هر ساله 14 ژوئن برابر با 24 خرداد به نام روز جهانی اهدا کننده خون نامگذاری شده است. برای شعار امسال «اهدای خون تو، تداوم تپش قلب جهان» در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۱۳۲۱۱۴۷

به گزارش جام جم آنلاین ، بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون ایران در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: شعاری که در نظر گرفته شده در واقع شعاری برای ارتقا سلامت جهان و نجات جان انسان است. بر اساس این شعار از همه مردم درخواست می شود که به طور مستمر خون خود را اهدا کنند.

حاجی بیگی با بیان اینک تمرکز کمپین امسال بر نقش جوانان در تضمین خون سالم و کافی است افزود: از اهدا کنندگانی که خون خود را اهدا می کنند تقدیر می کنیم. همچنین افزایش آگاهی های عمومی در خصوص نیاز به اهدای خون مستمر و داوطلبانه از وظایف ماست. ارزش های اجتماعی مربوط به اهدای خون باید ارتقا یابد و باید بدانیم این مسئله در اتحاد و همبستگی اجتماعی نقش دارد.

این مقام مسئول با اشاره به لزوم اهدای خون در شرایط کنونی جامعه کرونا زده ایران تاکید کرد: تشویق جوانان به اهدای خون از دیگر اهداف کمپین امسال است. در واقع جوانان به اهدای خون در فراخوان های بشردوستانه تشویق می شوند. استفاده از پتانسیل جوانان در ارتقا سلامت بسیار مهم است و جز اهداف کمپین محسوب می شود.

حاجی بیگی در پایان گفت: امسال نیز در تلاش هستیم که با توجه به شیوع کرونا برنامه های مرتبط به اهدای خون را با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کنیم.

این مقام مسئول اذعان داشت:  تقویت و راه اندازی کمپینهای مجازی و استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی در دستور کار استانها قرار می گیرد.

 

آمار مربوط به انتقال خون

*از 118 و نیم میلیون اهدا خون جمع آوری شده در سطح جهان ، 40 درصد در کشورهای با درآمد بالا جمع می شود که 16 درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است.

*در کشورهای کم درآمد ، حداکثر 54 درصد از انتقال خون به کودکان زیر 5 سال انجام می شود. در حالی که در کشورهای با درآمد بالا ، بیشترین گروه بیمار دریافت کننده خون بالای 60 سال هستند که 75 درصد از کل انتقال خون ها را تشکیل می دهند.

*بر اساس نمونه گیری های مختلف مشخص شده است که میزان اهدای خون در جوامع پیشرفته 31.5 درصد، در جامعه با درآمد متوسط 15.9 درصد و در جوامع فقیر 6.8 درصد است.

*از سال 2013 تا 2018 افزایش 7.8 میلیونی در اهدای خون در سراسر جهان گزارش شده است.

*همچنین آمارها نشان می دهد 79 کشور بیش از 90 درصد نیاز خود به خون را از اهداکنندگان خون در کشورهای دیگر تامین می کنند.

سن و جنس اهدا کنندگان خون

داده ها در مورد مشخصات جنسیتی اهدا کنندگان خون نشان می دهد که در سطح جهانی 33 درصد اهدای خون توسط زنان انجام می شود ، اگرچه این دامنه به طور گسترده ای متنوع است. در 14 کشور از 111 کشور گزارش دهنده ، کمتر از 10 درصد کمک های مالی توسط اهدا کنندگان زن انجام می شود.

 

مشخصات سنی اهدا کنندگان خون نشان می دهد که به ترتیب ، جوانان بیشتری در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​خون اهدا می کنند تا در کشورهای با درآمد بالا.

انواع اهدا کنندگان خون

3 اهدا کننده خون وجود دارد:

1-داوطلبانه

2-خانواده / جانشین

3-پرداخت شده. (برای اهدای خون پول می گیرند)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها