رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به انجام پیگیری های لازم به منظور الکترونیکی کردن تمامی فرایندهای قضایی، گفت: تاکنون ۶۷ اطاق دادرسی الکترونیکی در این استان تشکیل و بالغ بر 11 هزار دادرسی الکترونیکی نیز انجام شده است.
کد خبر: ۱۳۲۴۴۵۶

به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛ یدالله موحد افزود:هوشمندسازی دستگاه قضایی یکی از محورهای اصلی سند تحول قضایی است.

وی ادامه داد:براساس سند تحول قضایی تمام فرایندهای اداری، دعاوی و اختلافات و پرونده ها باید از طریق فناوری اطلاعات و تکنولوژی های نوین بررسی شود تا ضمن افزایش سرعت، نقص های احتمالی در شیوه سنتی نیز برطرف شده و عدالت به شیوه ای نوین در جامعه محقق شود.

وی از کرمان به عنوان استانی پیشرو در استفاده از فناوری های نوین در حوزه قضایی یاد کرد و ضمن اشاره به برگزاری نخستین دادگاه الکترونیکی بین المللی در این استان، خاطرنشان کرد: با شیوع بیماری کرونا در کشور، زمینه برگزاری محاکمات آنلاین و الکترونیکی فراهم و از اعزام و بدرقه مددجویان زندانها جلوگیری شد.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان توسعه خدمات الکترونیکی با توجه به وسعت جغرافیایی استان کرمان از الزامات اساسی این استان برشمرد و اظهارداشت: تلاش دستگاه قضایی این است از این ظرفیت و تکنولوژی های نوین برای ارائه خدمات با کیفیت به مردم استفاده کنند،در این زمینه اپلیکیشن عدالت همراه طراحی شده است که همه مردم می‌توانند با رمز ثنا وارد شده و از خدمات غیرحضوری مانند گواهی سو پیشینه استفاده کنند؛به طوری که سال گذشته حدود ۴۰ هزار گواهی عدم سوء پیشینه غیرحضوری در این استان صادر شده است.

موحد،با اشاره به این مطلب که با استفاده از سامانه ثنا در حال حاضر ۹۰ درصد ابلاغ های قضایی به صورت الکترونیکی و سیستمی صادر می شود، گفت: ابرپروژه ارتباط الکترونیکی بین مراکز و مراجع انتظامی و قضایی در سطح کشور و از جمله در استان کرمان در دستور کار قرار گرفته است که اثرات بسیار خوبی را در تسریع خدمات رسانی انتظامی و قضایی بر جای خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اینکه در بستر گام دوم انقلاب قوه قضاییه باید قوه ای تحول گرا باشد، اظهارداشت: برنامه جامع تحول دستگاه قضایی در زمان آیت الله رئیسی به عنوان ریاست قوه قضاییه تدوین و اجرایی شده است و مردم اثرات تحولی اجرای این سند را به خوبی مشاهده می کنند.

موحد،در خصوص اقدامات دادگستری استان کرمان در راستای سند تحول دستگاه قضایی نیز گفت: سند تحول قضایی مختص یک منطقه یا بخش نیست بلکه متعلق به همه لایه ها و سطوح جامعه است و یکی از اهداف آن در استان ایجاد دادگاه های اختصاصی است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که در راستای سند تحول قضایی تاکنون پنج مرکز تخصصی راه اندازی شده است، گفت: یکی دیگر  از محورهای مهم سند تحول قضایی، استفاده از شیوه های جایگزین دادرسی‌های رسمی است، زیرا با توجه به حجم روز افزون مراجعات دستگاه قضایی؛ هر روز نیاز مردم به دستگاه قضایی افزایش می‌یابد.

وی با بیان این مطلب که روزانه به طور متوسط ۲۵ هزار نفر به واحدهای قضایی استان کرمان مراجعه می‌کنند، عنوان کرد: برمبنای این آمار چاره‌ای جز استفاده از روش‌های جایگزین دادرسی وجود ندارد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: صلح و سازش یکی از روش‌های جایگزین دادرسی است که با استفاده از نهادهای مردمی، کدخدامنشی، مصلحین و حکمین قرآنی مداخلات به موقع سازشی انجام و از تشکیل پرونده ها جلوگیری می شود.

موحد، با اشاره به فعالیت ۳۱۷ شورای حل اختلاف در استان کرمان بیان کرد: شوراهای حل اختلاف استان کرمان در سال گذشته عملکرد موفقیت آمیزی داشته اند،به طوری که ۱۸۸ هزار پرونده در سال گذشته توسط این شوراها بررسی شده و ۵۵ هزار پرونده  معادل 55 درصد پرونده ها با سازش خاتمه یافته است.

وی بیان کرد: همچنین شورای حل اختلاف زندان‌های استان کرمان نیز در سال گذشته حدود ۴ هزار و۴۰۰ پرونده را بررسی کردند که بالغ بر دو هزار و ۶۰۰ پرونده به سازش ختم شده است و ۸۶۹ نفر زندانی نیز آزاد شدند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در راستای اجرای طرح میانجیگری نیز تاکنون 5 هزار و 500 مصلح آموزش دیده اند و دو هزار و 500 پرونده با صلح و سازش خاتمه یافته است.

موحد،با اشاره به این مطلب که سند تحول قضایی مردم محور است، اظهارداشت:انتظار داریم با مشارکت خوب و همراهی مردم،ضمن چابک سازی دستگاه قضایی خدمات بهتری نیز در مسیر توسعه عدالت به جامعه اسلامی ارائه شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها