گفت‌وگوی جام جم با زهرا نوری، پاراگلایدر سوار 14ساله

دلم می‌خواهد با هواپیمای جنگی پرواز کنم

متولد سال86 است. فقط 14سال دارد. با بسیاری از متر و معیارها، سیده زهرا نوری، یک دختربچه محسوب می‌شود اما همین دختربچه 14ساله تا امروز بیش از 50 پرواز انجام داده است.
کد خبر: ۱۳۲۱۶۹۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، زهرا که مثل تمام دانش‌آموزان دیگر، سال تحصیلی اخیر را به صورت آنلاین پشت سر گذاشت، یک ورزشکار فعال در رشته‌هایی همچون شنا، سوارکاری، تیراندازی و البته پاراگلایدر به شمار می‌رود. نکته شگفت‌آور این‌که او در شرایطی 50 پرواز انجام داده که تا 18سالگی نمی‌تواند گواهینامه این رشته را اخذ کند. این دختر 14ساله در گفت‌وگو با جام‌جم از خودش، آرزوهایش و البته رشته پرمخاطره پاراگلایدر می‌گوید.

 

چه اتفاقی افتاد که سیده زهرا نوری به یک پاراگلایدرسوار تبدیل شد؟
پدرم پاراگلایدر کار می‌کرد و من با او به نقاط مختلفی برای تماشای پروازهایش رفته بودم و در همین موقعیت‌ها بود که به این رشته علاقه‌مند شدم. در واقع پدرم مشوق من در این رشته بود.

نخستین بار چگونه پرواز را آغاز کردی؟
یک بار پدرم به من گفت اگر واقعا از پرواز خوشت آمده یک بار امتحان کن و اگر علاقه‌مند شدی، ادامه بده. من هم قبول کردم، البته ابتدا شک و تردیدهای زیادی داشتم اما در نهایت رفتم و خیلی خوشم آمد. این را هم بگویم که با حمایت 100 درصدی خانواده روبه‌رو شدم.

 این رشته ترس نداشت؟
ترس داشت. طبیعی است وقتی برای نخستین‌بار از ارتفاعات پرواز می‌کنی با ترس مواجه شوی. البته یک پاراگلایدرسوار به صورت ناگهانی کار خود را شروع نمی‌کند و باید مرحله به مرحله جلو برود. در مراحل اول، شما را با چتر آشنا می‌کنند و سپس بعد از این‌که مرحله به مرحله جلو رفتید بیشتر با این رشته آشنا می‌شوید و در نهایت به مرحله پرواز می‌رسید که مهم‌ترین مرحله است.

 به غیر از پاراگلایدر به رشته ورزشی دیگری هم علاقه داری؟
بله، غیر از پاراگلایدر به سواری، تیراندازی، شنا، غواصی و موتوسواری علاقه دارم. انرژی من خیلی بالاست و ورزش‌های هیجانی را دوست دارم.

برای رشته پاراگلایدر، رویدادهای مختلفی در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود. فکر می‌کنی چه زمانی بتوانی در این رویدادها شرکت کنی؟
من از 18سالگی به بعد می‌توانم در این مسابقات شرکت کنم، چرا که برای شرکت در مسابقات باید گواهینامه داشته باشم و این گواهینامه را تا 18سالگی به من نمی‌دهند.

 آمار دقیقی از پروازهایت داری؟
من تا امروز بیش از 50 پرواز در نقاط مختلف انجام داده‌ام. این پروازها بیشتر را در شمال کشور و تهران بوده است.

 در تمام پروازها، پدرت در کنارت حضور دارد؟
نه همیشه، ولی اکثر اوقات پدرم را در کنار خودم دارم.

 هدف سیده زهرا نوری چیست؟
پرواز با فانتوم. آرزو دارم یک روز با هواپیمای جنگی پرواز کنم.

 پس به طور کلی به خلبانی علاقه‌مند هستی.
بله، همین‌طور است اما برای رسیدن به این هدف باید در دانشگاه‌های هوایی تحصیل کنم.

 پاراگلایدر را از زبان خودت تعریف کن.
واقعا انرژی خاصی دارد. من خودم هم انرژی بالایی دارم. واقعا هیچ چیز برایم زیباتر از این نیست که در ارتفاعات پرواز کنم. حس بسیار خوبی به من می‌دهد که قابل توصیف نیست.
 
هیلدا حسینی خواه - گروه ورزش / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها