جلیل مختار، نماینده آبادان در گفت‌وگو با جام‌جم:

مافیای منابع آب، چالش استان خوزستان

در حال‌ حاضر استان خوزستان با مشکلات عدیده‌ای در حوزه بحران آب، خشکسالی، ریزگردها ، بیکاری، مهاجرت و... مواجه است و عامل اصلی همه این مشکلات در استان ناشی از سوءمدیریتی است که در منابع آب کشور در دولت‌های گذشته به‌خصوص دولت فعلی اتفاق افتاده است.
کد خبر: ۱۳۲۶۹۸۲

در دولت‌های گذشته شاهد بودیم که طرح آمایش سرزمینی تغییر پبداکرده و همین مساله هم باعث شده برخی استان‌ها که جلگه‌ای بودند کم‌کم دچار خشکسالی شوند. همین تغییر هم تاثیرات منفی زیادی را در فضای زندگی مردم ایجاد کرد.

طبعا این بحران تبعات ناخوشایندی را روی برخی از صنایع‌دستی و سنتی هم گذاشته است. متاسفانه شاهد بودیم براساس مصوباتی که در دولت‌ها صورت گرفت موضوع نقل و انتقال آب از استان‌هایی مثل خوزستان به برخی از مناطق دیگر باعث شد استان خوزستان که جلگه‌ای بود در مسیر بیابان‌شدن قرار گیرد. یکی دیگر از پیامدهای تغییر آمایش سرزمینی در موضوع قطع برق در کشور اتفاق افتاد.

وقتی انتقال آب به صورت بی‌رویه و غیرعلمی و غیرمنطقی صورت می‌گیرد طبیعی است که سدهای ما هم خالی از آب شود و شاهد اولین بحران برقی در برقآبی شویم.

واقعیت آن است که در حال حاضر سیاست اتخاذشده از سوی وزارت نیرو و همچنین سازمان آب کشور غیراصولی است و البته ناشی از یک هدف خاص است و آن هم بهره‌مندکردن برخی از استان‌ها از آب بیشتر.

این مساله بارها از سوی نمایندگان مجلس ازجمله من در نطق‌های مکرر تذکر داده شده است. این نکته همواره مورد اشاره بوده که در اتخاذ مدیریت باید نمایندگانی از حوزه‌های مختلف و البته مرتبط با شرایط بومی استان‌های مختلف حضور داشتنه باشند اما درحال‌حاضر در ساختار مدیریت منابع آب شرایط به‌گونه‌ای طراحی‌شده که چینش غیرقانونی صورت گیرد و نیروهای خدوم در این چنیش قرار نگیرند. به‌نظر می‌رسد مدیریت منابع آب کشور براساس اهداف مافیای منابع آبی حرکت می‌کند.

انتظار این است که رئیس‌جمهور آینده در این زمینه دخالت و نسبت به وضع قوانین و مقررات حاکم بر آب اقدام کند و همچنین برای انتخاب روسای حوزه‌های مرتبط با مدیریت آب، افرادی روی کار بیایند که نگاه بخشی نداشته باشند تا شرایط برای رهایی از این مافیا فراهم شود.

من به عنوان نماینده آبادان صدای عطش مردم حوزه انتخابیه خودم را می‌شنوم و از دولتمردان آینده می‌خواهم با همکاری با قوای دیگر نگذارند جلگه خوزستان به بیابان تبدیل شود.

گروه سیاسی روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها