مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی تاکید کرد:

ضرورت آشنایی نسل جدید با مسائل زیست محیطی به همت آموزش و پرورش

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی:

کتاب سیل های خراسان رضوی (ویرایش اول-چاپ دوم) منتشر شد

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: کتاب سیل های خراسان رضوی ۱۳۹۹-۱۳۳۴ (ویرایش اول-چاپ دوم) توسط دفتر مطالعات پایه منابع آب منتشر شد .
کد خبر: ۱۳۲۶۷۲۴

به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی، محمد علایی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر در کشور و در استان خراسان رضوی خسارت های جانی و اقتصادی سیلاب ها روند روبه افزایشی داشته است، اظهار کرد: در این سرزمین نیمه خشک و کم باران در هر سیلاب حجم قابل توجهی از آب های شیرین خاک های حاصل‌خیز را تخریب می کند و حجم انبوهی از آب و خاک بلا می شود و بر سر راهش هرچه باشد را ویران می کند و از دسترس دور می شود.

وی با بیان اینکه در نیمه دوم اسفند سال 1397 و فروردین 1398 سیلاب های کم سابقه ای در بیشتر استان ها و استان خراسان رضوی رخ داد، افزود: گستره، حجم، قدرت تخریب، آسیب های جانی و اقتصادی سیلاب و همچنین مدیریت عالی وزارت نیرو در مدیریت سیلاب ها بی نظیر بود.

علایی ادامه داد: در دفتر روزگار از سیلاب های یادشده به تلخی و از مدیریت سیلاب ها به نیکی یاد خواهد شد. باید بپذیریم که برای مدیریت سیلاب ها، که روز بروز اهمیت و ضرورت بیشتری پیدا می کند، «گذشته چراغ راه آینده است»، گذشته را باید بدرستی شناخت و مستند کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه دلایل رخداد سیل را در هر منطقه باید تحلیل و مناطق سیل خیز و بازه های خطرناک و پر خطر را شناسایی کرد و برای ایمن سازی هر مورد نسخه ای بر مبنای خرد جمعی و مدیریت مشارکتی، که مردم و فرهیختگان و خبرگان هر منطقه در آن نقش و سهم بزرگی دارند، نوشت و آن را اجرا کرد.

وی بیان کرد: در این راستا ایجاد بانک جامع و کامل اطلاعات سیل بیش از گذشته لازم و ضروری است. در شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی این گام مهم و راهبردی را همکاران توانمند، دلسوز و سخت کوش ما، دکتر سید حمید میرقاسمی، مهندس حمیرا شامکوئیان برداشته اند.

علایی خاطرنشان کرد: آن ها با حساسیت و دقت قابل تقدیری داده ها و اطلاعات سیلاب های استان را از ستاد حوادث غیر مترقبه، شرکت آب منطقه ای، وزارت نیرو، دستگاه‌های اجرایی، نهاد های انتظامی و امنیتی، آرشیو روزنامه ها و خبرگزاری ها و از خبرنگاران و آنانکه سیل را دیده و هنوز زخمش را بر روح و جسمشان دارند به‌دقت جمع آوری کرده و آن را در کتاب پیش رو به ما و آیندگان هدیه کرده اند. باشد که با این چراغ راه و تجربه موفق کشورهای پیشرفته گام های بلندی برای مدیریت سیلاب از خط الراس حوضه های آبریز برداریم.

در ادامه نویسنده کتاب، حمید میرقاسمی با اشاره به اینکه کتاب حاضر حاوی اطلاعاتی مربوط به سیل های استان خراسان رضوی از سال 1334 است، گفت: با بررسی وقایع سیل ثبت شده می توان مناطق پرخطر را شناسایی و اجرای طرح های مهندسی رودخانه را اولویت بندی کرد.

کارشناس دفتر مطالعات پایه منابع آب افزود: مسئولان دستگاه های اجرایی، نهادها و تمام علاقه مندان که می خواهند برای مدیریت سیل در چهار مرحله پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی برنامه ریزی و تصمیم گیری کنند نیز می توانند از این مجموعه استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها