خطیب زاده گفت: آمریکا باید تصمیم خود را گرفته و با لغو تحریم‌های غیرقانونی و اجرای موثر تعهدات قطعی خود، به برجام بازگردد.
کد خبر: ۱۳۲۳۰۰۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه درپاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص موضع اعلام شده از سوی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه مبنی بر اینکه منتظر تصمیم ایران در زمینه بازگشت به برجام هستند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت برجام را ترک نکرده که بخواهد به برجام برگردد. بلکه این آمریکاست که باید تصمیم خود را بگیرد و با لغو تحریم‌های غیرقانونی و اجرای موثر تعهدات قطعی خود، به برجام بازگردد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بهتر از همه می‌دانند که ایران تصمیم خود را زمانی گرفت که به رغم خروج یکجانبه آمریکا از برجام و وضع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه مردم ایران، و به رغم بی‌عملی اروپا، در توافق باقی ماند و برجام را زنده نگه داشت.

خطیب زاده اظهار کرد: در خلال مذاکرات وین بار‌ها اعلام شد که این آمریکاست که توازن برجام را برهم زده و در یک عدم پایبندی کامل، عملا مانع اجرای برجام شده است. کما اینکه مکرر تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای توقف اقدامات جبرانی و از سرگیری اجرای تعهدات خود ذیل برجام را به شرط اجرای کامل آن از سوی آمریکا دارد و سایر طرف‌ها نیز به خوبی از موضع ایران مطلع هستند.

وی افزود: روشن است که اگر آمریکا تصمیم خود را بگیرد و آماده اجرای کامل تعهدات خود گردد از استفاده از تحریم‌ها به عنوان اهرم مذاکراتی دست بردارد، توافق ممکن خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان تاکید کرد: موضع ما از ابتدای مذاکرات وین تا الان تغییری نکرده است، ما خواستار لغو تحریم‌های آمریکا، راستی آزمایی آن‌ها و سپس توقف اقدامات جبرانی و از سرگیری اجرای تعهدات ایران هستیم. این طرف‌های مقابل هستند که باید تصمیم خود را بگیرند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها