با وجود خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان:

فعالیت های جاسوسی آمریکا در افغانستان همچنان ادامه می یابد

باوجود خروج برخی نظامیان آمریکایی از افغانستان ؛ مقامات ارشد نظامی و امنیتی این کشور بر این باورند که فعالیت های جاسوسی و جمع آوری اطلاعات در این کشور همچنان ادامه خواهد یافت.
کد خبر: ۱۳۲۸۰۲۵

به گزارش جام جم آنلاین، ویلیام برنز،  رییس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) با اشاره به درگیری ها و ناآرامی های اخیر در افغانستان گفته است که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، سیا ظرفیت قابل توجهی را برای جمع آوری اطلاعات در آن کشور حفظ خواهد کرد.

این مقام ارشد امنیتی و اطلاعاتی آمریکا تشدید درگیری و جنگ میان نیروهای طالبان و نیروهای دولتی افغانستان در هفته های اخیر را یادآور شد و گفت که برخی پیروزی های گروه طالبان به معنای سرنگونی دولت در کابل نیست و دولت افغانستان هنوز از قابلیت های قابل توجهی برخوردار است.

گفتگوهای صلح بین دولت افغانستان و طالبان در تاریخ ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۲۰ در پایتخت قطر آغاز شد و تاکنون نتیجه ای قابل توجهی نداده است. دولت امریکا از اول ماه مه تا یازدهم سپتامبر قول داده است، که با هماهنگی با متحدانش، خروج نیروها از افغانستان را به اتمام برساند.

در سال ۲۰۲۰ مقامات واشنگتن و طالبان اولین توافقنامه صلح را پس از ۱۸ سال جنگ در دوحه امضا کردند. این امر خروج نیروهای خارجی از افغانستان و آغاز گفتگوی میان افغان ها پس از تبادل زندانیان را فراهم می کند.

در همین ارتباط، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا دو روز قبل مدعی شد واشنگتن توانایی خود را برای مقابله با هر تهدیدی در افغانستان حفظ خواهد کرد.

«جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا چند هفته پیش اعلام کرد، مأموریت نیروهای کشورش از افغانستان تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور) خاتمه می‌یابد.

بایدن در یک سخنرانی ضمن طرح این ادعا که ارتش آمریکا مأموریت خود در افغانستان را به شکل موثری انجام داده است، گفته بود: فرماندهان نظامی به من توصیه کرده‌اند که سریعاً از افغانستان خارج شویم.

با اینکه دولت آمریکا پیش‌تر تاریخ یازدهم سپتامبر را برای تکمیل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اعلام کرده بود، رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند که تاکنون بیش از ۹۰ درصد از سربازان آمریکایی خاک این کشور را ترک کرده‌اند.

پس از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان (بهمن / اسفندماه ۹۹) و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

همزمان با خروج نیروهای آمریکایی، شبه‌نظامیان گروه طالبان نیز به حملات خود افزوده و در هفته‌های گذشته مناطق وسیعی را به کنترل خود در آورده‌اند.

آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها