رئیس یگان حفاظت منابع طبیعی وآبخیزداری استان لرستان گفت: 6 شهر لرستان در وضعیت بحرانی آتش سوزی هستند و برای رفع کمبودها و تجهیزات و امکانات به هزینه های میلیاردی نیاز است که استان توانایی پرداخت این چنین هزینه هایی را ندارد.
کد خبر: ۱۳۱۹۵۱۷
به گزارش اختصاصی جام جم آنلاین لرستان:  هر ساله با شروع فصل گرما خطر اتش سوزی ها در اراضی جنگلی و ... بیشتر می شود در این بین لرستان نیز جزو استانهای در معرض خطر است اما لرستان امسال در شرایط خاصی قرار گرفته است و به دلیل کاهش 40 درصدی بارندگی و خشکسالی در سالجاری این موضوع حساسیت بیشتری پیدا کرده است.

 

به گونه ای که اراضی، مراتع و... در استان به دلیل خشکسالی از همان اوایل اردیبهشت ماه خشک شده اند و همین امر باعث شده است تا نیروهای اطفا حریق و امدادی در حالت اماده باش قرار بگیرند.

6 شهر استان از لحاظ آتش سوزی مراتع و جنگلها در وضعیت حساس و بحرانی قرار دارند و به همین دلیل از اواسط اردیبهشت ماه نیروها و اکیپ ها در این شهرستانها در حالت آماده باش قرار گرفته اند.

در این میان امکانات و تجهیزات امدادی برای اطفا حریق در استان جوابگوی نیازها نیست و اعتبارات استانی نیز کفاف نمی دهد و لازم است تا مسئولان ارشد استانی و کشوری نسبت به این مهم دقت نظر و توجه بیشتری داشته باشند.
 
نیاز میلیاردی لرستان برای خرید امکانات
 
رئیس یگان حفاظت منابع طبیعی وآبخیزداری استان لرستان در گفت وگو با جام جم اظهار کرد: با توجه به گرمای هوا و سایه خشکسالی بر سر استان، وضعیت استان بحرانی است و در تمام اراضی ومحدوده های منابع طبیعی استان خطر آتش سوزی وجود دارد.

مراد زارعی تصریح کرد: در 6 شهرستان خرم آباد، چگنی، رومشگان، پلدختر، کوهدشت و جنوب الیگودرز به دلیل نزدیکی با استانهای جنوبی و گرمای بیشتر در وضعیت بحرانی هستند و از اواسط اردیبهشت ماه نیروها در این مناطق در حال آماده باش قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: در سایر مناطق و شهرستانها نیز از اوایل خردادماه کشیک ها شروع و نیروها در حالت آماده باش قرار میگیرند.

زارعی اظهار کرد: لرستان از لحاظ امکانات وضعیت خوبی ندارد و تنها چندین ست تجهیزات انفرادی و دمنده دارد در حالی که برای اطفا حریق و رفع آتش سوزی ها به امکانات بیشتری همچون تعداد دستگاههای دمنده بیشتر، هلیکوپترآب پاش، فلک بک و... نیاز دارد.

رئیس یگان حفاظت منابع طبیعی وآبخیزداری استان لرستان اظهار کرد: در سال گذشته قیمت هر دستگاه دمنده بالغ بر 30 میلیون تومان بوده که نیاز استان به 100 دستگاه است و اعتباری بالغ بر  3 میلیارد تومان نیاز دارد که اعتبارات استانی کفاف خرید این تجهیزات را نمی دهد.

وی افزود: از سوی دیگر نیاز مبرم استان به استقرار هلیکوپتر آب پاش است که در مواقع بحرانی  و یا مناطق صعب العبور مورد استفاده قرار گیرد ، متاسفانه با این نوسانات دلار  نه تنها امکان خرید هلیکوپتر وجود ندارد بلکه حتی برای اطفا حریق نیز هزینه اجاره هلیکوپتر نیز بالغ بر یک میلیارد تومان است که باز هم برای استان این هزینه ها قابل پرداخت نیست.

زارعی تصریح کرد: برای تجهیز امکانات نیاز به اعتبارات کلان است که از محل اعتبارات استانی کمک می شود اما این اعتبارات استانی واقعا کفاف نمی دهد و جوابگو نیستند.

رئیس یگان حفاظت منابع طبیعی وآبخیزداری استان لرستان گفت: سال مالی 99 هنوز به اتمام نرسیده اما متاسفانه تاکنون هیچ گونه اعتباری برای این بخش وحوزه به استان اختصاص پیدا نکرده است.

زارعی در بخش دیگری از صحبت هایش به اقدامات پیشگیرانه اشاره و ادامه داد: احداث آتش بر، بکارگیری دیده بان،شناسایی کانون های بحرانی و ... از جمله این اقدامات هستند تا حداقل بتوانیم در زمان کمبود و یا نبود اعتبار برای خرید امکانات، خسارات احتمالی را کاهش دهیم.
 
گزارش از فاطمه حافظی،جام جم آنلاین لرستان
 
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها