مدیرعامل آب منطقه‌ای ایلام :

احداث هفت سد برای ایلام در دست بررسی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام گفت: احداث هفت سد با ظرفیت ذخیره ۶۰۰ میلیون مترمکعب برای این استان در حال مطالعه و بررسی است
کد خبر: ۱۳۲۶۹۸۳
به گزارش جام جم آنلاین ایلام ؛ علی پوراحمد اظهار داشت: در حال حاضر هفت سد مخزنی گدارخوش، چنگوله، چشمه سرخ، ورگر ، میان تنگ، جزمان و گاوی در دست مطالعه هستند که با اجرای این طرح ها و با احتساب سدهای در دست اجرا ۶۰۰ میلیون متر مکعب به آب استحصالی فعلی اضافه خواهد شد.

وی افزود: با این میزان آب، ۵۴ هزار هکتار از زمین های دیم استان به آبی تبدیل خواهد شد و در بخش شرب و صنعت نیزکمبود نیاز بلند مدت به میزان ۱۱۲ میلیون متر مکعب تامین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: این سدها عبارتند از سد دویرج دهلران، کنگیر ایوان و سد شهدای ایلام (گلال) که ظرفیت تنظیمی آنها در مجموع ۲۴۵ میلیون متر مکعب برآورد شده است.

وی افزود: تکمیل و بهره برداری از این سه سد در دوران فعالیت دولت تدبیر و امید احداث شده است که به مصارف مختلف شرب، صنعت و کشاورزی سرویس می دهند.

پوراحمد یادآور شد: سد دویرج دهلران با حجم مخزن ۲۰۵ میلیون متر مکعب در حال بهره برداری است که آب کشاورزی برای ۱۱ هزار ۶۸۰ هکتار از اراضی دشت های موسیان و دهلران و آب صنعت پتروشیمی را در بلند مدت تامین می کند و در سنوات اخیر علاوه بر کنترل سیلاب و جلوگیری از بروز خسارت به پایین دست اهداف خود را به طور کامل محقق کرده است.

وی تاکید کرد: شبکه آبیاری و زهکشی پایین دست سد دویرج که به مساحت ۱۱ هزار و ۶۸۰ هکتار است به طور کامل تکمیل شده و در دست بهره برداری قرار دارد.

وی اضافه کرد: دومین سد استان که در دولت تدبیر و امید مورد بهره برداری قرار گرفت، سد مخزنی کنگیر ایوان با حجم مخزنی ۲۰ میلیون متر مکعب است که برای اراضی کشاورزی دشت زرنه به مساحت ۱۸۰۰ هکتار و ۵ میلیون مترمکعب جهت آب صنعت طراحی و اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام افزود: بهره برداری از سد مخزنی کنگیر و شبکه آبیاری و زهکشی سال گذشته به طور رسمی آغاز شد و در سال زارعی جاری بیش از یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت زرنه تحت پوشش و کشت قرار گرفته و خردادماه سالجاری برداشت محصول از این اراضی اغاز می شود.

پوراحمد گفت: سد مخرنی شهدای ایلام(گلال) در شهرستان چوار سد دیگری است که در دولت تدبیر و امید تکمیل شده است و سال گذشته با هدف تامین آب صنایع پتروشیمی و پالایشگاه گاز ایلام مورد بهره برداری قرار گرفت.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها