مراسم افتتاحیه سی و دومین دوره بازیهای المپیک که یکی از خاص ترین المپیک های تمام دوران است، بدون حضور تماشاگران و با رژه تعداد محدودی از ورزشکاران کشورها برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۲۸۰۰۹

به گزارش جام جم آنلاین، سی و دومین دوره بازی‌ های المپیک از امروز اول مرداد با برگزاری مراسم افتتاحیه به طور رسمی در ورزشگاه ملی شهر توکیو ژاپن آغاز شد که این دوره از مسابقات پس از رقابت حدود ۱۱ هزار ورزشکار و توزیع ۱۰۵۸ مدال بین آنها، روز هفدهم مرداد با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان خواهد داد.

پوشش زنده مراسم افتتاحیه و اتفاقات این مراسم را از نگاه خبرنگار اعزامی مهر به توکیو بخوانید:

رنگ و بوی المپیک اطراف ورزشگاه

شهر توکیو که طی ساعات گذشته هیچ نشانی از هیاهوی المپیک نداشت بالاخره با آغاز شمارش معکوس افتتاحیه رنگ و بوی این رویداد را به خود گرفت البته در اطراف استادیوم ملی توکیو که محل برگزاری افتتاحیه است. در فاصله دو ساعت مانده به آغاز مراسم افتتاحیه اطراف استادیوم ملی مملو از افراد مختلف شده است. البته که بیشتر به عنوان خبرنگار یا عکاس برای پوشش این مراسم آمده‌اند اما در میان آنها تعداد زیادی از خود ژاپنی‌ها هم دیده می‌شوند که برای استقبال از المپیک به این ورزشگاه آمده‌اند.

ورزشگاه خالی و پخش موسیقی

در داخل استادیوم ملی توکیو طبق آنچه پیش از این مصوب شده بود تماشاگری دیده نمی‌شود، به همین دلیل با پخش موزیک در این ورزشگاه، مقامات و نمایندگان رسانه‌ای حاضر در آن به استقبال افتتاحیه می‌روند.

شروع افتتاحیه با اهداف ژاپنی‌ها

در آغاز مراسم افتتاحیه کلیپی مربرط به انتخاب ژاپن به عنوان میزبان المپیک سی و دوم پخش شد و در ادامه هم نمایشی از رقابت ورزشکاران در رشته‌های مختلف و تلاش آنها برای دستیابی به مدال پخش شد، مجموعه این کلیپ‌ها به مراسم آتش بازی ختم شد تا اینگونه افتتاح المپیک رسماً انجام شود.

بعد از آتش بازی که البته خیلی طولانی نبود تمرکز اصلی روی زمین ورزشگاه قرار گرفت، جایی که یکی از بازیگران افتتاحیه سوار بر دوچرخه ثابت بود و با پا زدن متوالی و سریع، حرکت و تلاش را بیان می‌کرد، دیگر حاضران در این بخش این عملکرد را بدون استفاده از دوچرخه نمایش می‌دادند.

نمادی از پشتکار و پیشرفت ژاپنی‌ ها

بخش بعدی مراسم افتتاحیه و نمایشی که توسط بازیگران این بخش اجرا شد در راستای بخش قبل بود، بازیگران در این بخش با استفاده از تردمیل تلاش و پشتکار برای رسیدن به هدف را نشان دادند. به نظر می‌رسد مجموعه این دو بخش بیانگر رشد و پیشرفت ژاپن و مدرنیته شدن این کشور بود و اینکه در توجه به سنت و با اتحاد و همدلی مردم ژاپن به نتیجه رسیده است.

اهتزاز پرچم ژاپن که به عنوان میزبان بازی‌های المپیک بخش بعدی مراسم افتتاحیه بود، در این بخش پرچم ژاپن طی مراسمی رسمی به محل نصب منتقل شد و به اهتزاز در آمد.

اجرای نمایش‌های سنتی ژاپنی همراه با موزیک کاملاً سنتی ادامه مراسم افتتاحیه را به خود اختصاص داد، در این بخش از چوب به عنوان عنصر اصلی و قالب همراه با المان‌های سنتی از تاریخ ژاپن برای اجرای نمایش استفاده شد.

مراسم افتتاحیه المپیک با پخش تصاویری از رقابت ورزشکاران در دوره پیشین بازی‌ها (ریو ٢٠١٦) ادامه یافت، در بخشی از این تصاویر رقابت ندا شهسواری در ریو نمایش داده شد.

وارد شدن به رژه کاروان‌ ها

با یادآوری المپیک پنج سال پیش، مراسم افتتاحیه وارد بخش رژه کاروان‌ها شد. کاروان ورزش یونان که برگزارکننده ادوار نخست المپیک باسنان و همچنین اولین دوره المپیک نوین بود به عنوان اولین کاروان رژه خود را انجام داد.

کاروان ورزش ایران رژه رفت

اعضای کاروان ورزش ایران با پرچمداری صمد نیکخواه بهرامی و هانیه رستمیان از مقابل جایگاه رژه رفتند و در محل مشخص شده داخل ورزشگاه مستقر شدند.

نمایش «پشتکار» و «پیشرفت» ژاپنی‌ها / کاروان ورزش ایران «رژه» رفت (+عکس و فیلم)

شش عضو کادر فنی و سرپرستی به همراه برخی ملی پوشان در این رژه حضور داشتند.

نمایش «پشتکار» و «پیشرفت» ژاپنی‌ها / کاروان ورزش ایران «رژه» رفت (+عکس و فیلم)

نکته جالب اما رژه بانوان ورزشکار با لباس های طراحی شده اولیه بود که با انتقادات زیادی روبرو شد طوریکه به گفته دبیر کل کمیته تصمیم بر عدم استفاده از آنها گرفته شد تا ورزشکاران از ست ورزشی در مراسم افتتاحیه استفاده کنند در نهایت اما رژه بانوان با همان لباس های فیروزه ای انجام شد.

معرفی متفاوت کاروان ورزش روسیه

از نکات جالب در مراسم افتتاحیه این بود که روسیه بر خلاف دیگر کشور به عنوان «کمیته المپیک روسیه» معرفی شد نه کشور روسیه؛ کمیته بین المللی المپیک این کشور را به خاطر دوپینگ از حضور در المپیک محروم کرده بود مگر اینکه ورزشکارانش زیر پرچم کمیته ملی المپیک روسیه در بازی ها شرکت کنند نه پرچم کشورشان.

بر همین اساس معرفی روس ها برای رژه با نام کمیته المپیک روسیه انجام شد و پرچم این کمیته هم نمایش داده شد.

رئیس به احترام کشورش ایستاد

توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک یکی از مقامات حاضر در مراسم افتتاحیه است، وی که آلمانی است به هنگام رژه کاروان ورزش کشورش ایستاده انها را تشویق کرد.

ترتیب رژه کشورها بهم ریخت

رژه کاروان کشورها در مراسم افتتاحیه با یونان آغاز می شود و بعد از آن بر اساس حروف الفبای انگلیسی ادامه پیدا می کند، این شیوه ای مرسوم در مراسم رژه است که برای هر دوره المپیک در نظر گرفته می شود اما برای این دوره نادیده گرفته شد، طوریکه در مراسم افتتاحیه کشوری مانند بحرین و باربادوس تقریبا جزو کشورهای آخری بودند که کاروان ورزش کشورشان رژه رفتند، کشورهای ایرلند و امارات هم زودتر از خیلی کشورها رژه خود را انجام دادند.

رژه کشور میزبان با حضور قدیمی ترین ورزشکار جهان

ژاپن آخرین کشوری بود که در مراسم رژه افتتاحیه المپیک شرکت کرد، این یک رسم دیرینه در برگزاری مراسم های افتتاحیه المپیک است که کشور میزبان به رسم مهمان نوازی به عنوان آخرین کاروان رژه ورزشکارانش را برگزار می کند.

در پایان رژه کاروان ٢٠٦ کشور شرکت کننده در بازی های المپیک، سوگندنامه بازی های المپیک توسط ورزشکاران ژاپنی قرائت شد.

حضور قدیمی ترین ورزشکار زنده جهان

در ادامه مراسم افتتاحیه با پخش تصاویری مروی شد بر تاریخچه بازی های المپیک در ادوار مختلف؛ بانوی ورزشکار ١٠٠ ساله که ٩ مدال المپیک در اختیار دارد یکی از چهره های شاخص در این کلیپ ها بود، این ورزشکار قدیمی ترین ورزشکار المپیکی به حساب می آید که همچنان در قید حیات است.

حلقه معروف المپیک شکل گرفت

رونمایی از پرچم سفید رنگ منقش به پنج حلقه معروف المپیک و و نوشته Tokyo ۲۰۲۰ دیگر بخش قابل توجه در مراسم افتتاحیه بود که با اجرای حرکات نمایشی و در حضور ورزشکاران کاروان کشورها که همچنان در استادیوم ملی توکیو حضور داشتند، انجام شد.

هنرنمایی با پهپادها

حضور ۱۸۰۰ پهپاد پهباد در آسمان و نقشی که با هنرنمایی بر دل آسمان می انداختند، از زیباترین و قابل توجه ترین بخش های مراسم افتتاحیه بود.

این پهپادها همزمان با رونمایی از پرچم سفید رنگ منقش به پنج حلقه هنرمندی برای به تصویر کشیدن تصاویری همچون کره زمین را آغاز کردند.

پیام رئیس کمیته بین المللی المپیک

در ادامه مراسم افتتاحیه المپیک، سیکو هاشیموتو رئیس کمیته برگزاری بازی‌های توکیو گزارشی از فعالیت های صورت گرفته برای برگزاری با تعویق این بازی ها ارائه کرد. بعد از وی هم توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک بر اهمیت المپیک تاکید کرد و گفت می توانیم بهتر، قویتر و سریعتر باشیم مشروط به اینکه با هم باشیم.

اهتزاز پرچم المپیک در ورزشگاه

با اتمام سخنرانی توماس باخ، مراسم ویژه اهتزاز پرچم کمیته بین المللی المپیک انجام شد، این پرچم که منقش به پنج حلقه معروف است در کنار پرچم ژاپن قرار گرفت و به اهتزاز در آمد. پرچم ژاپن در ابتدای مراسم به اهتزاز در آمده بود. به هنگام اهتزاز پرچم کمیته بین المللی المپیک در ورزشگاه ملی توکیو، تمام حاضران در ورزشگاه به نشانه احترام به جایگاه این کمیته در ورزش جهان ایستاده بودند.

نمایش رشته های ورزشی با هنرنمایی

برای اجرای دیگر برنامه های پیش بینی شده افتتاحیه ، برق ورزشگاه به طور کامل خاموش شد، سپس با روشن شدن دوباره برق ها گروهی از هنرمندان این مراسم با اجرای نمایشی به معرفی رشته های حاضر در این دوره بازی ها پرداختند.

روشن شدن مشعل بازی های سی و دوم

روشن شدن مشعل از بخش های مهم و پایانی مراسم افتتاحیه در هر دوره بازی هاست. برای رسیدن به این بخش سنتی در افتتاحیه المپیک توکیو یک بانوی هنرمند برای دقایقی پیانو نواخت و خیلی ها را با خود همراه کرد سپس حمل مشعل آغاز شد تا توسط ورزشکاران معین از آن برای روشن شدن مشعل اصلی استفاده شود.

دو ورزشکار زن و مرد با در دست داشتن مشعل در اطراف ورزشگاه دویدند و سپس آن را در اختیار افراد دیگر قرار دادند تا مشعل اصلی را روشن کنند.

این مشعل طبق روال همیشه تا پایان بازی ها روشن خواهد ماند.

 

تعداد بازدید : 145
 

 

 

نمایش «پشتکار» و «پیشرفت» ژاپنی‌ها / کاروان ورزش ایران «رژه» رفت

نمایش «پشتکار» و «پیشرفت» ژاپنی‌ها / کاروان ورزش ایران «رژه» رفت

نمایش «پشتکار» و «پیشرفت» ژاپنی‌ها / کاروان ورزش ایران «رژه» رفت

نمایش «پشتکار» و «پیشرفت» ژاپنی‌ها / کاروان ورزش ایران «رژه» رفت (+عکس و فیلم)

نمایش «پشتکار» و «پیشرفت» ژاپنی‌ها / کاروان ورزش ایران «رژه» رفت (+عکس و فیلم)

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها