با گزارش پزشكی قانونی درباره درك نكردن ماهیت جرم

پسر دانش آموز از قصاص رها شد

تهدید و كل كل در گروه تلگرامی مدرسه، باعث درگیری خونین دو هم مدرسه ای شد. دعوایی كه با قتل پایان گرفت و عامل قتل پس از سه سال به دلیل این‌كه ماهیت جرم و حرمت آن را درك نكرده بود، با حكم نهایی دادگاه از قصاص رها شد.
کد خبر: ۱۳۲۰۰۰۴

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین، آخرین روز مهر97 بود كه پیكر نیمه‌جان پسر 17ساله‌ای به بیمارستانی در تهران منتقل شد. سامیار با ضربه چاقو مجروح شده بود و تلاش پزشكان برای نجات او مؤثر نبود و جان باخت.

تحقیقات در این باره آغاز شد و ساعتی بعد پسر نوجوانی به نام بهروز همراه پدرش به پلیس مراجعه كردند كه بهروز به قتل سامیار اعتراف كرد.

او در بازجویی‌ها گفت: من و سامیار هم‌مدرسه‌ای بودیم. او در برابر من قلدری می كرد و در یك گروه تلگرامی تهدیدم می‌كرد. او آخرین بار در این گروه به من فحاشی كرد و خواست با او قرار بگذارم. چون از من قوی‌تر بود، از ترس با خودم چاقو بردم. چند ضربه به او زدم و از ترس به پارك سرخه حصار فرار كردم. شب وقتی موضوع را به پدرم گفتم، از من خواست خودم را تسلیم كنم.

در ادامه پسر نوجوان به پزشكی قانونی معرفی شد كه پس از معاینه پزشكان اعلام كردند بهروز به رشد عقلی نرسیده و ماهیت جرم و حرمت آن را درك نكرده است. برای پسر نوجوان كیفرخواست صادر شد و او در شعبه هفتم دادگاه كیفری یك استان تهران پای میز محاكمه قرار گرفت.

در این جلسه اولیای دم مقتول برای قاتل پسرشان درخواست قصاص كرده و گفتند، او قوه ادراك داشته و حاضر به بخشش نیستند.

سپس متهم در جایگاه قرار گرفت و در تشریح جزئیات ماجرا گفت: من و سامیار در كلاس دهم همكلاسی بودیم. اما سال بعد در یك كلاس نبودیم و در گروهی تلگرامی با هم بودیم. او در گروه تلگرامی بارها به من توهین و فحاشی كرده بود. آخرین بار تماس گرفت و تهدید كرد اگر مرا ببیند، از درخت آویزانم می‌كند. بعد هم خواست قرار بگذاریم. آن روز چاقو برداشته و همراه دو نفر از دوستان به محل قرار رفتم. او وقتی مرا دید، درگیر شد و با هم گلاویز شدیم. كتكم زد كه از ترس با چاقو ضربه‌ای به شكم او زدم. خودش چاقو را از شكمش بیرون آورد و به سمت چمن فضای سبز رفت و زمین افتاد. من هم با برداشتن گوشی او فرار كردم.

متهم در آخرین دفاعش گفت: من قصد كشتن او را نداشتم و از ترسم چاقو كشیدم. تهدیدهای مقتول باعث شد از او بترسم و فكر كنم او مرا می كشد. من تا حالا از نزدیك مرده‌ای ندیدم و با دیدن خون سامیار ترسیدم و نزدیك بود غش كنم. بعد از این ماجرا تازه فهمیدم چه اشتباهی كرده‌ام. از خانواده سامیار هم درخواست بخشش و حلالیت دارم.

پس از دفاعیات متهم، كارشناس روان‌شناس گزارش خود را به دادگاه ارائه كرد و متهم را فاقد قوه تمییز در خصوص قتل دانست.

در پایان قضات وارد شور شده و بر اساس ماده91 قانون مجازات اسلامی و با توجه به گزارش پزشكی قانونی،بهروز را از قصاص معاف كرده و او را به پرداخت دیه و پنج سال نگهداری در كانون اصلاح و تربیت محكوم كردند.

با اعتراض اولیای دم، پرونده در دیوان عالی كشور تحت بررسی قرار گرفت و قضات شعبه نهم دیوان عالی كشور حكم دادگاه را تایید كردند.

حسین ناصری - تپش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها