کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی ؛

باید‌ها و نباید‌های تغذیه‌ای بیماران دیابتی

لاله مظفری اظهار کرد: دیابت شایعترین بیماری ناشی از اختلالات متابولیسم و هفتمین علت مرگ و میر در جوامع غربی است.
کد خبر: ۱۳۱۹۹۷۰
کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: دیابت یکی از انواع بیماری‌های مزمن غیر واگیر است که کنترل آن به تغییراتی در شیوه زندگی فرد بیمار نیاز دارد.

وی افزود: درمان بیماری شامل مراقبت‌های تغذیه ای، دارو درمانی، فعالیت بدنی یا ورزش، پایش گلوکز خون و آموزش خود درمانی به بیمار است.

لاله مظفری یادآور شد: براساس ویژگی‌های مختلف، علل زمینه ساز و نحوه درمان، دیابت به انواع مختلفی دسته بندی میشود که مهمترین و شایعترین انواع دیابت، دیابت نوع یک ، دیابت نوع دو و دیابت حاملگی است.

 وی عنوان کرد: دیابت با تخریب سلول هایβپانکراس و فقدان ترشح انسولین همراه است،  سن (بالای ۳۰ سال)، چاقی (به ویژه چاقی شکمی) و اضافه وزن، سابقه‌ی خانوادگی، دیابت حاملگی، اختلال قند خون ناشتا و اختلال تحمل گلوکز، فعالیت بدنی کم، نژاد و سابقه‌ی تولد نوزاد با وزن بیش از ۴ کیلوگرم از عوامل خطر ساز ابتلا به دیابت هستند.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: بیماران دیابتی باید غذا را در فواصل منظم و در ساعت‌های مشخص میل و از حذف وعده‌های غذایی جداً خودداری کنند.


او تاکید کرد: همچنین روزانه نیم ساعت ورزش سبک و پیاده روی در هوای سالم داشته باشند که در کنترل قند‌خون تاثیر گذار است، همچنین از عصبانیت، نگرانی و قرارگرفتن در موقعیت‌های پرتنش خودداری کنند.


لاله مظفری گفت: بیماران دیابتی باید در زمان کاهش قندخون که با علائم تشنج، عرق سرد، لرزش، تاری دید، ضعف و بی حالی و تپش قلب همراه است از شربت قند یا نصف لیوان آب پرتقال استفاده کنند.

وی افزود: بیماران دیابتی باید از مصرف قند‌های ساده مثل قند، شکر، شکلات، نوشابه‌های صنعتی، بستنی، دسر‌های شیرین، ژله، کمپوت، عسل، مربا، شیرینی ها، کیک‌ها و آبنبات خودداری کنند .

مظفری افزود: همچنین خرما، توت، کشمش، میوه‌های شیرین نیز باید مطابق با مقدار تجویز شده از سوی رژیم شناس یا متخصص تغذیه مصرف شود.

وی گفت: توصیه می‌شود بیماران دیابتی از نان‌های سنتی و سبوسدار مانند سنگک، بربری و تافتون به جای نان‌های سفید استفاده کنند و روزانه میوه و سبزی تازه به مقدار کافی در برنامه غذایی خود قرار دهند و از مصرف غذا‌های پرچرب، سرخ شده، غذا‌های آماده و کنسرو شده در حد امکان خودداری کنند.


کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی ؛این افراد به هنگام طبخ غذا‌ها باید از روغن مایع استفاده کنند و از سرخ کردن غذا‌ها بپرهیزند و در صورت سرخ کردن از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنند.

وی همچنین گفت: همچنین کره، مارگارین، سس مایونز، خامه، سوسیس، کالباس، ژامبون، کوکتل و پیتزا باید از رژیم غذایی بیماران دیابتی باید حذف شود و از مصرف نمک اضافی درخوراک‌ها و استفاده از نمکدان در سر سفره پرهیز کنند.توصیه می‌شود بیماران دیابتی در طول هفته دو بار از حبوبات پخته استفاده کنند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها