رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت:

سامانه ثبت عوارض واکسن کرونا راه اندازی شد

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران مطرح کرد؛

فوت ۳۸ شهروند پایتخت نشین بر اثر کرونا در شبانه روز گذشته

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران از فوت ۳۸ شهروند پایتخت نشین بر اثر کرونا در شبانه روز گذشته خبر داد.
کد خبر: ۱۳۲۴۰۳۵

به گزارش جام جم آنلاین، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران در حاشیه جلسه فوری مدیریت واکسیناسیون کلانشهر تهران در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه با افزایش مراکز تجمیعی و نیرو‌های واکسیناتور در تهران در هفته آینده تزریق واکسن با سرعت بیشتری انجام می‌شود و سهمیه واکسن ویژه برای تهران در نظر گرفته شده است. برای انجام واکسیناسیون و ملزومات آن نیازمند تامین اعتبار از سازمان‌های مربوطه هستیم و به نیاز‌های مراکز تجمیعی باید بهتر از گذشته پرداخت شود.

وی بیان کرد: تا ساعت ۱۵ امروز نهم تیر ماه یک میلیون و ۱۸۰ هزار نفر در فاز اول واکسینه شده اند و حدود ۷۷درصد از جمعیت در اولویت تهران واکسن را دریافت کرده اند. واکسن‌ های سینوفارم، آسترازنکا و سایر واکسن‌ها به ترتیب بیشترین واکسن مورد استفاده در تهران بوده اند و مدت زمان تزیق دز اول با دوم واکسن آسترازنکا بیشتر بوده و این موضوع سبب می‌شود تا تامین این واکسن در آینده محقق شود.

او با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در تهران افزود: در حال حاضر ده هزار و ۵۵۰ نفر به مراکز درمانی و بهداشتی ما مراجعه کرده اند و ۱۱۲۵ نفر در بیمارستان‌های استان تهران بستری شده و ۸۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. به طور کلی تعداد ۴۶۰۰ نفر در مراکز درمانی تهران بستری شده‌اند. همچنین ۱۴۳۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و در شبانه روز گذشته ۳۸ بیمار کرونایی در تهران فوت کرده اند.

زالی بیان کرد: در حال حاضر تعداد ۱۲۰ هزار نفر از افراد هفتاد سال به بالا جامانده از تزریق واکسن هستند که ما از وزارت بهداشت درخواست کرده‌ایم تا اعلام گروه های سنی بعدی را با اطمینان بیشتری انجام دهد. امروزه ۹۰ درصد تلقیح واکسن از طریق نوبت دهی و سیستم ارسال پیامک انجام می شود. افراد باید بر اساس نوبتی که به صورت پیامکی به آنها اعلام می‌شود جهت دریافت واکسن به مراکز مراجعه کنند تا ازدحام و شلوغی ایجاد نشود. اولویت اصلی ما برای تلقیح واکسن افراد جامانده هستند و سهمیه این افراد سوخت نمی شود. در هفته های اخیر واکسن در مراکز تجمیعی ۲۰درصد بیشتر از سهمیه شان توزیع شده است. در صورت کمبود احتمالی، واکسن از مراکز جامع پشتیبان تامین و در اختیار مراکز تجمیعی قرار خواهد گرفت.

زالی در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه افرادی هستند که نوبت واکسن خود را می فروشند، گفت: مشخصات افراد جهت تزریق واکسن در سامانه سیب و سینا به ثبت رسیده است و تلقیح واکسن بر اساس کد ملی ثبت شده، به خود فرد انجام می شود، اینطور نیست که واکسن به فرد دیگری در زمان بندی اعلام شده بر اساس پیامک تزریق شود. به مردم توصیه می کنیم که فریب افراد سودجو را نخورند و بر اساس زمان اعلام شده از طریق پیامک به مرکز تجمیعی مد نظر مراجعه کنند، اما به طور کلی ما موظف به تزریق واکسن به همه افراد حاضر در مراکز تجمیعی هستیم.

زالی بیان کرد: در بازدید میدانی که انجام گرفت مدت زمان انتظار برای تلقیح واکسن در مراکز تجمیعی کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر متوسط رعایت دستورالعمل های بهداشتی در حدود ۷۶.۸ درصد است و تا زمانی که میزان رعایت شیوه نامه ها به ۹۰ درصد نرسد موثر نخواهدبود.

او‌افزود: در حال حاضر باید به موضوع فاصله گذاری اجتماعی توجه جدی شود متاسفانه در حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس رعایت فاصله گذاری اجتماعی در تهران چالش برانگیز است و روزانه۸۰ تا ۹۰هزار نفر از مترو استفاده می کنند که خطوط ۱ و۲ از جمعیت بیشتری برخوردار هستند. امروزه سوپر مارکت ها و نانوایی ها بیشترین میزان عدم رعایت دستورالعمل ها را دارند که باید اصناف در این زمینه اقدامات بهتری را انجام دهند.

این مقام مسئول تاکید کرد: تلقیح واکسن به صورت عمومی زمانی انجام می شود که مجوز اضطراری واکسن های داخلی صادر شود. در حال حاضر مجوز واکسن برکت صادر و دیروز هم مجوز واکسن پاستور اخذ شده است. در صورت تامین واکسن، ظرفیت مراکز تجمیعی واکسیناسیون بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تلقیح واکسن در روز است و ۳۶ هزار تلقیح در یک روز بیشترین رکورد تزریق واکسن بوده است.

او افزود: یکی از مسایل مهم تامین اعتبار برای ملزومات واکسن مانند سرنگ و پد الکل است و بار مالی زیادی به دانشگاه های علوم پزشکی وارد می کند. ۱۲ تا ۱۳ میلیارد تومان جهت انجام تست های PCR از منابع دانشگاه ها برداشت شده است. تلقیح واکسن و تامین زیر ساخت های مختلف از جمله نیروی انسانی هزینه بر است که دولت و مجلس در این زمینه باید از ما حمایت کنند.

زالی گفت: نیروی انسانی ما که در خط مقدم واکسیناسیون قرار دارد از امنیت شغلی برخوردار نیست و یک ریال پاداش نگرفته است که در این خصوص مجلس و دولت باید حمایت کافی از این افراد داشته باشند.

این مقام مسئول اظهار کرد: تا به امروز ۸۰ هزار نفر با کمک سازمان نظام پزشکی در تهران واکسینه شده اند که علاوه بر پزشکان بخشی از داروسازان هم واکسن را دریافت کرده‌اند. برای واکسینه شدن نیروی انسانی مراکز تصویربرداری، آزمایشگاه ها و کلینیک های جراحی محدود در سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، بهشتی و ایران ما نیازمند ۷۳ هزار دز واکسن هستیم و نامه تامین واکسن این افراد به معاونت بهداشت وزارتخانه ارسال شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها