امیر حمزه حیدریان اعلام کرد که سرمایه گذاران آلمانی برای آغاز پروژه ساخت پنل‌های خورشیدی خود در کرمانشاه در انتظار تخصیص آب هستند.
کد خبر: ۱۳۲۰۱۱۹

جام جم آنلاین کرمانشاه؛ سامان رحمتیان، سال گذشته مجوز سرمایه گذاری خارجی برای ایجاد یه واحد تولید پنل‌های خورشیدی در سه راهی بیاشوش منطقه اورامانات به سرمایه گذاران کشور آلمان داده شد.

به گفته مدیران مرتبط با این پروژه این سرمایه گذار تعهد داده است که در فاز نخست 92 میلیارد میلیون یور سرمایه گذاری و برای هزار و 250 نفر اشتغالزایی کند و در فازهای بعدی این میزان را به 350 میلیون یورو سرمایه گذاری و سه هزار نفر اشتغال افزایش دهد.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه در نشست ستاد سرمایه گذاری که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، در رابطه با آخرین وضعیت اجرای این پروژه گفت: تامین آب به مانع اصلی آغاز پروژه است.

«امیر حمزه حیدریان» توضیح داد: این پروژه به ۱۷ لیتر بر ثانیه نیاز دارد که تاکنون در خواست ها برای حفر چاه لیت نجموعه بی نتیجه مانده است.

وی خواستار همکاری شرکت آب منطقه‌ای برای تامین آب این واحد شد و اضافه کرد: مجموعه تولید پنل‌های خورشیدی در صورت بهره‌برداری رونق قابل توجهی در منطقه اورامانات ایجاد خواهد کرد.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه اظهار کرد: این پروژه تا دو سال نیاز داخل را تامین می‌کند و پس از آن بعد صادراتی و ارزآوری هم خواهد داشت.
 
حمایت استاندار

استاندار کرمانشاه نیز در این نشست از پروژه مذکور حمایت کرد و گفت: برای جبران عقب ماندگی در استان در زمینه احداث واحد پنل های خورشیدی باید در راستای گسترش این واحدها حرکت کنیم زیرا این کار یک کار جدید و ارزشمند است که با توجه به کمبود برق گام بسیار مهمی در راستای افزایش تولید برق نیز خواهد بود.

«هوشنگ بازوند» در گفت وگویی افزود:  حرکت به سمت احداث واحد پنل های خورشیدی یک فرصت بسیار خوب برای کمک به افزایش تولید برق است که همه باید تلاش کنیم این نوع سرمایه گذاری در استان بیش از پیش توسعه پیدا کند.
 
خشکسالی و تلاش برای تامین آب

بر اساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای استان میزان بارش‌های کرمانشاه 33 درصد و میزان روان آب‌ها نیز 55 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده و زنگ خطر خشکسالی را در این استان به صدا در آورده است.

خشکسالی تنها به روان آب ها محدود نمی شود بلکه منابع آب زیر زمینی و چشمه های استان نیز به ترتیب با با افت 27 و 72 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه رو شده اند؛ از این رو سختگیری‌های این شرکت برای احداث چاه و بهره برداری از منابع آبی منطقی به نظر می‌رسد.

با این حال استاندار کرمانشاه در نشست امروز به شرکت آب منطقه دستور داد تا برای تامین آب این واحد بررسی های لازم به عمل آید تا در صورت امکان آب مورد نیاز واحد تامین شود.

بازوند گفت: اگر روند آب دچار مشکل تشخیص داده شد حتماً تلاش خواهیم کرد که این پروژه در دیگر منطقه استان احداث شود.
 
جذب 157 سرمایه گذاری خارجی در کشور

براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۹ هم ۱۵۸ طرح با سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۲ هزار و ۴۶۹ میلیون دلار در کشور به ‌تصویب‌ رسیده که سهم صنعت ۹۰ و نیم درصد و سهم معدن و تجارت نیز به ‌ترتیب ۴.۴ و ۵.۱ درصد بوده‌ است.

از ۱۵۸ شرکت ثبت ‌شده خارجی ۶۳ شرکت با صددرصد سهام‌دار خارجی و ۷۸ شرکت به‌صورت مشارکتی با شرکای داخلی و ۱۷ مورد هم به ‌عنوان ترتیبات قراردادی بوده‌ است.

گروه‌های ساخت مواد و محصولات شیمیایی، ساخت فلزات اساسی، ساخت کاغذ و محصولات کاغذی و فعالیت‌های پشتیبانی و کمکی حمل‌ و نقل بیشترین جذابیت را برای سرمایه‌گذاران خارجی داشته‌اند.

کشورهای چین، آلمان، امارات، کانادا و اتریش پنج کشور اول از نظر حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در سال گذشته در ایران بوده‌اند.
 
جایگاه نهم کرمانشاه

به گفته «محسن دارابی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه، این استان در سال ۱۳۹۹ هم با جذب ۱۱۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی موفق به کسب رتبه نهم کشور شد.

مرکز آمار ایران ۲۲اردیبهشت امسال نرخ بیکاری سالانه را اعلام کرد که بر اساس آن بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ٩,٦ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. این شاخص، نسبت به سال ١٣٩٨ ، ١.١ درصد کاهش یافته است.

طبق «سند جامع اشتغال استان کرمانشاه»، نرخ بیکاری استان در سال ۹۸ باید سه درصد، در سال ۹۹، ۲.۵ درصد و در سال ۱۴۰۰ هم ۲.۵ درصد کاهش پیدا کند تا به میانگین کشوری برسد. در سال ۹۸ با تحقق سند جامع اشتغال، سه درصد از بیکاری کرمانشاه کاسته شد و نرخ بیکاری آن پس از پنج سال دوباره به ۱۵.۷ کاهش یافت. سال ۹۹ اما این هدفگذاری محقق نشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها