گفت‌وگو با سیدمحمد حسینی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

شاکله دولت آقای روحانی امنیتی بود

دومین مناظره انتخاباتی 7 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» در رسانه ملی پایان یافت.
دومین مناظره انتخاباتی 7 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» در رسانه ملی پایان یافت.
کد خبر: ۱۳۱۹۸۲۰

به گزارش جام جم آنلاین، دومین مناظره انتخاباتی 7 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» در رسانه ملی آغاز شد.

در مناظره امروز سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی، امیر حسین قاضی‌زاده نایب رئیس سابق مجلس یازدهم، علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و محسن مهرعلیزاده معاون تربیت بدنی رئیس دولت اصلاحات نظرات و برنامه‌‌های خود را مورد طرح و نقد یکدیگر قرار می‌دهند.

هر هفت نامزد حاضر در این دوره از انتخابات، در این مناظره به پرسش هایی با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» پاسخ می دهند.

ترتیب صندلی نامزدها بر اساس قرعه‌کشی در مناظره دوم:
محسن رضایی صندلی شماره ۱
علیرضا زاکانی صندلی شماره ۲
محسن مهرعلیزاده صندلی شماره ۳
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی صندلی شماره ۴
سعید جلیلی صندلی شماره ۵
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی صندلی شماره ۶
عبدالناصر همتی صندلی شماره ۷

مناظره نخست با محوریت مسائل اقتصادی برگزار شد. مدت زمان هر مناظره بیش از سه ساعت خواهد بود.

فاصله طبقاتی نتیجه بی‌عدالتی است

بعد از قرعه کشی برای آغاز سوالات؛ سید ابراهیم رئیسی نخستین داوطلبی بود که سخنان خود را آغاز کرد.

وی با اشاره به راهکارهای خود برای برطرف کردن بی عدالتی در جامعه گفت: در مناظره‌ قبل به اینجانب تهمت‌هایی زده شد و رسانه ملی به من ۵ دقیقه وقت پاسخگویی داد که از این حق می‌گذرم از همه آذری زبان‌ها در سرتاسر کشور تشکر می کنم؛ زیرا به من بسیار لطف داشتند.

وی ادامه داد: فاصله طبقانی محصول بی عدالتی و سیاست‌های اقتصادی نادرست و تصمیم‌هایی است که در عرصه‌های مختلف منجر به حقوق نجومی می‌شود. در همین نظام سلامت برخی‌ها حقوق‌ ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون دریافت می کردند و در یک اداره و سازمان هم شاهدیم که کارکنان با دریافت‌های مختلف وجود دارند؛ ما در تلاش هستیم که این بخشنامه‌ها را مورد تجدید نظر قرار داده و این دریافتی‌ها را اصلاح کنیم.

مشکلات کشور با شعار و حرف مفت حل نمی شود

دومین نامزدی که در بخش نخست مناظره سخن گفت محسن رضایی بود؛ رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از محوری ترین بندهای گام دوم انقلاب تقویت امید در جوانان است؛ برنامه شما در این مورد چیست؟ گفت: مشکلات کشور با شعار و حرف مفت حل نمی شود؛ مشکلات ریشه اقتصادی دارد و با حرف درمانی به نتیجه نمی رسد، به قول دانشجوی دانشگاه تهران که در حال دستفروشی گفت ما از گرسنگی امید می خوریم.

وی ادامه داد: امید دیدنی است، امید گفتنی است، دولت ما امید را به شما مردم بر می گرداند و لبخند پیروزی به چهره شما باز خواهد گشت.

رضایی با بیان اینکه حرف راستی در مناظره قبلی گفته شد که کسانی که تا پایان نمی‌خواهند بمانند اعلام کنند، گفت: من تا پایان انتخابات هستم و با همه نیز رقابت خواهم کرد. از مردم ایران سخن می گویم، از اقوام ایران و آذربایجان، از شهید همت و احمد متوسلیان و احمدی مقدم، ما با همین روحیه و جنگ را به نتیجه رساندیم دولت ما دولت اقوام ایران است.

وی گفت: نمی دانم چرا من را به دلیل زاگرس نشینی متهم می کنند، من لر هستم و از تمام اقوام ایران در دولتم استفاده می‌کنم، امید زمانی تحقق پیدا می کند که انرژی جدید را ایجاد کنم و از دولت های خواب آلوده که شب می خوابند و قیمت بنزین را چند برابر می کنند و مردم توجیه نمی شوند نیستیم، ما با دولت خواب آلودگی خدا حافظی می کنیم. آغاز جدیدی خواهم داشت امسال به نام حضرت ولی عصر است و با مشکلات خداحافظی خواهیم کرد؛ ما لبخند و برکت را باز خواهیم گرداند که پول را به جیب شما باز گرداند.

کار با نمایش جلو نمی‌رود

سعید جلیلی سومین نامزدی بود که در این مناظره صحبت کرد.

وی درباره برنامه های خود برای تقویت اعتماد مردم به دولتش، گفت: اگر می‌خواهیم اعتماد مردم جلب شود حتما باید رفتار مسولان درست شود، یکی از موضوعات که مانع اصلاح امور می شود فرهنگ غلط سیاسی است که در نظام اداری وجود دارد و این یک موضوع فراگیر است و مربوط به یک جناح نیست.

وی افزود: اگر از ساختار اداری و اجرایی کشور این فرهنگ را پاک نکنیم ظرفیت و توانمندی کشور دیده نمی‌شود، اگر در فرهنگ سیاسی کشور نمایش جای کار واقعی را گرفت، نمی‌توان انتظار داشت کارها جلو رود، با نمایش کشور پیش نمی رود، اگر بخواهیم فقط توضیح دهید و نتیجه نداشته باشد، فایده ندارد. اگر به کارهای نمایشی بپردازیم حتما مشکلات کشور باقی خواهد ماند و کشور را متوقف می کند. نتیجه کارهای مسئولان در زندگی مردم دیده نشود نشان از این دارد کار نمایشی بوده است. نباید اجازه دهیم این فرهنگ سیاسی ادامه پیدا کند، اگر تصمیم به موقع نگرفتیم و یک تا دو سال کشور را معطل موضوعی کردیم مشکلات باقی خواهند، چند شغلی مسئولان به کار لطمه می‌زند.

جلیلی ادامه داد: اگر خدایی نکرده این فرهنگ سیاسی به نسل بعدی برود که کار بدتر است.

باید برجام را ادامه داد

محسن مهرعلیزاده بنابر قرعه کشی انجام شده بعد از سعید جلیلی سخن گفت.

وی اظهار کرد: بر اساس سیاست های نظام و بدعهدی آمریکا، مردم جانانه دفاع کرده اند و جواب محکمی به این کشور داده اند. باید برجام را ادامه داد و با راهکار نظام پیش رفت.

وی خاطرنشان کرد: من نمی دانم آقای رئیسی کدام بی احترامی را می گوید و هیچ کس بی احترامی به او نکرده است.‌ ما آذری زبان نداریم، بلکه آنها ترک زبان هستند. اگر من مطالبی درباره مدارک رئیسی صحبت کردم درست بود و او ۶ تا کلاس درس کلاسیک بیشتر نخوانده است.

او افزود: علم اقتصاد، علم کلاسیک می خواهد و خاص است. ۲ روز پیش صدا و سیما ۵ دقیقه از مستند من را سانسور کرد. صدا و سیما عشقی شده است. آقای رئیسی به چه دلیلی فیلترینگ را پياپی در جامعه جا انداختید.

دولت من حامی آسیب پذیرترین افراد جامعه خواهند شد

عبدالناصر همتی در پاسخ به سوالی درباره نبود ارتباط بین نظام آموزشی و نیاز کشور گفت: به شیوه مناظره انتقاد دارم و مثل مسابقه هفتگی شده است. برای اینکه مردم مواضع ما را بدانند بهتر بود سوالات بهتری مطرح می شود. انحصار عامل اصلی فساد و ناکارآمدی است. انتخاب فعلی انتخاب بین بد و بدتر و خوب و خوب تر نیست؛ بلکه انتخاب بین کسانی است که می خواهند درهای کنش‌گری جامعه و مردم را ببندند.

همتی اضافه کرد: من صدای بی صداها و قدرت بی قدردان هستم. دولت من حامی آسیب پذیرترین افراد جامعه خواهند شد. بهترین کاری که می شود برای قشر ضعیف کرد این است که کولبران، سوخت بران، افراد دارای معلولیت، کارگران غیر رسمی، زنان سرپرست خانوار و کودکان بی سرپرست را معضل جامعه ما و اصل و هدف دولت خود قرار دهیم. در حوزه سلامت و آموزش و رسیدگی به افراد آسیب پذیر باید اقداماتی انجام شود. باید مدارس دولتی را تقویت کنیم تا آموزش از پایه اصلاح شود. باید مردم حق انتخاب مدرسه فرزند خود را داشته باشند.

برخی وزرا برای فرار از پاسخگویی نهادهایی را درست کرده‌اند

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی هم در ادامه این مناظره اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که ما در نظام اداری کشور داریم، نحوه تقسیم وظایف است که نهادها، وزارتخانه ها و شوراهایی را شامل می شود که به صورت همزمان یک هدف را دنبال می کنند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: یکی از مشکلات نظام اداری نحوه تقسیم وظایف است. ما ۳۸ سازمان فعال در حوزه فرهنگی داریم که همین وضع در حوزه‌های دیگر هم وجود دارد. ما باید بازطراحی جدیدی برای حکمرانی دولت انجام دهیم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برای فرار از پاسخگویی نهادهایی درست شده که وزرا مصوباتی که مدنظر دارند را به تصویب می رسانند تا مسئولیت آن ها بر گردن کسی نباشد. مدلی در این خصوص تنظیم کردیم که اعتماد ساز است و در اختیار استانداران و فرمانداران قرار می گیرد و در آن دولت پنج فرماندهی پیدا خواهد کرد و هر فرمانده دبیر شورایعالی مربوطه خواهد بود.

قاضی زاده در پایان در پاسخ به صحبت هایی که در خصوص علم روحانیت در مناظره اول مطرح شد گفت: مباحثی در مورد سواد و علم روحانیت در این جلسه باز تکرار شد؛ دانشمندان بزرگی در اقتصاد و علوم انسانی داریم. ساحت علم را نباید محصور کنیم؛ علم باید جامع و بسیط باشد. من خودم نزد روحانیت تلمذ می‌کنم.

در دولت آقای روحانی پوشک بچه ماهی یک میلیون برای پدر و مادر خرج دارد

علیرضا زاکانی آخرین نامزدی بود که در بخش نخست صحبت کرد؛ وی درباره برنامه های خود برای کنترل عوامل تهدیدکننده جمعیت، گفت: موضوع جمعیت در کشور به یک مرحله بسیار بحرانی رسیده است و نیاز به تمهید خاص دارد، نرخ رشد به ۸ دهم درصد رسیده و در باروری از ۶.۹ به ۱.۷ رسیدیم و باید نرخ باروری به ۲.۷ برسانیم.

وی افزود: برای این کار چند سطح برنامه است؛ ۳.۵ میلیون زوج نابارور داریم لذا ۸۰ مرکز باروری داریم. هر زوج باید هزینه گزاف باید پرداخت کند؛ ابتدا باید درمان ناباروری بیمه می شود تا بچه دار شدن آرزو نباشد، سال ۸۴ پیمایشی انجام شد که ۷۰ درصد مردم ایران دو فرزند هستند و سال ۹۸، ۶۰ درصد ۳ فرزندی را مطلوب می‌دانیم؛ من از عواقب آن می ترسیم. اینها همه برای دولتی است که آقای روحانی ایجاد کرد که البته می ترسم اسمشان را بیاورم؛ چرا که نماینده ایشان اینجا حضور دارند؛ هر چند ایشان نمی‌خواهند با بنده مناظره کنند.

زاکانی گفت: در دولت آقای روحانی پوشک بچه ماهی یک میلیون برای پدر و مادر شد، همین دولت بلایی به سر مردم که ۲۸ درصد حقوق خود در خارج از تهران و ۵۸ درصد از حقوق خود را در تهران برای مسکن بدهند؛ لذا امیدی را برای بچه دار نگذاشته است.

زاکانی گفت: کاری خواهم کرد که امید فرزندآوری داشته باشند همچنین شرایط تسهیل ازدواج را فراهم می کنم.

در قسمت دوم بخش اول مناظره، هر نامزد چهار دقیقه فرصت دارد تا به نقدهای دیگر نامزدها پاسخ دهد.

ایران بدون فقر می‌سازم

نخستین فردی که در این بخش سخن گفت محسن رضایی بود.

وی اظهار کرد: من چون دیدم که در صحبت در میان نامزد‌ها کم تر به برنامه توجه شده من بخشی از برنامه‌های خود را اعلام می‌کنم. مسئله عدالت و فقرزدایی نیاز به جراحی‌های بزرگ دارد، من طرحی دارم برای رفع محرومیت با نام کفایت زندگی یا ایرانِ بدون فقر.

رضایی گفت: یارانه ۴۵۰ هزار تومانی، مسکن سهل و ارزان، حقوق به خانه داران و کار خانگی سهام صندوق ملی نفت را در برنامه های خود دارم. اگر این ۵ مورد اتفاق بیفتد بسته زندگی ایجاد می‌شود، بعدا یک فقیر هم باقی نخواهد ماند. ۱۳۷ میلیارد دلار از منابع دولتی به جامعه تزریق شده، اما به دلیل رانت کثیف و مافیا رفته به دست کسانی که صاحب حق نبودند.

وی ادامه داد: حتی می‌توانیم بخشی از آن‌ها را به دولت بدهیم تا کسری بودجه نداشته باشد و تورم نداشته باشیم. منابع یارانه ۴۵۰ هزار تومانی قابل تحقق است. چه طور برای فولاد منابع فراوان رانت داریم ، برای مفت خور منابع داریم، برای فقیر و فقرا منابع نداریم؟ دولت من با تمام قدرت بدون مسامحه حق مردم را به خودشان بر می‌گرداند. در هر خانه‌ای دو نفر کار می کنند، یک شغل آشکار داریم اما شغل پنهان شغل داخل خانه و با مشقت تربیت فرزند است، چرا نباید برای خانه دار حقی قائل بشویم و منبعی برای آن درنظر بگیریم؟ بانوان آینده سازان جامعه هستند.

دوستان با طرح کی بود کی بود من نبودم جلو نیایند

در ادامه بحث علیرضا زاکانی بیان کرد: اینجا گفته شد برخی صدای کولبران هستند، باید دید ۲۵ میلیارد دلار قاچاقی که در کشور صورت می‌گیرد و ۹۵ درصد از مبادی اصلی می آید چرا آقایان وقتی در دولت بودند همت نکردند جلوی قاچاق رسمی را بگیرند و کولبران زندگی عزت‌مند داشته باشند؟ آقایان بیان می‌کنند به دنبال آزادی هستیم، بنده به عنوان رزمنده می‌گویم وقتی ما جنگیدیم جانمان را فدای ملت کردیم اما آقایان برای خودشان طبقه بندی کردند.

وی افزود: امروز مشکل کشور فقر، بی عدالتی، استقلال طلبی در مقابل بیگانه پرستی است، آقایانی که در دولت کنونی بودند اعلام کنند در کدام سمت می ایستند. می شود فهمید که چه طور با جان و مال مردم بازی می کنند، امروز اینجا نیاز به کارنامه است و برنامه. شیوه ای که سال ۹۶ در پیش گرفته شد و عده ای رای گرفتند دیگر جواب نمی‌دهد، عزیزان لطفا طوری برنامه ارائه دهند که با کارنامه هایشان یکی باشد امروز مشکل کشور به خاطر نقدینگی، مشکلات ارزی و ... است؛ طرح کی بود کی بود من نبودم که نمی شود.

زاکانی گفت: آقای رضایی عرائضی داشتند، به نظرم ایشان در منابع تجدید نظر کنند و این عدد و رقم هایی را که می گویند با ظرفیت کشور یکی نیست، لطفا دقیق درباره منابع خود توضیح دهند.

برای همه مردم باید بیمه تکمیلی رایگان ترتیب بدهیم

محسن مهرعلیزاده نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره نقد نامزدهای دیگر گفت: مشکلات ملموسی داریم و پیشنهاد آقای رئیسی درباره اقتصاد تکمیل نیست. ما حقوق کارگرها را هر سال افزایش می دهیم، اما هر سال ۱ یا ۲ درصد زیر تورم هستند و این روند در ۲ - ۳ سال اخیر بهتر شده است.

او افزود: معلمان چندین وقت است که کارشان بین دولت و مجلس پاسکاری می شود. ظلم فاحشی به معلمان می شود و باید این مشکل حل شود. کولبران و ....قشر فراموش شده هستند و باید برای آنها کاری انجام داد.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: ۷ میلیون نفر سرپرست خانواده درآمد ثابت ندارند و باید برای آنها درآمد ثابتی در نظر گرفت. برای همه مردم باید بیمه تکمیلی رایگان ترتیب بدهیم تا هزینه زیادی ندهند و برای هنرمندان هم این مشکل را داریم. پرستاران هم زحمت زیادی کشیدند و باید برای حق الزحمه و پاداش آنها ترتیبی اتخاذ کرد.

دوستان باید به ترامپ نامه بنویسند و بگویند خوشحال باش؛ بلایی که سر مردم آوردید را ما گردن بانک مرکزی انداختیم

عبدالناصر همتی دیگر نامزد پاسخگو در این بخش گفت: بخشی از بیکاری جوانان به دلیل رشد تولید است که اشتغال کاهش پیدا کرده و دلیل دیگر شیوع کرونا است. امیدواریم هر چه سریع تر واکسیناسیون را انجام دهیم تا کسب و کارها بار دیگر راه اندازی شود. از سوی دیگر باید مجوزهایی که برای راه اندازی شغل لازم است را تسهیل کنیم.

وی افزود: آقای جلیلی می‌گوید نباید هیچ کاری را طول بدهیم، اما خودشان FATF را دو سال در مجمع معطل نگه داشته‌اند. یا رد کنید یا تصویب. یا این سند را می پذیرفتید یا رد می کردید و می گذاشتند کاری انجام دهیم که به لیست سیاه وارد نوشیم. آقای رئیسی گفتند ارز ۴۲۰۰ باعث فاصله طبقاتی شده است. آقای رئیسی شما دو سال جزو شورای هماهنگی اقتصادی هستند و دیدید من که من با ارز ۴۲۰۰ مخالف بودم و شما می توانستید محکم بایستید و نگذارید تصویب شود.

همتی ادامه داد: من را مجبور کردند ۵ و نیم میلیارد دلار ارز مسدود شده را تبدیل به ریال کنم و الان همراه شما آقای زاکانی این کار را بر سر من می زنند‌.

وی ادامه داد: دوستان باید به ترامپ نامه بنویسند و بگویند خوشحال باش؛ بلایی که سر مردم آوردید را ما گردن بانک مرکزی انداختیم. آقای زاکانی به جای یار پوششی تبدیل به پلیس بد و خوب شده. شما برنامه‌های‌تان را بگویید. اگر من بخاطر دو سال حضور در دولت باید پاسخگوی عملکرد دولت روحانی باشم، آقای رئیسی ۴۰ سال در قوه قضائیه بوده و اولی‌تر است که پاسخگوی عملکرد این قوه باشد.

همتی گفت: کل درآمد ارزی ما سال گدشته ۵ میلیارد دلار بود و آقای رضایی می گوید ۱۳۷ میلیار د دلار، نمی دانم این رقم را از کجا آورده اند. من فکر می کنم بهتر است دوستان با انصاف مسائل را مطرح کنند. ظرف بیست سال رشد سرمایه ثابت ما منفی بوده و معلوم است بیکاری زیاد می شود و برای آن برنامه دارم و به موقع اعلام می کنم.

اینکه در هر دوره در سفره مردم بمبی منفجر شود باید پاسخگو بود

سید ابراهیم رئیسی در ادامه بخش دوم مناظره اظهار کرد: برخی وقت ها نکات درست مطرح نمی‌شود؛ هم برای مردم زحمت می شود و هم مسائل به حاشیه برده می شود، مدرک تحصیلی من معادل نیست؛ بلکه یک مدرک حوزوی در سطح چهار و یک مدرک دانشگاهی است. نسبت به مسئولیتی که هم من در هر حوزه ای که بودم باید پاسخگو باشم. مثلا اگر دادستان تهران یا کرج باشم حتما باید پاسخگو باشم. سال هایی که در قوه قضائیه بودم، به میزان مسئولیتی که داشتم پاسخگو بوده ام.

وی ادامه داد: هر کسی نسبت به مسئولتی که داشته باید پاسخگو باشد. مسئولی که رئیس بانک مرکزی بوده باید پاسخگو باشد، اینکه در هر دوره در سفره مردم بمبی منفجر شده باید پاسخگو باشد؛ زمانی که ارز ۴۲۰۰ مطرح شده من رئیس قوه قضائیه نبودم مساله این است که چرا درست اجرا نشد. مگر در کشور طرح و برنامه کم است؟ ما برنامه‌های توسعه زیاد داریم، سخن ما در نبود برنامه نیست، بلکه نبود یک اراده جدی است که پای کار باشد و برنامه‌ها را اجرا کند؛ وگرنه هرکس حتما باید در حوزه خودش پاسخگو باشد و این حرف کاملا درستی است. کارگزاران ما باید متناسب با تورم حقوق بگیرد؛ معملمان نباید دغدغه حقوق داشته باشند.

وی افزود: حقوق عادلانه یکی از مسائل مهم کشور است، یکی از گله‌ها این است که ۴ نفر در اتاق نشسته‌اند، با مدرک‌های مشابه، اما پرداختی‌های متفاوتی دارند.

اجازه نخواهیم داد که برخی نهادهای بین المللی هر کاری دلشان خواست بکنند

سید امیرحسین قاضی‌‍زاده هاشمی در نقد سایر نامزدها گفت: در دولت سلام اجازه نخواهیم داد که برخی نهادهای بین المللی هر کاری که دلشان خواست بکنند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: جوان های امروز بهترین سال های عمرشان را پشت موضوعات تلخی می گذرانند؛ پنج سال محصور در یک اتاق به خاطر کنکور؛ سربازی و مسائل پیرامون؛ تحصیل طولانی بدون کسب مهارت؛ وقتی به علم و مهارت خود نگاه می کنم، می بینم نصف آن اضافه است.

او افزود: موضوع مهاجرت هم پدیده دیگری است که دولت اخیر هم در این باره مشکلاتی ایجاد کرده است؛ اشتغال، مسکن، ازدواج و مسائلی از این قبیل مشکلاتی است که ذهن جوانان را مشغول به خود خواهد کرد؛ موضوع دولت سلام خانواده و جوانان است و به صورت ویژه در دولت به این موضوعات به آن خواهیم پرداخت.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در پایان عنوان کرد: سامانه ای تدارک خواهیم دید که کنکور حذف شود و مشکلات سربازی را حل خواهیم کرد و مشکلات جوانان را شهر به شهر حل خواهیم کرد و تدارک صندوق های اعتباری، مشکلات جوانان را خواهیم دید.

این مدلی که ما در مناظرات صحبت می‌کنیم درست نیست

سعید جلیلی هم در ادامه بیان کرد: در این جلسه گفتم یکی از مشکلات کشور فرهنگ سیاسی ماست که آن هم کار نمایشی و تعارفات است. داریم درباره انتخاب رئیس جمهور صبحت می‌کنیم، این نوع مناظره، این نوع سوالات و این نوع پاسخگویی می‌تواند به انتخاب مردم کمک کند؟ امروز بسیاری از موضوعات که مورد توجه مردم است در بحث ها نیست. درباره آینده روستا تا الان کسی نپرسیده است، درباره زنان، جوانان، ورزش و آموزش و پرورش کسی از ما سوال نپرسیده است، نامزدهای مختلف از این فرصت استفاده می‌کنند و حرف های خودشان می زنند.

وی افزود: باید بحث و نقد شود تا مردم بتوانند بهتر انتخاب کنند؛ این مدلی که ما صحبت می‌کنیم درست نیست اگر نامزدها موافق هستند اصلاح را شروع کنیم و مناظره بعدی این نباشد. این سوالات مگر تست هوش است؟ اگر صحبت از جمهوریت و حضور حداکثری مردم می کنیم، بالاخره الان ۸۰ میلیون نفر مخاطب ما هستند.

جلیلی ادامه داد: نامزدها باید حرف های خود را بگویند و مردم تصمیم بگیرد. رئیس جمهور باید کسی باشد که با اقتدار و قدرت کشور را اداره کند. لازمه جهش چیست؟ باید بگویند به عنوان رئیس جمهور برای دستگاه ها چه ماموریتی را تعریف می کنند.

در قسمت سوم بخش اول مناظره، هر نامزد سه دقیقه فرصت دارد تا از صحبت‌های خود دفاع کند.

در بحث کرونا آمار فوت بالایی در کشور داریم

در آغاز قسمت سوم بخش اول مناظره دوم امیرحسین قاضی زاده هاشمی در دفاع از صحبت‌های خود گفت: نحوه سوال پرسیدن‌ها باعث می‌شود آورده‌های کاندیدا‌ها دیده نشود.

او ادامه داد: معلولین شهروندان درجه ۱ هستند که ۱۰ درصد جامعه را شامل می‌شوند و می‌توانند زندگی خود را اداره کنند؛ باید ابزار زندگی معمولی برای آن‌ها فراهم شود که متاسفانه در این سال‌ها این موضوع به نتیجه درستی نرسیده است و ما در دولت سلام در این زمینه برنامه ریزی‌های مناسبی داریم.

قاضی زاده هاشمی در خصوص مدیریت بیماری کرونا گفت: در موضوع کرونا آمار فوت بالایی در کشور داریم و هیچ وقت خود را در این موضوع با سایر کشور‌ها که کشته‌های پایینی دارند، مقایسه نکردیم؛ اخیرا هم در کلاب هاوس شخصی گفت که می‌توانست در مرداد ماه ۱۸ میلیون دوز واکسن وارد کند که این اتفاق نیفتاد؛ اگر این اتفاق رخ می‌داد کاهش ۸۰ درصدی کشته‌های کرونایی را شاهد می‌شدیم.

می‌توانم در سال اول دولتم فقر مطلق را ریشه کنم

علیرضا زاکانی هم در ادامه گفت: در کشور انسداد وجود ندارد و مشکل، مشکل مدیریت، رویکرد و باند بازی هاست. در همین جهت معتقدم برای ما برنامه هایی که باید ارائه کنیم حاضریم مناظره کنیم؛ آرزو داشتم دو به دو مناظره می کردیم تا عیار حرف ها مشخص شود.

وی افزود: بسته رئیس جمهور باید کامل باشد، نمی شود کشور را کاریکاتوری اداره کرد. تمام مشکلات باید بررسی شود و تمام مسائل باید هم‌پوشانی داشته باشد، در بحث سلامت، دولت می‌تواند کاری کند که مردم به جز درد بیماری درد بی پولی نکشند، در خصوص معیشت نیز می‌گویم می‌توانیم در سال اول فقر مطلق را ریشه کرده و دولت باید پاسخگوی مردم باشد. ما به دنبال شفافیت، عدالت و راه اندازی نهاد سازی مردمی هستیم.

زاکانی ادامه داد: اصل ۱۰ و ۲۱ قانون اساسی را می‌توان اجرا کنیم ما صحبت از فقر مطلق می کنیم و دولت در تمام ابعاد برنامه داشتند، لذا صدا و سیما می‌تواند تغییر رویه دهد یا نامزدها باهم مناظره کنیم‌.

استقلال سیاسی داریم، اما استقلال اقتصادی نه

سید ابراهیم رئیسی هم در ادامه در دفاع از مواضع خود اظهار کرد: وضعیت معیشت و کسب و کار و اعتماد به دولت بسیار آسیب دیده و شاید در پایین‌ترین سطح در سال‌های گذشته بوده است. ما به شدت نیاز به پشتوانه سرمایه اجتماعی هستیم در همه حال، ملت نیاز به مساله استقلال در همه حوزه ها دارد. الحمدالله ما استقلال سیاسی داریم، اما استقلال اقتصادی نداشتیم آن هم به دلیل نگاه‌های شخصی و جناحی بود و نه نگاه امام خمینی و مردم.

وی افزود: در حوزه پیشگیری از وقوع آسیب اجتماعی، مردم بسیار نگرانند، اگر درست عمل می شد وضعیت متفاوت بود. آن نگاهی که در نگاه مردم بود مثل آزادی‌های اجتماعی که دولت‌ها باید دنبال آن باشند. من در ابتدای ورودم به قوه قضائیه معتقد بودم که باید یک لایحه‌ای تحت عنوان صیانت از حقوق بانوان شکل می گرفت که چند روزه شکل گرفته، اما دولت ۴۰۰ روز آن را معطل گذاشت که البته الان شنیدم اقداماتی برای ورود آن به مجلس صورت گرفته است. عدالت اجتماعی عدالت، در پرداخت و عدالت در همه حوزه‌ها باید شکل بگیرد؛ اگر قانون اجرا شود ما به عدالت نزدیک می شویم.

با قسم حضرت عباس مشکلات حل نمی شود

محسن مهرعلیزاده در ادامه خاطرنشان کرد: برنامه های زیادی برای جوانان و معلولان داریم و باید جوانان را بیشتر تحویل بگیریم. جوانان آینده کشور هستند. ۱۰ میلیون نفر جوان داریم که در سن ازدواج هستند و مشکل دارند که باید آن را حل کنیم.

او افزود: نباید برای یک دختر وقتی موی او یک مقداری بیرون بیاید پیامک وحشتناک برود و از آقای رئیسی که قاضی القضات هستند می خواهم آن را حل کند. یک تذکر بدهند کافیست.

مهر علیزاده تصریح کرد: بحث کرونا هم جدی است و باید واکسن تامین شود. نمی شود با قسم حضرت عباس و... مشکل را حل کرد. می توان به شرکت های خصوصی و افراد اجازه می داد تا واکسن را آزاد وارد کنند و در اختیار مردم بگذارند.

مردم ما امروز در سخت‌ترین دوران زندگی بعد از انقلاب هستند

محسن رضایی هم در دفاع از دیدگاه هایش گفت: مردم ما امروز در سخت‌ترین دوران زندگی بعد از انقلاب هستند، حتی در زمان جنگ این مسائل را نداشتیم؛ مردم نمی‌دانند فردا چه خبر است؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا تورم را می‌شود کاهش داد؟ اظهار کرد: بله می‌شود، آیا می‌توان کرونا را مهار کرد؟ بله می‌شود، آیا می‌توان ارزش پول ملی را حفظ کرد؟ بله می‌شود. در دو سه دهه اخیر عبارت ما نمی‌توانیم مانع بسیاری از کار‌ها شده است. سال ۱۴۰۰ سال گشایش برای ملت خواهد بود.

رضایی گفت: مدیریت جهادی در کشور مستقر بشود مشکلات بسیاری حل می‌شود. من می گویم این روزها برنامه نیست، دولت در ۴ سال اول سه بار برنامه را عوض کرده است.

رضایی گفت: من از آقای علی عسکری تقاضا دارم مناظره سوم را تغییر شکل بدهید.

قدرت میدان و دیپلماسی حاج قاسم و ظریف را احیا می کنم

بعد از مهرعلیزاده نوبت به عبدالناصر همتی رسید که در آغاز صحبت‌های خود گفت: اعطای مسئولیت بر اساس صلاحیت یکی از اقدامات من خواهد بود و اقوام و مذاهب می توانند مولفه قدرت ایران باشند و از برادران و خواهران شایسته اهل تسنن حداقل ۳ برابر آنچه در حال حاضر وجود دارد، استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: نکته دوم برنامه های من معتادان جامعه هستند که من مخالف زندانی کردن و گرفتن آنها هستم. معتادان حجم عظیمی از مردم کشور ما هستند و باید به آنها توجه کنیم. مسئله سوم معلولین و جانبازان ما هستند و باید به رفاه آنها توجه کنیم‌؛ محیط زیست در اجرای پروژه ها حق وتو خواهد داشت. حکمرانی اقتصادی را نیز باید اصلاح کنیم. قدرت میدان و دیپلماسی حاج قاسم و ظریف را احیا می کنم. باید به کشورهای خارجی به عنوان مبنایی برای افزایش قدرت خودمان توجه کنیم. تحریم نیز فوری ترین کار و ضروری ترین کار من خواهد بود.

کار واقعی، برنامه و کار جدی می‌خواهد

در ادامه مناظره سعید جلیلی گفت: وقتی درباره نقش رئیس جمهور صحبت می کنیم، هر وزارتخانه وظیفه ای دارد، اما رئیس جمهور نقشش فراتر از دستگاه هاست و باید دستگاه ها را باهم هم افزا و پیگیری کند تا ببیند وظایف اجرا شده یا خیر.

وی افزود: در خصوص بانوان، وقتی می‌گوییم کار واقعی فرقش با کار نمایشی چیست؟ در همین دولت اخیر صحبت از زنان شده. اما چه شرایط جدیدی برای آن‌ها ایجاد شده است، زنان سرپرست خانوار چه می کنند؟ زنان در اقتصاد چه نقشی دارند؟ کار واقعی، برنامه و کار جدی می خواهد و رئیس جمهور باید پیگیری کند؛ اما رئیس جمهور متاسفانه برخی مسائل را حتی پیگیری نکرده است. هزاران زن سرپرست خانوار و... هستند که مشکل داشته و دارند، اما کاری نکردند. باید برنامه داشته باشیم.

جلیلی ادامه داد: طرحی برای آگاهی سازی زنان روستایی آماده شده اما مخاطب آن ۵۰۰ نفر بیشتر نبوده است و این می شود کار نمایشی نه کار واقعی.

بعد از پایان نیمه نخست و استراحت پانزده دقیقه ای داوطلبان نیمه دوم آغاز شد.

خوشحالم مردم از ما نمی‌ترسند

محسن رضایی نخستین فردی بود که در نیمه دوم سخن گفت؛ رضایی با اشاره به اشتباه لفظی خود در ابتدای مناظره اظهار کرد: من در زمان استراحت دیدم مردم با اشتباه لفظی من شوخی کردند؛ خوشحالم از ما نمی ترسید؛ من بابت اشتباه لفظی عذرخواهی می کنم.

وی ادامه داد: از برادرم آقای زاکانی گله مندم زیرا بلافاصله سایت مرکز پژوهش ها اشتباه من را تیتر کردند؛ مردم با من شوخی می کنند خوشحال می شوم؛ اما چطور یک مرکز دولتی تیتر می کند و می فرستد روی خط؟

رضایی افزود: مرکز مطالعات یارانه انرژی را سالانه ۴۹ میلیارد دلار برآورد کرده؛ ما چقدر سلطان دلار داریم؟ ما می‌توانیم ۴۰ درصد یارانه‌های پنهان را به مردم برگردانیم؛ به جیب ملت برگردانیم.

برخی‌ها در ارتباط با سیاست خارجی، پولشویی، صادرات و قاچاق رانت های قوی دارند

عبدالناصر همتی بعد از محسن رضایی بنابر قرعه صحبت کرد.

وی درباره رفع آسیب های اجتماعی گفت: آسیب های اجتماعی در بخش شهری و کل کشور ناشی از ساختار غلط است و گروه های ذی نفع و رانت خوار بر فرهنگ و جامعه چنبره زده اند.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم مشت آنها را باز کنیم نمی توانیم این مشکلات را رفع کنیم. در ارتباط با سیاست خارجی، پولشویی، صادرات و قاچاق رانت های قوی دارند و بدون حل این مشکلات نمی توانیم کاری کنیم. رقبای من در همین جمع نیز به این مسائل اعتقاد دارند. برخی در همین جمع می گویند باید کاخ سفید را حسینیه کنیم که ناشی از این است که دنیا را نمی شناسند. وقتی به سفارت عربستان حمله می کنند ارزش پول را کاهش می دهند؛ اینها زنجیره ای هستند و باید این مشکلات را حل کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید در زندگی اجتماعی و اقتصادی تجدید نظر کنیم و من آمده ام که در این وضعیت تجدید نظر کنم.

طرح تحول سلامت، طرحی نمایشی است

سعید جلیلی درباره برنامه های خود برای توسعه نظام سلامت گفت: یکی از مسائل مهم، این است که برخی از موضوعات مربوط به یک وزارتخانه نیست، سلامت یکی از همان موضوعات است. این مسئله نشان می‌دهد رئیس جمهور باید موضوع را بفهمد و دستگاه ها را هم افزا کند.

وی افزود: درحوزه سلامت در این سال ها چند طرح اجرا شده است، طرحی که اوایل انقلاب بود به دلیل اینکه طرح درستی بود همین حالا هم دیده می شود. طرح تحول سلامت، طرح نمایشی است که بعدا مشخص شد این طرح موفق نیست، درست است که اینکه طرح را شروع کنیم و هزینه ها را چند برابر کنیم بعد بفهمیم که طرح خوبی نبود؟

جلیلی گفت: وقتی صحبت از سلامت می شود وزارت بهداشت نقش اصلی دارد و سایر وزارتخانه ها نیز نقش خواهند داشت؛ سالی ۱۰۰ هزار مجروح جاده ای داریم که مربوط به وزارت راه است و فقط مربوط به وزارت بهداشت نیست. هزینه سلامت در دنیا افزایش یافته، اگر دچار کار نمایشی شدیم و مسئله را درست نفهمیدیم ۸ سال کشور در مسیری پیش می رود که بعد می‌فهمیم غلط است.

میانگین سنی دولت من ۴۵ سال خواهد بود

محسن مهرعلیزاده در ادامه این مناظره با اشاره به دانش هسته ای بومی و کمک آن به وضع کشور بیان کرد: به همت دانشمندان جوان ما دانش هسته ای افزایش یافته و در کنار آن در زمینه های مختلف هم پیشرفت کردیم.

او افزود: باید بومی بودن آن بیشتر شود تا در زیرساخت های دیگر پیشرفت داشته باشیم. باید جوان ها را در کشور نگه داریم و آنها را فراری ندهیم‌. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی در کشور جوانان و بانوان هستند که به دلیل مسائل اجتماعی روی آنها فشار بوده و باید سازمان هایی برای حمایت از آنها تشکیل شود. در دولت من ۳ وزیر زن هستند و در تمام استان ها هم از بانوان در معاونت هستند.

مهرعلیزاده بیان کرد: میانگین دولت من ۴۵ سال و جوان است و از جوانانی استفاده می کنم که زرنگ و تیز باشد.

شرایطی را فراهم می کنم که مفسدین راهی برای تنفس نداشته باشند

علیرضا زاکانی در ادامه درباره برنامه‌های خود برای رفع تبعیض در جامعه گفت: مردم عزیز بیش از ۳ دهه است که عده‌ای بر اقتصاد مملکت خیمه زده اند و تمام سرمایه ها‌ی کشور را به سمتی سوق داده‌اند که خودشان کاخ نشین و مردم کوخ نشین هستند.

وی افزود: اول انقلاب جوری دنبال شد که یک موی کوخ نشین چندین برابر کاخ نشینان می‌ارزید، اما امروز مسئولان دچار خوی اشرافی‌گری شده اند، دولت من در خدمت مردم است و به توزیع عادلانه ثروت توجه می کنم و شرایطی را فراهم می کنم که مفسدین راهی برای تنفس نداشته باشند.

وی گفت: آقای همتی روز تعطیل قبل از عید، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بانک دولتی به خصوصی منتقل شد آن هم غیرقانونی؛ شما نتوانستید با فساد در حوزه خود مبارزه کنید؛ بنده با قوی‌ترین مفسدان مبارزه جدی خواهم کرد. دشمن ما فقر، فساد و تبعیض است. دو دهه است با مفسدان بزرگ درگیر شدم و ادامه می دهم؛ در دولت بنده فساد ریشه کن می‌شود.

زاکانی بیان کرد: نکته‌ای که آقا محسن رضایی در مورد آن فرمودند درست است، بنده از ایشان عذرخواهی کردم.

آینده را به پولدارها می فروشیم

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و عدم موفقیت آن گفت: این مناظرات برای جلب نظر مردم است و شوآف جواب نمی‌دهد. مهم‌ترین وزارتخانه کشور آموزش و پرورش است و در سند آموزش و پرورش نیاز به تحول بنیادین داریم.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: از ۷ تا ۱۸ سالگی آموزش زیادی به بچه‌ها می‌دهیم و آن‌ها را پشت کنکور قرار می‌دهیم در صورتی که نظام آموزشی تحصیلی به سمت استعدادیابی رفته است که ما آن را انجام نمی‌دهیم؛ باید کاری کنیم که معلمی بهترین شغل کشور شود.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در پایان تصریح کرد: در موضوع تحول بنیادین باید مسئله حرفه آموزی و مهارت آموزی را هم مدنظر قرار داد. الان افراد براساس استعدادها مسیر زندگی شان تعیین می شود، اما ما در کشور این کار رانمی کنیم و در پایان یک مسابقه برگزار می کنیم. آینده را داریم به پولدارها می فروشیم. برخی با زور پول به دانشگاه می روند.

هر دولتی سر کار بیاید باید تحریم‌های ظالمانه را بردارد

سید ابراهیم رئیسی هم در پاسخ به سوالی درباره راهکار‌های دولتش برای تقویت دیپلماسی اقتصادی گفت: نکته‌ای عرض می کنم درباره رفع تحریم‌ها؛ هر دولتی که روی کار بیاید یکی از وظایف مهمش رفع تحریم‌های ظالمانه است و باید با همه وجود دنبال کند که این قضیه رفع شود و باید خنثی سازی تحریم‌ها در دستور کار قرار بگیرد و اقتصاد هم شرطی نشود.

وی ادامه داد: در همین سالن عده‌ای می گفتند که ما بلدیم با دنیا مذاکره کنیم. عده ای دوره قبل گفتند ما می توانیم با دنیا مذاکره کنیم و گفتند توافق از آب خوردن واجب تر است، دانشجوی ترم یک وزارت خارجه هم می داند که در زمان مذاکره نباید همچنین حرفی زد.

رئیسی گفت: ما در منطقه ۱۵ همسایه داریم که سهممان از واردات به کشور‌های همسایه ۲۰ میلیلارد دلار است، آیا درست است ما به راحتی ۴۰ یا ۵۰ هزار میلیادر دلار سهم وارداتمان به کشور‌های همسایه باشد؟ یکی از ماموریت‌های مهم ما برای وزارت خارجه دیپلماسی فعال اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی است. هر کشوری که توسعه پیدا کرده می بینیم دیپلماسی فعال اقتصاد داشته است.

با پایان قسمت اول بخش نخست نیمه دوم؛ وارد بخش دوم این بخش شدیم که نامزدها در مدت چهار دقیقه به اظهار نظر پرداختند.

مسکن و اشتغال از ما، ازدواج از جوانان

سید ابراهیم رئیسی نخستین نامزدی بود که در این بخش صحبت کرد.

رئیسی درباره برنامه‌های خود برای تسهیل ازدواج جوانان گفت: یکی از دغدغه های جدی جوانان مسئله ازدواج، اشتغال، مسکن است. در سفرهای استانی فقط به مراکز قضائی نمی روم. در جمع جوانان هم زیاد رفتم، در سفرهای استانی به دانشگاه ها هم می روم و در طول این مدت با جوانان ارتباط داشتم‌.

وی افزود: در آستان قدس رضوی که بودم رفتم دانشگاه فردوسی.گفتم چرا ازدواج نمی‌کنید؟ گفتند کو مسکن؟ زمینی از آستان قدس را اختصاص دادیم برای مسکن جوانان.

رئیسی افزود: کسانی که معتقد به نشدن هستند نمی‌توانند در این کشور کاری کنند، ۴۰ درصد ظرفیت تولید کشور خالی است بیش از ۲ هزار واحد را دادگستری ها فعال کردند، اما باز هم خالی است. ۷۰ درصد ظرفیت اقتصاد کشور خالی است. اگر اقتصاد فضای مجازی، دریا و ... فعال شود می‌تواند کمک کند.

وی گفت: امکان حل مشکل مسکن جوانان را داریم و بیشترین هزینه مسکن برای زمین است، از ما مسکن و اشتغال و از شما جوانان ازدواج.

هدف ما تعامل از خانه تا جهان است

عبدالناصر همتی دومین فردی بود که در این بخش شروع به سخن گفتن کرد؛ وی درباره برنامه اش برای بهبود سبک زندگی و تحکیم خانواده گفت: یکی از مسائل مهم ما خانواده است و در شعار انتخاباتی خود هم بارها گفته ام هدف ما تعامل از خانه تا جهان است. در خانواده‌های ما گسستگی فرهنگی ایجاد شده و به جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ می‌خواهیم بفهمانیم که مثل ما زندگی کنند، ولی این شیوه درست نیست.

وی ادامه داد: جوانان نمی‌توانند شرایط فعلی را بپذیرند. شما ۵ نفر یک جور تفکر دارید و می‌گویید جوانان این گونه رفتار کنند و کاری کرده اید که جوانان از کشور بروند. اگر نتوانیم ساختار اجتماعی کشور را اصلاح کنیم موفق نخواهیم بود. شما برای اصلاح وضعیت جوانان چه کرده اید؟ چه برنامه‌ای دارید؟ با این روند جوانان شغل پیدا نخواهند کرد.

همتی اظهار کرد: برای زنان محدودیت زیادی ایجاد شده در حالی که ۵۰ درصد جمعیت کشور زنان هستند. مدام به من تذکر دادند که چرا گفته‌ای به زنان پیامک حفظ حجاب می‌دهند؟ من معتقدم باید گشت ارشاد را ممنوع کنیم. از ۵ زن در کابینه ام استفاده می‌کنم و تبعیض جنسیتی را حذف خواهم کرد.

مسکن سهل و ارزان برای معلمان داریم

محسن رضایی در ادامه در پاسخ به مسئله‌ای درباره ایتکه برخی مفاسد اقتصادی ریشه در بی توجهی به فرهنگ و نیروی انسانی دارد؛ چه برنامه‌ای دارید برای قشر مولد و دانشگاهیان در جامعه؟ گفت: دو مشکل ساختاری و مدیریتی در آموزش و پرورش و آموزش عالی داریم. در مراکز استان من مدارس تربیت زمامداران آینده را پیاده‌‎سازی خواهیم کرد، من ۵ سال است که شروع کردم و هزار جوان تربیت کرده ام.

رضایی ادامه داد: مسئله دوم ساختار آموزشی پرورش است، مدرسه محوری را ایجاد خواهیم کرد و کار‌ها را به مجتمع آموزشی محول می کنیم و مدارس مسئولیت محوری خواهند داشت. در مسئله خانم‌ها که نقش موثری در جامعه دارند من اینترنت ارزان را برای سرپرستان خانوار برای خرید و فروش می‌گذارم. محدودیت‌های ورزشی برای ورزشکاران را از بین می‌بریم.

رضایی ادامه داد: مسئله معلمین مهم است؛ معلمان در حال حاضر شغل دوم سوم دارند و وقت کافی برای دانش آموزان ندارند. مسکن سهل و ارزان برای معلمان در برنامه های خودمان داریم تا اجاره نشین نباشند و وقت برای تربیت دانش آموزان بگذارند.تازمانی که مدیریت در آموزش و پرورش و امورات فرهنگی و آموزش عالی پرورش نیابد و بوجود نیاید ما نمی توانیم از عناصر ضعیف انتظارات بالایی داشته باشیم.

اگر من پوششی هستم، همتی روکشی است

علیرضا زاکانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکار دولت خود برای توسعه ورزش گفت: موضوع ورزش یک امر حیاتی است، امروز ۷۰ درصد از مردم ایران ورزش نمی‌کنند. شرایط انقدر سخت است که سال‌ها قبل ۱ میلیون نفر درگیر کشتی بودند، اما الان ۴۰ هزار نفر درگیرند و این یک فاجعه است، زیرا دولت آقای روحانی حوصله برای مردم نگذاشته که بخواهند ورزش کنند. امید و آرامشی که ورزش ایجاد می کند باعث افزایش تولید می شود.

وی ادامه داد: امروز مردم ما درگیر اولیات زندگی خود هستند.

زاکانی خطاب به همتی گفت: آقای همتی درباره کدام زنان و جوانان حرف می‌زنند؟ و بعد هم می گویند ۵ نفر یک نفر هستند. من در مناظره قبل هم گفتم اگر ما پوششی هستیم شما روکشی هستید. به کسانی که یادتان می دهند چه حرفایی بزنید بگویید ما مشتشان را باز می کنیم. ایجاد یک سرانه برای ورزش امکانی را ایجاد خواهد کرد که ما از بسیاری از معضلات خلاص شویم. ما هم به ورزش همگانی هم پهلوانی و هم قهرمانی خواهیم پرداخت.

این دولت معطل چند کشور ماند، هر روز به یک بهانه

سعید جلیلی دیگر نامزدی بود که صحبت کرد.

وی درباره برنامه های سیاست خارجی دولت خود، بیان کرد: عرصه روابط بین کشورها یک نقاط اشتراک دارد و یک نقاط اختلاف، نقاط اشتراک باعث تعامل و نقاط اختلاف باعث تقابل؛ این هنر دولت هاست که مدیریت کنند.

وی افزود: در دنیا ۲۰۰ کشور وجود دارد و می شود با تمام آنها تعامل کرد، اشکالی که با دولت داریم همین است که معطل چند کشور مانده است و خودمان را منتظر ۳ یا ۴ کشور گذاشته ایم، یک روز به بهانه FATF، یک روز به بهانه ترامپ و بهانه های دیگر. شما باید با کشورهایی که نقاط مشترک دارید تعامل کنید، با کشورهای همسایه، منطقه و جهان اسلام می شود تعامل داشت.

جلیلی گفت: از مجموع فرصت ها در ارتباط با کشورها باید استفاده کنیم، امروز فرصت های بزرگ داریم و در همین بحث تعاملات اقتصادی باید از فرصت ها استفاده کرد. ما می توانیم کارهای بزرگ را عملی کرده و با ابزار اقتصادی دشمن را از تحریم هم پشیمان کنیم.

موضوع انتصاب یا عدم زنان نیست، موضوع امروز کشور شایسته سالاری است

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالی درباره تصمیم برای راه اندازی شورا‌های تخصصی و برانگیختن انگیزه‌های نخبگان گفت: نباید برای جلب توجه هر حرفی را بزنیم؛ نزدیک انتخابات که می‌شود، صحبت از زنان و جوانان می‌شود.

قاضی زاده هاشمی با کنایه به برخی نامزد‌ها گفت: کل کابینه ام را زن قرار می‌دهم تا دستی بالاتر از دست من نباشد.

او ادامه داد: موضوع انتصاب یا عدم زنان نیست، موضوع امروز کشور شایسته سالاری است، به همین خاطر است که رئیس ستاد من یک مادر با سه فرزند است. موضوع امروز شایسته سالاری است و زنان هم از ما شایسته سالاری می‌خواهند.

قاضی زاده هاشمی در ادامه با نشان دادن آماری در خصوص بیکاری گفت: نباید بگذاریم افراد در شهر مرزی بین نان و جان خود دچار تردید شود.

در بحث اینترنت وزیر جوان عملکرد خوبی داشته است

محسن مهرعلیزاده نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در مورد سوالی مبنی بر اینکه نظرتان درباره فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات چیست؟ بیان کرد: اقتصاد و مسائل اجتماعی دنیا مثل قبل اداره نمی‌شود و فضا تغییر کرده است. شرکت هواوی مانند ۱۰ کشور فعالیت اقتصادی دارد و باید به سمت شهر هوشمند برویم. در بحث اینترنت هم وزیر جوان عملکرد خوبی داشته و در زیرساخت‌ها فعالیت کرده، اما فیلترینگ زیاد است.

او افزود: یک میلیون نفر در کشور کارشان در فضا‌ی مجازی است و وقتی اینترنت قطع می‌شود آن‌ها ضرر می‌کنند.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: از سال ۷۶ تا ۸۴ دولت آقای سید محمد خاتمی را داشتیم که عدالت اقتصادی ایجاد کرد و کشور در وضعیت خوبی بود. در دولت احمدی نژاد هم مسکن مهر را داشتیم که با ۵ میلیون تومان یک نفر صاحب خانه می‌شد که البته بعد‌ها با یک عیوبی همراه شد. در بحث ورزشی هم سال ۲۰۰۶ برای آمادگی بانوان در ورزشگاه حاضر بودند.

در بخش پایانی مناظره دوم، هر نامزد ۴ دقیقه فرصت دارد تا صحبت‌های پایانی خود در این مناظره را جمع‌بندی کند.

اساس برنامه دولت ما اصلاح از درون قدرت است

محسن رضایی در جمع‌بندی صحبت‌هایش گفت: عنوان دولت ما اقدام و تحول است؛ اقدام یعنی شعار را کنار خواهیم گذاشت و تحول یعنی جراحی های بزرگ خواهیم داشت.

وی افزود: کار درست و منطقی باید انجام داد. برنامه دولت ما اصلاح از درون دولت است. اساس برنامه دولت ما اصلاح از درون قدرت است. رابطه من با نظام از ۱۷ سالگی تا الان رابطه‌ای باثبات بوده است. می‌توانم ادعا کنم که می توانم یک اصلاحات اساسی از بالا تا پایین انجام دهم. اصلاحات اساسی در پیش داریم وزارتخانه ها و تشکیلات وابسته و عریض و طویل را باید سامان بدهیم؛ البته به این معنی نیست که از مدیران فعلی استغاده نکنیم.

رضایی گفت: شورای انقلاب فرهنگی این روزها بی خاصیت شده؛ با مشورت با رهبر انقلاب بهتر است شورای عالی انقلاب فرهنگی را منحل کنیم و این وضعیت فرهنگی را اساسی حل کنیم. بروکراسی و سیستم‌های پیچیده‌ منجلاب بزرگی را ایجاد کرده که درگیری و زد و خورد‌ها را به وجود آورده است. نهادهای وابسته به رهبری با اینکه وابسته به رهبری هستند امروز در خدمت دولت هستند. ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، قرارگاه سازندگی خاتم و سیاری دیگر نیاز به اصلاحاتی دارند.

وی گفت: اصلاح طلب و اصولگرا دو سرمایه اساسی انقلاب هستند، اما بازیگران سیاسی نفوذی‌ شکل گرفته که اگر نتوانیم سیستم ساختاری سیاسی و اجتماعی درستی داشته باشیم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

نمی‌توان کشور را معطل این و آن کرد

سعید جلیلی در جمع‌بندی پایانی خود اظهار کرد: ۸ سال گذشت؛ در این ۸ سال روند کشور متوقف و کند بود. نقش رئیس جمهور بسیار مهم است، باید پاسخ را درست تشخیص دهد و رویکرد آن صحیح باشد‌.

وی افزود: چگونه می‌خواهیم عمل کنیم؟ چه طور کشور را می‌خواهیم اداره کنیم؟ کشور را در ۴ سال آینده نباید فقط اداره کرد، امروز کشور باید جهش یابد؛ این یک ضرورت است و می‌توانیم، این زمان را مغتنم بشمریم. از همان روز اول باید برنامه شروع شود.

جلیلی ادامه داد: نمی‌شود معطل FATF شد، کشور را معطل این و آن کنیم؟ که آیا شد یا نشد؟ در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتم کشور را معطل آن نکنید، وقتی مسئله درست متوجه نمی شود رویکردتان همین می شود. درباره کولبری صحبت می‌کنید، اما من با کولبران صحبت کردم، با فرصت های کشور چه طور می خواهید برخورد کنید؟ بنده رفتم در یکی از روستای بوشهر تعاونی نخ کاران که دستگاهی وارد ‌کردند، بانک این دستگاه به به خاطر عقب افتادن قسط توقیف کرده بود؛ پس وظیفه دولت اینجا چیست؟ رئیس جمهور انتخاب می کنید باید از ظرفیت کشور مطلع باشد. اصلاحات اساسی از درون دولت خواهیم داشت تا مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

وزیر خارجه باید یک تاجر موفق بین المللی باشد

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در جمع بندی صحبت‌های خود گفت: مجبوریم در حوزه‌های مختلف اظهار نظر کنیم تا مردم دیدگاه کلی خود درباره ما و تفکر ما را به دست بیاورند.

او ادامه داد: اقتصاد باید برون‌گرا باشد و به این دلیل وزیر خارجه باید یک تاجر موفق بین المللی باشد و دفاتر وزارت خارجه باید محل معاملات سنگین باشد و رتبه بندی سفارتخانه‌ها هم براساس میزان معاملات صورت گرفته باشد.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: ما ۱۵۰۰ شرکت دولتی داریم که به حیاط خلوت برندگان انتخابات شده است که ما در طرحی با کمک اساتید دانشگاه برای انتخاب ۷۵۰۰ از مدیران این ۱۵۰۰ شرکت برگزیده ایم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان با اشاره به ویژگی‌های دولت خود گفت: دولت سلام دولت جوانان و نسل نو است و فراتر از حزب و جناح است و دولت اقوام مختلف است؛ ما جوانان آمده ایم بگوییم جایگزین هرچه بوده است هستیم.

چرا ابر و ماه و خورشید و فلک دست به دست هم داده اند تا یک نفر انتخاب شود؟

محسن مهرعلیزاده نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان صحبت‌های خود گفت: مردم شریف ایران‌ می دانم خسته اید و از فساد و رانت خسته شده اید. حتما به خودتان می گویید این حرف ها قدیمی است. می‌گویید چه فرقی می کند ما رای بدهیم یا نه؟ اما به این فکر کنید که چرا نامزدها را محدود کرده اند تا یک نفر خاص رئيس جمهور شود؟ چرا ابر و ماه و خورشید و فلک دست به دست هم داده اند تا یک نفر انتخاب شود؟

او افزود: ندیده اید چگونه با ما سخن می گویند و می گویند ممنوع الخروج تان می کنیم. یک سری سوال ها جزیی است که ترتیب داده شده و به بحث کلان نمی پردازند. من در پیشگاه شما قسم می خورم وضعیت را بهتر کرده و با فیلترینگ مقابله می کنم‌. از نسل جوان استفاده می کنم و شایسته سالاری خواهم کرد. موانع موجود را از بین می برم. در پایان می گویم کسب سمت ریاست جمهوری برای احقاق حق مظلومان است.

حتما گشت ارشاد خواهیم داشت، اما برای مسئولان

سید ابراهیم رئیسی در جمع‌بندی سخنانش گفت: در جایگاه کاندیدای ریاست جمهوری حتما باید مسائل کشور نه به صورت کلان بلکه بصورت اقلیم شناختی نظر دهیم و ببینیم که برای حل این مساله چه راه حلی وجود دارد و قدرت توانی وجود داشته تا این مسائل را حل کند؟ از ابتدای انقلاب افرادی بیشترین بهره را از آزادی می‌بردند و بعد هم می گفتند که آزادی نیست و عجیب است که فردی در جایگاه کاندیدا حاضر و در همین جایگاه بیشترین حرف‌های ساختارشکنانه و نا امیدکننده را می‌زنند و بعد هم می گویند که ما آزادی نداریم. آخر مردم را چه حساب کردید؟ مردم شعور و فهم دارند. من حاضر م در هرجا با دولتمردان صحبت کنم ببینیم که نگاهشان به مردم و جامعه چیست؟

وی ادامه داد: در انتخابات قبل در همین سالن به من اهانت شد، اما من به هیچ کس شکایت نکردم، اما رقیب من ۲۰۰ شکایت انجام داد؛ من قاضی‌ام، اما آقایان ادعای آزادی دارند؟ در عمل چرا درست عمل نمی‌کنید؟ جمهور یعنی همه مردم حقشان در کشور تضمین قانونی باشد.

رئیسی با اشاره فضای مجازی گفت: این فضا بهترین بستر برای نظارت مردم به دولت است و ما این را در قوه قضائیه انجام دادیم. اگر آقایان شعار می دهند ما عمل کردیم؛ ما در دوران کرونا ۱۲۰ هزار نفر از زندانیان را به مرخصی فرستادیم که برای دنیا الگو شد. این‌ها کار‌های افتخارآمیزی است به نام جمهروی اسلامی. ما حتما گشت ارشاد خواهیم داشت، اما برای مسئولان.

نشاط برای زمانی است که جیب پدرها پر باشد

علیرضا زاکانی در جمع بندی صحبت‌های خود گفت: بنده متعجبم کسانی که مسببان وضع موجود هستند مدعی‌اند و مظلوم نمایی می کنند. من از ابتدا تاکنون در بین جوانان بوده ام. جوانان امروز از فسادها، تبعیض ها و تحقیرها خسته اند، این که امکانات کشور را به ۳ برادر بدهند که دریافتی های بالایی داشته باشند ظلم بزرگی است.

وی گفت: موانع جوانان باید برداشته شود. برای کنکور، ازدواج، مسکن و... برنامه ای آماده کردیم، به جنگ نقض حریم خصوصی می‌رویم؛ به هیچ وجه نباید کسی وارد حریم خصوصی شود و حریم عمومی را هم پاس خواهیم داشت به فرهنگیان منزلت می دهیم و مشارکت آنها را نیاز داریم.

زاکانی ادامه داد: تورم و گرانی را دوستان آقای همتی به بار آورده‌اند، دانشگاهیان از این فرسوده اند که از علم آنها به کار گرفته نمی شود و می‌خواهند که دولت زمینه کوشش آنها را فراهم کند.

وی بیان کرد: صحبت از نشاط می کنند، نشاط برای زمانی است که جیب پدر ها پر باشد، بحث از پیامک بی حجابی می کنند؛ پیامک های اقساط بانکی شما مردم را ناراحت می کند. ۲۶ جاسوس را در دولت شما گرفتند. بحث فیلترینگ را بیان کردند؛ با فیلترینگ مخالف هستیم و ما به دنبال اینترنت رایگان و ارزان هستیم.

بگذاریم مردم زندگی کنند

عبدالناصر همتی هم در جمع‌بندی سخنان خود گفت: دوستان می گویند ما کجا مخالف آزادی هستیم. نحوه نگاه دوستان به جامعه مشخص است. ما چه حقی داریم برای جامعه این گونه تصمیم بگیریم که چگونه راه بروند و چگونه رفتار کنند؟ بگذاریم مردم زندگی کنند. ۶۰ درصد مردم گفته اند رای نمی دهیم. رپ را ممنوع کرده اند و جوانان به سمت رپ حرفه ای رفته اند. چرا کلهر و شجریان را نادیده بگیریم؟ یا باید آنها را تایید کرد و یا رسما بگوئیم شرایط همین است.

وی ادامه داد: ۴۰ سال است که در این مملکت خدمت کرده‌ام. شما چگونه آقای رئیسی ما را در حد کارمند خودتان می‌دانید؟

سومین مناظره تلویزیونی نامزد‌های ریاست جمهوری نیز شنبه ۲۲ خرداد برگزار خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۳ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها