فارس: سفیر عراق در ایران، حضور فعال تهران در اجلاس شرم الشیخ را برای عراق و امنیت آن بسیار مهم دانست و تصریح کرد: گفتوگوی ایران و آمریکا در شرم الشیخ قطعا9 تاثیرات مثبتی بر اوضاع داخلی عراق خواهد داشت.
کد خبر: ۱۳۲۱۷۰

«محمد مجید الشیخ» سفیر جمهوری عراق در ایران در گفتوگویی یک ساعته با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس درخصوص موضوعاتی چون اجلاس شرم الشیخ، روابط دوجانبه ، گروهک تروریستی منافقین و ... به ایراد نظرات خود پرداخت.
سفیر عراق در این گفتوگو با اشاره به برگزاری اجلاس شرم الشیخ در سوم و چهارم ماه می ( 13 و 14 اردیبهشت) با حضور کشورهای همسایه، اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و چند کشور دیگر، این اجلاس را برای کشورش مهم خواند و افزود: عراق امروز نیازمند همکاری منطقهای و بینالمللی جهت غلبه بر مشکلات ناشی از تروریسم در داخل این کشور است.
وی نسبت به حضور ایران در این اجلاس ابراز امیدواری کرد و ایران را دولتی قدرتمند و مهم در منطقه خواند.
به گفته الشیخ، حضور فعال ایران در اجلاس شرم الشیخ برای عراق و امنیت آن بسیار مهم است.
سفیر عراق در تهران با اشاره به سفر هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق به تهران، خاطرنشان کرد: آقای زیباری در این سفر درخصوص شرم الشیخ و تمهیدات اولیه در این زمینه با همتای ایرانیاش گفتوگو میکند.
وی درخصوص مذاکرات ایران و آمریکا در حاشیه این اجلاس نیز گفت: ما تمامی تلاش خود را مبذول و از همه فرصتهای پیش آمده استفاده میکنیم تا این گفتوگوها صورت بگیرد. الشیخ اضافه کرد: به اعتقاد ما گفتوگوی رو در رو و نشستن دور یک میز میتواند برای عراق مفید باشد.
به گفته سفیر عراق، اگر این گفتوگوها بین ایران و آمریکا صورت گیرد قطعا9 تاثیرات مثبتی بر اوضاع داخلی عراق خواهد داشت.
وی با اشاره به روابط خوب عراق با هر دو کشور آمریکا و ایران و در پاسخ به این سئوال که آیا برنامه خاصی برای این دیدار دارید؛ اظهار داشت: برنامه خاصی وجود ندارد ولی تلاش میکنیم این مذاکرات صورت گیرد.
الشیخ در پاسخ به این پرسش که چرا نوری مالکی در سفر منطقهای خود به تهران سفر نمیکند و هوشیار زیباری به تهران میآید؛ سفر مالکی را اولین سفر وی به مصر خواند و افزود: مقامات مصری چندین بار از آقای مالکی برای سفر به کشورشان دعوت به عمل آوردهاند.
وی با بیان این که این گونه نیست که هماهنگی شده باشد مالکی به مصر برود و زیباری به ایران بیاید، گفت: ما خواستار نقش قوی کشورهای عربی در صحنه عراق و پشتیبانی آنها از روند تحولات سیاسی جدید عراق هستیم.
الشیخ، سفر هوشیار زیباری به تهران را در راستای جلب نظر ایران برای حضور در اجلاس شرم الشیخ و ارائه توضیحاتی درباره چرایی و علت برگزاری این اجلاس در شرم الشیخ بیان کرد و با اشاره به نقش و جایگاه ایران در منطقه، خاطرنشان کرد: ما باید در بسیاری زمینهها با ایران رایزنی کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره عدم حضور ایران در این اجلاس، ابراز امیدواری کرد که ایران در این اجلاس شرکت کند و گفت: امیدواریم شاهد روزی نباشیم که ایران در این اجلاس شرکت نکند.
به گفته سفیر عراق، اگر ایران در اجلاس شرم الشیخ شرکت نکند خللی در روند اجلاس رخ خواهد داد.
وی در این باره به مرز 1336 کیلومتری بین دو کشور ایران و عراق اشاره کرد و افزود: ایران باید در چنین اجلاسهایی که با شرکت کشورهای همجوار صورت میگیرد، حضور داشته باشد؛ زیرا معتقدیم ایران نقش بزرگ و فعالی در تثبیت امنیت عراق دارد.
الشیخ درباره جلال شرفی دبیر دوم سفارت ایران در بغداد نیز با تاکید بر این که دولت عراق در این قضیه هیچ نقشی نداشت، اظهار داشت: ما از نقش دولت آمریکا در این قضیه نیز اطلاعی نداریم ولی در عین حال این عمل و به گروگان گرفتن این دیپلمات را محکوم میکنیم.
وی این عمل را اقدامی تروریستی برشمرد و افزود: ملت و دولت عراق با چنین اقداماتی مخالفند.
سفیر عراق در ایران درباره پنج کارمند سرکنسولگری ایران در اربیل که توسط نیروهای آمریکایی بازداشت شدهاند نیز به تلاشهای دولت عراق از ابتدای این ماجرا و در راستای آزادی این افراد اشاره کرد و گفت: در این راستا گفتوگوهایی با آمریکاییها انجام شده و همچنان نیز در حال گفتوگو هستیم زیرا این افراد به صورت رسمی و با اطلاع دولت اقلیم کردستان در اربیل حضور داشتند.
وی اضافه کرد: امیدواریم شاهد روزی باشیم که این افراد آزاد شوند و دولت عراق در این زمینه به طور جدی قدم برمیدارد.
الشیخ با بیان این که این افراد در دست نیروهای آمریکایی هستند نه دولت عراق، از محل دقیق نگهداری آنها ابراز بیاطلاعی کرد.
سفیر عراق به تلاش دولت عراق برای فراهم کردن زمینه ملاقات سفیر یا اعضای سفارت ایران با این پنج نفر اشاره کرد.
الشیخ درباره ایجاد دیواری بین شیعه و سنی در بغداد توسط آمریکاییها، با تاکید بر این که این دیوار حائل بین مناطق شیعه و سنی ایجاد نشده و توسط نیروهای عراقی مسئول اجرای طرح امنیتی بغداد ایجاد شده است، علت ایجاد این دیوار را به دلیل ضرورتهای امنیتی بیان کرد.
وی درخصوص حمله اخیر آمریکاییها به نمازگزاران شیعه عراق نیز اظهار داشت: تصورم این است که این نیروها جنایتکاران و محل اختفای آنها را مورد تعرض قرار میدهند چه در مناطق شیعه و چه سنی.
سفیر عراق با تاکید بر تثبیت امنیت و قانون در بغداد و دیگر مناطق عراق، این دیوار را در چارچوب طرح امنیتی بغداد خواند و گفت: عراق شاهد ورود تروریستهای زیادی از بسیاری کشورها بوده و برخی کشورها تسهیلاتی را برای این تروریستها فراهم کردهاند.
الشیخ ورود تروریستها به عراق را به دلیل فقدان نیروی کافی و عدم آمادگی کافی نیروهای عراقی عنوان کرد و افزود: تروریستها شرایط کنونی عراق را مأمن و پایگاه خوبی برای فعالیتهای تروریستی خود یافتهاند و نیروهای عراقی به نمایندگی از همه جهان علیه تروریستها وارد عمل میشوند.
وی اضافه کرد: ما از کشورهای جهان و منطقه انتظار داریم که در این مبارزه گسترده در کنار ما باشند؛ چرا که اگر نتوانیم روند تروریسم را کنترل کنیم قطعا9 به دیگر مناطق جهان و کشورهای منطقه سرایت خواهد کرد.
سفیر عراق در ایران درخصوص نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» خاطرنشان کرد: تلاش دولت عراق از ابتدای تشکیل آن، حفظ وحدت آحاد ملت عراق بود و به شکر خدا اختلافی بین شیعه و سنی در عراق نیست.
وی با رد جنگ مذهبی در عراق، آنچه در عراق جریان دارد ستیزی بین گروه طرفداران تحولات سیاسی جدید و کسانی که تلاش دارند عراق را به اوضاع قبلی بازگردانند و موافق تروریستها هستند، عنوان کرد.
الشیخ با بیان این که در عراق فرقی بین شیعیان و اهل سنت احساس نمیشود، گفت: این تروریستها هستند که تلاش دارند این مطلب را جا بیندازند و وانمود کنند رخدادهای عراق جنگ بین شیعه و سنی است.
سفیر عراق در تهران با تاکید بر این که تمامی آحاد ملت عراق اعم از شیعه و سنی با یکدیگر متحدند، به عملیات چند روز اخیر تروریستها علیه اقلیت ایزدیها اشاره کرد و گفت: تروریستها مخالف انسانیت و دشمن همه ملت عراقند.
وی درخصوص اوضاع امنیتی عراق نیز با بیان این که در این زمینه شاهد پیشرفتهایی بودهایم، اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از استانهای عراق اعم از شمال و جنوب و حتی در بغداد امن محسوب میشوند. پیش از این شاهد عملیات گروگانگیری و کشتار افراد به دلیل مذهب بودیم که این عملیات نسبت به قبل به 10 درصد کاهش یافت.
سفیر عراق در ایران تصریح کرد: تمامی تلاش ما تامین امنیت زوار از بدو ورود به عراق تا بازگشت به ایران است.
الشیخ در ارزیابیاش از پیشنهاد حسن روحانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی کشورمان مبنی بر امضای توافقنامه عدم تجاوز بین ایران، عراق و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت: روابط بین عراق و کشورهای منطقه باید بر پایههای صحیح و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر استوار باشد و امضای توافقات امنیتی بین عراق و کشورهای منطقه از اهمیت زیادی برخودار است.
وی عراق امروز را عراق صلح، محبت و امنیت خواند که میخواهد به کشورهای منطقه و جهان اعلام کند که با عراق دیروز تفاوت فراوانی دارد.
سفیر عراق در تهران درباره اوضاع معیشتی مردم عراق با بیان این که اوضاع معیشتی مردم عراق نسبت به قبل تفاوت فاحشی پیدا کرده و چندین برابر بهتر شده است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال کارمندان دولت در دوران گذشته سه دلار حقوق دریافت میکردند ولی در حال حاضر برخی از آنها 300 تا 400 دلار و حتی یک هزار و 200 دلار و یا 2 هزار دلار حقوق دریافت میکنند.
وی با اشاره به بهبود اوضاع معیشتی مردم عراق، یادآور شد: در آن دوران مردم عراق حتی کولر گازی نداشتند ولی در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق عراقیها از این دستگاهها استفاده میکنند.
الشیخ اضافه کرد: متاسفانه ما وارث فجایع بزرگی از آن رژیم هستیم به همین دلیل شاید کسانی که از بیرون به عراق نگاه میکنند این تغییرات را احساس نکنند ولی مردم عراق قطعا این تغییر را احساس کردهاند.
وی گفت: ما کار را حتی از زیر صفر شروع کردیم.
سفیر عراق با بیان این که دولت عراق مسئولیت بزرگی در این زمینه بر دوش دارد، افزود: دولت عراق از بودجه 42 میلیاردی سال جاری میلادی (2007) 13 میلیارد دلار را به طرحهای عمرانی اختصاص داده است.
الشیخ در پاسخ به پرسشی درخصوص نظرسنجی سراسری انجام شده در مارس 2007 در عراق و ابراز ناامیدی مردم عراق از اوضاع کنونی و احساس عدم امنیت، خاطرنشان کرد: اگر وضعیت دولت فعلی عراق را با وضعیت دولت قبل مقایسه کنیم اختلاف و تفاوت بسیار بزرگی را در همه زمینهها شاهدیم.
وی اضافه کرد: یک فرد عراقی در آن زمان حتی نمیتوانست یک کلمه بر زبان بیاورد ولی امروز شاهدیم که عراقیها هر چه دلشان میخواهد عنوان میکنند.
سفیر عراق در این زمینه به آزادی بیان در عراق امروز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 30 شبکه ماهوارهای عراقی در عراق در حال فعالیت هستند و این در حالی است که در زمان رژیم صدام حتی یک شبکه هم وجود نداشت.
وی به چاپ یکصد روزنامه در عراق و افزایش حضور زنان در اوضاع داخلی این کشور و از جمله حضور گسترده آنها در پارلمان عراق اشاره کرد و افزود: ملت عراق خواستار دگرگونی و تغییرات داخلی آنی و سریع هستند و حق هم دارند ولی اگر تروریسم نبود، قطعا شاهد تغییرات و دگرگونیهای بسیار بزرگتری در عراق بودیم.
الشیخ با تاکید بر جدیت عراق در این زمینه، خاطرنشان کرد: به شکر خدا موفقیتهای زیادی به دست آوردهایم و امیدواریم در آینده بتوانیم عراق را مجددا9 بسازیم.
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم اوضاع را منصفانه مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم تغییرات بزرگی در عراق رخ داده است.
سفیر عراق با اشاره به حضور 4 میلیون زائر عراقی در مراسم اربعین در کربلای معلی، این حضور گسترده را نشانگر امنیت در عراق دانست و افزود: این کانالهای ماهوارهای هستند که عنوان میکنند در عراق امنیت وجود ندارد.
سفیر عراق در ایران در ادامه این گفتوگو و درباره اظهارات برخی از مسئولین عراقی نسبت به ایران و متهم کردن ایران به دخالت در امور داخلی عراق به تاکیدات مسئولین عالیرتبه عراقی در این زمینه اشاره کرد و گفت: ما معتقد به دخالت ایران در امور داخلی عراق نیستیم و دلیلی نیز در این زمینه وجود ندارد.
وی دخالت ایران در اعزام تروریست به داخل عراق را رد کرد.
الشیخ در ارزیابی خود از آینده روابط ایران و عراق، پیش بینی کرد که روابط خوب و صمیمانهای بین ایران و عراق برقرار باشد و گفت: تلاش ما نیز در این راستاست.
وی با اشاره به رفت و آمدهای هیئتهایی از دو کشور، نسبت به برقراری روابطی مستحکم، استوار و مبتنی بر پایههای صحیح بین دو کشور در آینده ابراز امیدواری کرد.
الشیخ با بیان این که در حال حاضر روزانه حدود یک هزار و 600 ویزا به ایرانیها داده میشود، ابراز امیدواری کرد که این میزان به 2 هزار و 500 نفر در آینده افزایش یابد.
وی با ذکر این نکته که همکاری نزدیکی در زمینه اقتصادی و سایر زمینهها بین دو کشور وجود دارد، درخصوص سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران به عراق با بیان این که ملت و دولت عراق از این دیدار استقبال میکند، خاطرنشان کرد: زمان انجام این سفر مشخص نیست ولی امیدواریم سفر مذکور در سال جاری میلادی انجام شود.
الشیخ درخصوص نقش ایران در بازسازی عراق با بیان این که ایران دارای نقش بزرگی در ساختن عراق جدید است، به امکانات و نیروهای قابل توجه ایران اشاره کرد و گفت: ایران در سطح خوبی از نظر پیشرفتهای صنعتی و اقتصادی قرار دارد که میتواند در ساختن عراق جدید به عراق کمک کند.
وی با اشاره به یک میلیارد و 500 میلیون دلار صادرات ایران به عراق در سال 2006 اظهار داشت: براساس پیش بینی ما این میزان در سال جاری میلادی افزایش خواهد یافت. سفیر عراق در ایران از شرکتهای ایرانی برای ورود به بازار عراق دعوت به عمل آورد.
الشیخ درباره علت توقف قرارداد ساخت فرودگاه نجف با یک شرکت ایرانی نیز گفت: ساخت این فرودگاه در ابتدا به یک شرکت ایرانی واگذار شد ولی این شرکت شروع به کار در منطقه نکرد و به دلیل مشکلات فنی بین این شرکت و استانداری نجف، این کار به شرکت دیگری واگذار شد.
سفیر عراق در ایران در پاسخ به این پرسش که چرا علیرغم تروریستی خواندن گروهک تروریستی منافقین (مجاهدین خلق) از سوی آمریکا این گروهک هنوز در عراق و تحت حمایت آمریکاییها قرار دارند؛ که وی در این باره گفت: سازمان مجاهدین از زمان رژیم صدام در عراق حضور دارند نه در زمان دولت فعلی.
وی حضور این گروهک را یکی از مشکلاتی خواند که از رژیم گذشته به ارث مانده و افزود: دولت عراق خواستار خروج این گروه از عراق است ولی دولتی در جهان نیست که آنها را بپذیرد تا در سرزمین آن کشورها مستقر شوند.
الشیخ تصریح کرد: به مجرد این که دولتی برای پذیرش آنها اعلام آمادگی کند ما از آنها میخواهیم که عراق را ترک کنند.
وی با بیان این که ما نمیتوانیم آنها را به دولت ایران تحویل دهیم ، افزود: اگر کسی از آنها بخواهد به ایران بازگردد آن را به صلیب سرخ تحویل میدهیم که به ایران تحویل دهد.
سفیر عراق همچنین در پاسخ به این سئوال که چرا خروج نیروهای آمریکایی از عراق هنوز عملی نشده است؛ اظهار داشت: زمانی که نیروهای عراقی آمادگی خود را به دست آورده و به وظایفشان عمل کنند، از نیروهای چندملیتی خواهیم خواست تا عراق را ترک کنند.
سفیر عراق در ایران همچنین خبر نبش گور صدام و انتقال جسد آن به مکانی دیگر و اخبار مطرح شده در این زمینه را صحیح ندانست و گفت: کسانی که این اخبار را مطرح میکنند درصدد ایجاد اختلاف بین ملت عراق هستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها