مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت : همزمان با چهل و یکمین سال تشکیل سازمان بهزیستی31 ویژه برنامه ازجمله افتتاح 14طرح بهزیستی در استان در دستور کار است و دراین طرحها، 5 واحدمسکونی همزمان با سراسر کشوربه مددجویان تحویل داده می شود .
کد خبر: ۱۳۲۶۵۶۷

به گزارش خبرنگارجام جم آنلاین یزد،علی محمد عطابخش درنشست خبری آنلاین خانه مطبوعات یزد اظهارداشت :سازمان بهزیستی سازمانی است که بعد ازانقلاب با ادغام 16 سازمان، نهاد، موسسه و انجمن شکل گرفت و در حال حاضر بیش از 50 وظیفه و 130 فرایند برعهده آن گذاشته شده و شعاراین هفته که از21الی 29 تیرماه است «بهزیستی گام دوم ،هوشمند سازی،محله محوری و سلامت اجتماعی در خانواده »تعیین شده است

وی افزود: دراستان بیش از 28هزار فرد دارای معلولیت، تحت پوشش اداره کل بهزیستی یزد می باشند و هدف ما این است که معلولیت ها را تشخیص داده و زودتر فرد را بازتوان نماییم که یکی از راه های بازتوانی، مراکز روزانه توانبخشی هست که در استان 75 مرکز روزانه خدمات توانبخشی در حال ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت و سالمندان می باشند.

عطابخش ازشفافیت در کارها به عنوان یکی از اقدامات شاخص سازمان در دولت دوازدهم خبرداد وگفت: برای این که پرداختی ها به صورت شفاف باشد و قابل رصد باشد کلیه پرداخت ها به صورت متمرکز کشوری صورت می پذیرد بدین صورت که یارانه های مراکز تحت پوشش سازمان، پرداخت مستمری ها و کمک هزینه های نگهداری و ... به صورت کشوری و شفاف انجام می شود.

این مسئول تصریح کرد: خدمات سازمان بهزیستی ازمرکز محوری به سوی خانواده محوری و محله محوری رفته که قبلاً مجوزهای مراکز به صورت اردوگاهی بوده و با تجمع زیادی از معلولین و مددجویان در مراکز روبرو بودیم ولی درحال حاضر با تغییر رویکرد سازمان، مراکزی تحت عنوان خانه های کوچک در حوزه توانبخشی با حداکثر ظرفیت 12 نفر و تقریباً به صورت شبه خانواده درخدمت خانواده های تحت پوشش هستند که درحال حاضر سه خانه کوچک در مرکز استان و یه خانه کوچک در اردکان در همین هفته افتتاح می گردد.

راه اندازی مراکز مثبت زندگی

وی از راه اندازی مراکز مثبت زندگی به عنوان دیگر اقدام شاخص نام برد و تصریح کرد: این مراکز در واقع بهزیستی های کوچک هرمنطقه هستند که مجموعه ای از خدمات سطح یک سازمان بهزیستی شامل،22 فعالیت را در گستره استان و در بستر فن آوری اطلاعات بر عهده دارند و خانواده محور بودن، مددکار محور بودن، IT محور بودن و محله محور بودن از ویژگی های این مراکز می باشد.

مدیرکل بهزیستی استان، افزایش مستمری افراد دارای معلولیت و مددجویان تحت پوشش و افزایش یارانه مراکز نگهداری را از دیگر اقدامات شاخص نام برد وگفت: یارانه مراکز شبانه روزی معلولین، با رشد 100درصدی از یک میلیون تومان در سال گذشته به 2 میلیون تومان در سال جاری افزایش یافته است.

وی افزود: مراکز روزانه سال گذشته 720 هزار تومان در ماه دریافت می کردند در حالی که امسال این مبلغ به 1 میلیون و 350 هزار تومان افزایش یافته است و همچنین پرداختی مراکز ویزیت در منزل و مراقبین هم با افزایشی حدود 100 درصد همراه بوده است.

 

عطابخش ازدیگر اقدامات شاخص این 8 سال را تصویب قانون جامع حمایت ازحقوق معلولین برشمرد و گفت : در سال جاری با دیدن بار مالی مورد نیاز و تخصیصی که به قانون مذکور داده شده باعث می شود تا بتوان این قانون را به نحو بهتری اجرا نمود. 

مشاوره ژنتیک؛ به عنوان مهم ترین اقدام در بحث ازدواج

مدیرکل بهزیستی استان در ادامه نشست به مشاوره ژنتیک به عنوان مهم ترین اقدام در بحث ازدواج معلولین اشاره کرد و گفت: بهزیستی با این کار به دنبال ازدواج سالم است که منجر به تولّد فرزند معلول نشود.

وی خاطرنشان ساخت: دراین راستا با ارائه مشاوره رایگان و در صورت نیاز آزمایش رایگان ژنتیک برای خانواده های چند معلولیتی وهمچنین تهیه جهزیه برای دختران معلول و در نظر گرفتن هدیه ازدواج برای پسران معلول باعث شده با پیگیری های صورت گرفته در دو سال گذشته برای تهیه جهیزیه و هدیه ازدواج پسران مورد پشت نوبتی نداشته باشیم.

شهر یزد؛ پیشرو در زمینه مناسب سازی

عطابخش ضمن تشکر ازمجموعه شهرداری و شورای شهر و با استناد به حرف مهندس عزیزی؛ شهردار یزد " شهر ما معلول است که معلولین نمی توانند از امکانات شهری استفاده کنند" به دو طرح هفت خوان و سیمرغ اشاره کرد و افزود: با افتتاح طرح هفت خوان از میدان همافر تا مسجد جامع، هفت پایگاه مهم و پیاده روها در این مسیر مناسب سازی شده و در طرح سیمرغ هم به مناسب سازی 30 کیلومتر از معابر و پیاده روها در مناطق مختلف شهر یزد پرداخته شده که انشالله طرح سیمرغ تا روز عید غدیر خم افتتاح رسمی می شود و به بهره برداری می رسد.

این مسئول تصریح کرد: منظور از مناسب سازی، تنها مناسب سازی محیط فیزیکی نیست و در این راستا با همکاری شورای شهر، بهزیستی، کانون ناشنوایان و صدا وسیمای مرکز یزد هر روز یک خبر استانی و در هفته دو برنامه پزشکی با حضور رابط ناشنوایان در سیما در حال انجام است.

وی عنوان کرد: از دیگر اقدامات مناسب سازی؛ مجهز نمودن اتوبوس های حمل و نقل شهری به سیستم گویا و نوشتاری برای استفاده نابینایان و ناشنوایان می باشد و استان به عنوان اولین شهرپایلوت مناسب سازی در کشور و به واسطه کار خوب شهرداری، شورای شهر و تشکل های معلولین در سال گذشته ، اعتبار مناسب سازی منازل معلولین هم در بهزیستی دو برابر شد.

حمایت ها کافی نیست 

این مسئول در ادامه با اشاره به این که حمایت های ما در ارتباط با جامعه تحت پوشش کافی نیست ولی افزایش خوبی داشته است عنوان کرد: البته سرعت افزایش تورّم بیشتر از افزایش ما بوده ولی جهش خوبی اتفاق افتاده و انشالله در سال جاری و سال های آینده با افزایش بیشتر و کاهش کمتر تورم ما شرمنده خانواده های تحت پوشش خود نباشیم.

عطابخش بزرگترین چالش بهزیستی در استان در حوزه حمایتی و توانبخشی را؛ عدم تناسب پرداختی های سازمان نسبت به هزینه و نیاز افراد دارای معلولیت دانست و گفت: با توجه به جهش پرداختی که در سال جاری صورت گرفته ولی این پاسخگوی نیاز معلولین و خانواده های تحت پوشش ما نیست.

وی افزود: بزرگترین چالش ما درحوزه آسیب؛ افزایش آسیب و بحث اعتیاد می باشد و اگر چه افزایش آمار اعتیاد و آسیب استان یزد نسبت به سایر استان وضعیت بهتری دارد ولی نسبت به سال های قبل با افزایش مواجه هستیم و تقریباً رد پای اعتیاد در بیشترین مراجعین آسیب قابل مشاهده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها