منتظر اندام‌های مصنوعی آهنربایی باشید
فناوری جدید محققان دانشگاه ام‌آی‌تی برای تولید اندام مصنوعی

منتظر اندام‌های مصنوعی آهنربایی باشید

محققان کشور موفق به طراحی و ساخت «پایانه ۱۶ کاناله تمام مجتمع تحریک سلول‌های عصبی» کاربردی در آزمایشگاه مدار‌ها و سیستم‌های زیست پزشکی شدند.
محققان کشور موفق به طراحی و ساخت «پایانه ۱۶ کاناله تمام مجتمع تحریک سلول‌های عصبی» کاربردی در آزمایشگاه مدار‌ها و سیستم‌های زیست پزشکی شدند.
کد خبر: ۱۳۲۶۵۱۶
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از مهر، دکتر محمد مهدی احمدی در خصوص پایانه ۱۶ کاناله برای تحریک سلول‌های عصبی گفت: این مدار تحریک کننده سیستم عصبی، نسبت به مدار‌های مشابه ارائه شده توسط محققان خارج از کشور از بازدهی و کارایی بیشتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه ایده‌های استفاده شده در این پایانه تحریک، به تازگی در آمریکا به ثبت رسیده است، گفت: این سیستم در راستای انجام پروژه تحریک ۱۶ کاناله تمام مجتمع با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی انجام شده است.

احمدی افزود: این پروژه یکی از طرح‌های مرتبط با طرح ایمپلنت مغزی است که توسط ستاد توسعه علوم شناختی از سال ۱۳۹۵ آغاز و مورد حمایت قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: پایانه ارائه شده، در مدار‌های تحریک کننده عصبی از جمله پروتز حلزون شنوایی، پروتز بینایی، دستگاه تحریک عمقی مغز و دستگاه تحریک الکتریکی نخاعی نیز دارای کاربرد‌های فراوانی است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: امروزه مهمترین چالش‌ها در ایمپلنت‌های تحریکی، طراحی و ساخت یک مدار تحریک کننده بافت عصبی بدون وارد آوردن آسیبی به آن و برای مدت طولانی است.

وی افزود: برای ایجاد یک تحریک الکتریکی ایمن، یک شرط لازم آن است که میزان بار الکتریکی در فاز کاتدی تحریک به بافت عصبی تزریق می‌شود، به صورت کامل در فاز آنودی از بافت عصبی جمع آوری شود. در همین راستا این مسئله به خوبی در نظر گرفته شده است.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: نتایج بخشی از این پژوهش در مجله معتبر IEEE Transactions on Power Electronics نیز به چاپ رسیده و تست‌های تراشه ساخته شده در حال نهایی شدن است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها