیدا کرده است و در نتیجه یک پژوهش فوق‌العاده ارزشمند و مفصلی که مرکز پژوهش‌های مجلس انجام داد و شاید بگویم جامع‌ترین پژوهشی است که در باب کنکور انجام شده، بسیار هم قطور است و ابعاد مختلفی را مورد توجه قرار داده است، تغییرات کنکور مطرح شد.

امانی طهرانی ادامه داد: به عبارت دیگر، نتیجه این پژوهش موجب شد که در سال ۱۳۸۶ مجلس مصوبه پیشرو و بسیار مهمی را به تصویب برساند اما جای تأسف است که تا سال ۱۳۹۲ این مصوبه به دلایل متعدد توسط دستگاه مجری اجرا نشد و عجیب‌تر اینکه دستگاه‌های بازرسی کشور هم تا امروز به این موضوع هیچ ورودی پیدا نکردند که چطور برای یک مصوبه مجلس در طول ۶ سال از تصویب، آن اقداماتی که باید انجام می‌شد، نشده است.

وی اضافه کرد: به هرحال در سال ۹۲، تغییراتی انجام شد و در سال ۹۴ هم تغییراتی انجام شد و این بار نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی به میدان آمده است و تمام این تلاش‌ها در جهت این هست تا یک کاری که می‌شود به صورت بهتری انجام داد، جنبه‌های بهبود در آن لحاظ شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه گاهی صورت مسأله را به خوبی تبیین نمی‌کنیم، گفت: بعضی‌ افراد از عبارت حذف کنکور استفاده می‌کنند و این در حالیست که درباره مسأله‌ای به نام حذف کنکور تا زمانی که رشته محل‌های پرمتقاضی در کشور داریم، نمی‌توانیم صحبت کنیم بلکه مهم است که از چه شیوه‌ای برای جداسازی بچه‌ها استفاده کنیم که این شیوه‌ها کم آسیب‌تر، عادلانه‌تر، معتبرتر و قابل دفاع‌تر باشد.

وی تصریح کرد: کنکور کنونی که در زمان فشرده ۳، ۴ ساعت می‌خواهد سرنوشت یک انسان را تعیین کند، مبتنی بر سرعت عمل و تکنیک است و این هر دو محل عدالت آموزشی و اهداف معتبر برنامه‌های درسی است و البته ایرادات فراوانی دارد که در گزارش پژوهشی مجلس شورای اسلامی اشاره شده است.

امانی طهرانی ادامه داد: در هر حال این مصوبه که مجلس از سال ۸۶ کلیدش را زد و امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی در همان جهت حرکت می‌کند، مصوباتی است که نمی‌خواهد کل مشکلات را یکجا حل کند اما می‌خواهد در نقطه‌هایی اصلاحات خوبی را انجام دهد.

وی افزود: شیوه‌های کشورهای دیگر را مورد بررسی قرار دادم و در داخل ایران هم ارائه و طرح‌هایی داشتم و معتقدم که چارچوب کلی آنچه انجام شده است و پیش می‌رود، چارچوب درست و قابل دفاعی است؛ البته ممکن است نواقصی در بعضی بخش‌ها در مقام عمل به وجود آید مثل ماجرای حدنصاب معدل در دانشگاه‌ها که این خلاف عدالت و مناطق محروم است.

به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: در این اصلاحات اخیر، به مسأله امتحانات نهایی به عنوان یک ابزار معتبر اهمیت بیشتری می‌دهیم و سوابق تحصیلی که مبتنی بر برنامه درسی است، جایگاه بهتری پیدا می‌کند و دانش‌آموزان به جای اینکه سرنوشت‌شان در یک بازه زمانی کوتاه تعیین شود در امتحاناتی از جنس سوالات تشریحی، اعتبار بیشتر، ضریب اثر بیشتر و مبتنی بر اهداف و برنامه‌ها تعیین می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها