سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت موضوع جدول زمان بندی خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان ممکن است با تغییر شرایط تغییر یابد.
کد خبر: ۱۳۲۲۵۷۳
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد، اگر شرایط در افغانستان عوض شود ممکن است طرح عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی هم با تغییر مواجه شود. جان کربی در عین حال تاکید کرد، دولت جو بایدن به کامل کردن عقب نشینی در موعد اعلام شده پایبند است.

شبکه سی ان ان به نقل از منابعی خبر داد، مقامات امنیت ملی آمریکا نشستی را برای بررسی عقب نشینی از افغانستان برگزار می‌کنند.

خبرنگار الجزیره گزارش داد: از یازدهم سپتامبر که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، عقب نشینی نیرو‌های کشورش را از افغانستان اعلام کرد، کشور افغانستان در دو مسیر متوازی امنیتی و سیاسی قرار گرفت، خط اول عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی است که پنتاگون می‌گوید موفقیت آن از ۵۰ درصد هم عبور کرده است، خط دوم پیشروی نظامی طالبان در شهر‌های افغانستان است. میان این دو اتفاق، تلاش‌های دیپلماتیکی هم فعال شد، اما نتیجه‌ای در بر نداشت تا موجب شود طالبان از سقف مطالباتش پایین‌تر بیاید.

همه از ضرورت توافق میان دولت افغانستان و طالبان در قبل از کامل شدن خروج نیرو‌های آمریکایی می‌گویند، هم زمان آمریکا از طریق شورای امنیت ملی، وزارت امور خارجه و وزارت دفاع، در پی بررسی گزینه ها، در پس از تکمیل عقب نشینی از افغانستان، تحرکات طالبان و تبعات آن بر مسائل سیاسی و امنیتی است.

این اتفاقات ممکن است خروج نیرو‌های آمریکایی را کندتر کند یا برنامه عقب نشینی را، حتی به صورت جزئی، تغییر دهد. اما به نظر می‌رسد تحولات میدانی در افغانستان حکایت از آن دارد که نیاز است آمریکا نقش بیشتری در این کشور ایفا کند و یا حتی بر اساس اظهارات سخنگوی پنتاگون، برنامه عقب نشینی را تغییر دهد.

جان کربی گفت: «همانگونه که اول گفتم، موضوع جدول زمانبندی ممکن است با تغییر شرایط تغییر یابد، نمی‌توانم از توصیه‌های وزیر دفاع درباره پیشروی طالبان بگویم، اما به این نکته تاکید می‌کنم که وزیر، اوضاع را کاملا پیگیری می‌کند تا بداند سرعتی که برای عقب نشینی مشخص کرده ایم آیا با توانمندی‌هایی که برای خروج امن و منظم به آن نیاز داریم، متناسب است؟».

اما درباره واسطه‌ها و امکان موفقیت توافق صلح افغانستان همچنان تلاش‌هایی وجود دارد که اثبات کند مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد. به نظر می‌رسد افغانستان شاهد تابستانی داغ است، این موضوعی است که احتمالا جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در استقبال از اشرف غنی همتای افغان خود در واشنگتن، که قرار است روز جمعه باشد، درباره آن تبادل نظر خواهد کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها