فرمانده سابق نیرو‌های آمریکایی و ناتو در افغانستان، گفت ممکن است واشنگتن از تصمیم خود برای خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از افغانستان پشیمان شود.
کد خبر: ۱۳۲۸۲۸۷
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، اولگ برونف در گزارشی نوشت هفته‌های اخیر شاهد تشدید خشونت‌ها در افغانستان بودیم و در این کشور طالبان فعالیت‌های نظامی خود را در چارچوب خروج نیرو‌های آمریکایی و ناتو از این کشور تشدید کرد. دیوید پترائوس، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و فرمانده سابق نیرو‌های آمریکایی و ناتو در افغانستان، در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز پیش بینی کرد واشنگتن ممکن است از تصمیم خود برای بیرون کشیدن نیرو‌های آمریکایی از این کشور پشیمان شود و به احتمال زیاد طالبان پیش از این نفوذ خود را در آنجا گسترش خواهند داد.

هنگامی که از پترائوس سئوال شد که آیا طالبان به زودی کنترل افغانستان را در دست خواهند گرفت، او پاسخ داد "فعلا نمی‌داند". وی افزود: " از اوضاع فعلی تحولات و سمت و سوی آن این گونه برداشت می‌شود که "طالبان قدرت گرفته است. " در واقع، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح آمریکا، به روشنی اعلام کرد: فعالان طالبان تحرکات راهبردی دارند. پترائوس در ادامه گفت: باید بگویم این دلگرم کننده است که ما از نوعی قدرت هوایی خارج از قندهار، استفاده کردیم.

وی از واشنگتن خواست تا "با دولت افغانستان برای تدوین طرحی برای کمک به تثبیت وضعیت امنیتی، که در واقع از زمان اعلام قصد آمریکا برای خروج از این کشور به طور ملموسی به وخامت گراییده است همکاری کند. " این ژنرال آمریکایی همچنین به سخنان اخیر خود اشاره کرد که اعلام کرده بود نگران است آمریکا از تصمیم خروج نیرو‌های خود از افغانستان پشیمان شود و به نظر می‌رسد این تاسف اکنون زودتر از موقع اتفاق بیفتد و این نگران کننده است. پترائوس هشدار داد کنترل طالبان بر افغانستان می‌تواند افغانستان را به کشوری منفور تبدیل کند.

این سخنان پترائوس با سخنان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، توام شد که در گفتگو با شبکه خبری ام. اس. ان. بی. سی. اعلام کرد افغانستان در صورتی که طالبان به زور قدرت را در این کشور به دست گیرند به کشوری منفور و منزوی تبدیل خواهد شد. به گفته وی چنانچه چنین موضوعی رخ دهد افغانستان حمایت جامعه بین المللی را که درپی آن است به دست نخواهد آورد. بلینکن افزود: واشنگتن به حمایت نظامی برای افغانستان فکر نمی‌کند، اما سازوکاری را برای پایان دادن به بن بست افغانستان تدوین می‌کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها