سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از احتمال تعطیلی سفارتخانه‌های خارجی به دلیل عدم تامین امنیت در فرودگاه کابل خبر داد.
کد خبر: ۱۳۲۰۴۱۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات طالبان مبنی بر مخالفت با واگذاری مسئولیت فرودگاه کابل به ترکیه گفت که حضور دیپلمات‌های خارجی نیازمند فرودگاه امن در کابل است. 

به گفته وی، در صورت عدم تامین امنیت فرودگاه کابل سفارتخانه‌های خارجی در این کشور تعطیل خواهد شد.
روز گذشته «سهیل شاهین» از اعضای مذاکرات کننده هیات طالبان خواستار خروج نیروهای ترکیه همزمان با نیروهای خارجی و آمریکایی از افغانستان شد.

شاهین در پاسخ به سوال رویترز تمایل ترکیه برای حفظ نیروهای این کشور و اداره فرودگاه بین الملل حامد کرزی گفت که نیروهای ترکیه باید از افغانستان خارج شوند. 

این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود که ترکیه مسئولیت اداره فرودگاه کابل را پس از خروج ناتو برعهده خواهد گرفت.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، حضور دیپلمات‌های خارجی و همچنین مسافران و اقتصاد افغانستان به فرودگاه امن و عملیاتی نیازمند است. 

به نوشته رویترز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا توضیحاتی بیشتری در این باره ارائه نکرده،‌ اما وی تلویحا به طالبان اعلام کرده که در صورت عدم تامین امنیت فرودگاه بین المللی کابل، امکان ادامه فعالیت سفارتخانه های خارجی میسر نخواهد بود. 

پیش از این نخست وزیر استرالیا اعلام کرده بود که به دلیل تشدید جنگ سفارت این کشور در کابل را به صورت موقت تعطیل خواهد کرد. 

جوبایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا مدتی پیش اعلام کرد که تمام نیروهای آمریکایی تا پیش از 11 سپتامبر نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهند کرد. 

طی 20 سال گذشته اداره فرودگاه کابل برعهده ناتو بوده و این سازمان تاکنون به درخواست دولت افغانستان برای واگذاری مسئولیت این فرودگاه طفره رفته است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها