سخنگوی کاخ سفید ضمن رد هرگونه ارتباط توقیف دامنه برخی سایت‌های ایرانی و محور مقاومت با گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین، مدعی شد که واشنگتن شاهد فرصتی برای حرکت به سمت یک راهکار دیپلماتیک است.
کد خبر: ۱۳۲۲۸۰۰
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه چهارشنبه هرگونه ارتباط توقیف‌شدن دامنه‌های برخی سایت‌های ایرانی و محور مقاومت با مذاکرات احیای برجام را رد کرد.

ساکی طی نشست خبری روزانه در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه چیزی منجر به اتخاذ این تصمیم علیه سایت‌های مذکور شد، گفت: «این تصمیم و اقدام وزارت دادگستری بود، پس شما را به آن‌ها ارجاع می‌دهم».

بر اساس بیانیه منتشرشده از سوی کاخ سفید، وی درخصوص تأثیر منفی احتمالی آن بر مذاکرات وین نیز اظهار داشت: «ما هنوز در آن مذاکرات قرار داریم و به‌تازگی دور ششم را به پایان رساندیم. تمام مذاکره‌کنندگان به پایتخت‌های خود برگشته و در حال انجام مباحثه‌های ضروری هستند».

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: «ما شاهد فرصتی برای حرکت به سمت یک راهکار دیپلماتیک هستیم. امیدواریم دیگرانی که پای میز [مذاکره]هستند نیز این [فرصت]را ببینند. اما دوباره می‌گویم، این اقدام وزارت دادگستری بود، نه اینکه در هماهنگی با دیگر ابعاد مذاکرات [وین]انجام شده باشد».

مقام‌های آمریکایی در گفتگو با نشنال مدعی شده‌اند «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و هیأت آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند به زودی دور جدیدی از مذاکرات در وین در خصوص برجام برگزار شود.

روز سه‌شنبه پایگاه خبری-تحلیلی «پولیتیکو» گزارش داده بود مقام‌های آمریکایی به ایران اطلاع داده‌اند که «جو بایدن» حاضر به رفع تمامی تحریم‌های اعمال‌شده توسط «دونالد ترامپ» علیه ایران نیست، زیرا معتقد است که بسیاری از این تحریم‌ها مبنای قانونی دارند.

گزارش «پولیتیکو»، همراستا با خبری بود که شامگاه دوشنبه «پرس‌تی‌وی» به نقل از منابع خبری آگاه منتشر کرده بود. این رسانه ایرانی گزارش داده بود ایالات متحده آمریکا کماکان از انجام تعهدات خود برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها خودداری می‌کند.

بر اساس اطلاعاتی که این منابع در اختیار پرس تی وی گذاشته‌اند واشنگتن باید تمامی تحریم‌های ایران را اعم از قانون کنگره و دستورات اجرایی و مقررات اوفک و خزانه داری و دادگستری و .. را لغو کند که تاکنون حاضر به انجام این کار نشده است.

نمونه این تحریم‌ها دستورات اجرایی ۱۲۹۵۹ و ۱۳۵۹۹ و ۱۳۸۷۶ و ۱۳۹۴۹ رئیس جمهور آمریکا و قوانین کاتسا، ISA و ویزا و قانون میهن پرستی پاتریوت بخش ۳۱۱ و U Turn دلار است که هنوز هیچکدام از آن‌ها لغو نشده است.

وزارت دادگستری نیز شامگاه سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای، توقیف دامنه اینترنتی ۳۳ وب‌سایت مورد استفاده اتحادیه رادیو‌ها و تلویزیون اسلامی و سه وب‌سایت متعلق به کتائب حزب‌الله عراق به بهانه «نقض تحریم‌های آمریکا» را توجیه کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها