رئیس جمهور در آخرین افتتاح طرح های ملی در دولت دوازدهم:

یکی از خواص برجام ورود کیک زرد به ایران بود

رئیس جمهور گفت: می‌گذاشتند در مذاکرات تحریم کارمان را انجام دهیم و دست و پای ما را نمی بستند و ما پایان ۹۹ توافق کرده بودیم. سند آن موجود است و توافق اجمالی بین ما و ۵+۱ روشن است. بهر حال یک مصوبه‌ای مجلس گذراند و آن مصوبه دست و پای مارا بست.
کد خبر: ۱۳۲۸۳۵۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در شصت و یکمین مجمع عمومی سالیانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت دوازدهم می‌تواند با رشد مثبت اقتصادی دولت را تحویل دهد.

وی ادامه داد: مدافعین سلامت بسیار فداکاری کردند. ما تخت‌های ویژه را در این مدت یکسال و نیم دو تا دو و نیم برابر کردیم.

رئیس جمهور گفت: در این سه ماه شرایط ما نسبت به گذشته شرایط بهتری است. الان صادرات ما بیش از ۶۹ درصد نسبت به سه ماهه پارسال افزایش یافته است. در شرکت‌های اقتصادی بزرگ رشد اقتصادی ما ۸.۷ بوده است.

روحانی افزود: اگر دو کار در اواخر سال ۹۹ انجام شده بود شرایط ما بهتر بود یکی اینکه می‌گذاشتند در مذاکرات تحریم کارمان را انجام دهیم و دست و پای ما را نمی‌بستند و ما پایان ۹۹ توافق کرده بودیم. سند آن موجود است و توافق اجمالی بین ما و ۵+۱ روشن است. بهر حال یک مصوبه‌ای مجلس گذراند و آن مصوبه دست و پای مارا بست.

وی اضافه کرد: یکی هم در بحت FATF؛ من قبلا هم اعلام کردم در FATF دولت کار خود را انجام داد و ما از لیست سیاه خارج شدیم. مجلس و شواری نگهبان به ما کمک کرد و یک جای دیگر آمد و آن را نگه داشت.

رئیس جمهور تاکید کرد: برخی از مشکلات ربطی به دولت ندارد و پای دولت نوشته می‌شود. اگر اختیارات لازم را که قانون اساسی به ما می‌دهد ما آغاز سال ۱۴۰۰ تحریمی نداشتیم. FATF در اختیار دولت نیست و یک جای دیگر گیر کرده است. جنگ اقتصادی به دولت مربوط نمی‌شود. جنگ اقتصادی یک نفر در کاخ سفید تصمیم گرفته است. بعضی از امور هست که دولت به تنهایی قادر نیست. برخی از اموری که پای دولت نوشته می‌شود به دولت مربوط نمی‌شود.

وی تصریح کرد: محاسباتی که گروهی از اقتصاد‌دانان ما انجام دادند این است که اگر جنگ اقتصادی سال ۹۷ نبود الان قیمت ارز حدود ۵ هزار تومان بود، بر مبنای اینکه همه شرایط اقتصادی سر جای خودش بود البته به شرطی که جنگ نبود کرونا هم نبود.

روحانی خاطر نشان کرد: اینکه در جامعه برخی از افراد فکر می‌کنند که دولت مقصر بوده و یک بدهکاری دارد؛ (خیر) دولت بدهکاری ندارد دولت بر مبنای کار خودش کار را پیش برده است، اما در عین حال یک جنگ اقتصادی بر ما تحمیل شده است، جنگ اقتصادی بی‌نظیر در تاریخ ایران و شاید جنگ اقتصادی بی نظیر در تاریخ جهان.

وی اضافه کرد: شما بگویید کی جنگی بوده که جلوی فروش یک بشکه نفت را بگیرد. در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بدهی دولت به بانک مرکزی کاهش پیدا کرده است. در سال ۹۹ هم نسبت به ۹۸ بازهم کاهش پیدا کرده است و پایه پولی عمدتا ناشی می‌شود از اینکه بانک مرکزی ناچار بود ذخایر ارزی خود را بالا ببرد. این باعث شد پایه پولی رشد کرد. در این زمینه هم میبینیم مشکل بی انضباطی دولت نبوده مشکل جای دیگری بوده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها