رئیس‌ جمهور گفت: کار تولید ۱۵ هزار مگاوات برق انجام شده و نیازمند پول است و هم‌چنین ظرفیت ۱۶ هزار مگاوات برق در حال انجام است؛ نمی‌خواهم بگویم که مسئله برق به‌خاطر اف‌ای‌تی‌اف است و ما در این‌زمینه مسئولیت داریم.
کد خبر: ۱۳۲۵۲۰۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز هیئت دولت طی سخنانی اظهار داشت: به‌خاطر مشکلاتی که مردم در این چند روز برای استفاده از برق با آن مواجه شدند، متأسفم و درباره تصمیمات جلسه روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهور و تصمیمات امروز هیئت وزیران توضیح خواهم داد.

وی افزود: همواره در جامعه بین واقعیت‌هایی که روزانه می‌بینیم با آن‌چه مطلوب ما هست، فاصله وجود دارد و باید تلاش کنیم این فاصله را کم کنیم یا در صورت امکان برداریم؛ مهم است که ریشه‌های اصلی این فاصله و مشکل را به خوبی بررسی کنیم. ممکن است مشکلی پیش بیاید و با یک معضل مواجه شویم که قابل و یا غیرقابل پیش بینی باشد.

رئیس‌جمهور گفت: در مسائلی مانند کمبود برق باید ریشه مشکلات را لمس کنیم؛ باید سرمایه‌گذاری در کشور بشود و هرچه مد نظر است اعم از تولید، کشاورزی، صنعت و غیره باید سرمایه‌گذاری بشود و بدون سرمایه و با دست خالی نمی‌شود کاری انجام داد چرا نمی‌توان سرمایه مورد نیاز را به کشور آورد؟ این باید برای مردم توضیح داده شود؛ همین امروز چقدر طرح مانده برای سرمایه‌گذاری داریم و 200-300 میلیارد دلار طرح آماده برای سرمایه‌گذاری در عرصه‌های برق، آب، فاضلاب، سدسازی، پتروشیمی، گاز و نفت و فولاد داریم.

روحانی خاطر نشان کرد: در داخل برخی مشکلات را می‌توان حل و فصل کرد، اگر سه قوه با هم باشند و امیدواریم از 12 مرداد به بعد هماهنگی کاملی بین سه قوه به وجود بیاید و البته برخی از شغل‌شان می‌افتند و انتقادهای عجیب و غریب و غیرمنصفانه نمی‌کنند ولی همه از یک تفکر و جناح هستند و امیدواریم وضع از این نظر بهتر شود.

وی ادامه داد: برخی مشکلات مربوط به داخل است؛ مثلا دولت درباره اف‌ای‌تی‌اف لوایح را به مجلس برد و تصویب شد و شورای نگهبان هم همکاری کرد و یک جای دیگری که فکرش را نمی‌کردیم، گیر افتاد و به دست نیامد نتیجه اف‌ای‌تی‌اف این می‌شود که روابط ما با بانک‌های دنیا حل نشده و مشکل خواهیم داشت و ممکن است کسی بگوید بهتر است که اف‌ای‌تی‌اف نداشته باشیم این واقعیت است که بانک‌های بیش از 190 کشور دنیا داخل چارچوب اف‌ای‌تی‌اف عمل می کنند و ما و کره شمالی بیرون از آن هستیم و ما در دولت یازدهم به داخل آن برگشتیم و وقتی لوایح به مشکل خورد، در لیست سیاه قرار گفتیم  وقتی ریسک کشور بالا می‌رود، چه کسی سرمایه‌گذاری می‌کند؟ بانک باید بیاید و رقم کمی نیست که یک فرد بتواند سرمایه‌گذاری کند.

رئیس‌جمهور گفت: وقتی نفت فروخته می‌شود 38 درصد پول آن به صندوق توسعه ملی می‌رود و آن پول به سرمایه‌گذار داده می‌شود تا در عرصه‌های مختلف سرمایه‌گذاری بشود؛ وقتی صندوق پول ندارد، امکان سرمایه‌گذاری هم نیست و طرح‌های مختلف اجرا نمی‌شود پول داخلی صندوق، بانک‌ها و پول خارجی در صورتی حاصل می‌شود که بتوانیم حالا که در جنگ اقتصادی پیروز شدیم، تحریم را هم برداریم و اف‌ای‌تی‌اف را هم نهایی کنیم.

روحانی اظهار داشت: اگر کمک کنیم سریع‌تر حل می‌شود و این دست خودمان است، وقتی عمل نمی‌کنیم و پول در اختیار ما نیست و بانک خارجی در اختیار نیست و صدوق توسعه هم خالی است و نمی‌توانیم نفت بفروشیم و در اف‌ای‌تی‌اف با بانک‌های دنیا رابطه داشته باشیم، نتیجه این می‌شود که سرمایه نیست و نمی‌شود طرح‌های بزرگ را اجرا کرد.

وی افزود: امروز آقای اردکانیان گفت که کار 15 هزار مگاوات طرح برق انجام شده و نیازمند پول است و هم‌چنین ظرفیت 16 هزار ماگاوات برق در حال انجام است. نمی‌خواهم بگویم که مسئله برق به‌خاطر اف‌ای‌تی‌اف است، ما مسئولیت داریم و برق در این دولت به اندازه‌ی معمول دولت‌های پیش و مقداری بیشتر اضافه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها