وزیر امور خارجه قطر با رد اتهام‌زنی‌های تل‌آویو به دوحه درباره حمایت از تروریسم، تأکید کرد که توافق هسته‌ای به نفع کشورهای حاشیه خلیج [فارس] است.
کد خبر: ۱۳۱۹۲۲۲
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»‌ وزیر امور خارجه که برای شرکت در نشستی اقتصادی به روسیه سفر کرده است، امروز  (جمعه)، در جریان گفت‌و‌گویی در شهر سن پترزبورگ روسیه به مسائل مختلفی از جمله توافق هسته‌ای پرداخت.

بر اساس گزارش شبکه‌‌های «الجزیره» و «الجزیره مباشر»، او در بخشی از اظهاراتش در این خصوص گفت: «توافق هسته‌ای به نفع کشور [حاشیه] خلیج [فارس]‌ است و موجب ثبات در منطقه خواهد شد».

وزیرخارجه قطر افزود:‌ «ما با ایران ارتباط مستقیم داریم و حتما باید تمام طرف‌ها بر سر میز مذاکره بنشینند». او ادامه داد: «اختلافات ایران و کشورهای همسایه را با گفت‌و‌گوی مستقیم می‌توان حل کرد. توصیه ما به ایران و کشورهای [حاشیه] خلیج [فارس] این است که بیایید با هم یک گفت‌و‌گوی منطقه‌ای داشته باشیم».

آل ثانی به مسئله سوریه نیز پرداخت و با تأکید بر موضع پیشین دوحه، گفت:‌ «تا زمانی که تغییری ایجاد نشود، به دنبال بازگرداندن روابط با دیپلماتیک با سوریه نیستیم».

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی همچنین به موضوع فلسطین پرداخت و در این رابطه اظهار داشت:‌ «موافقت‌هایی با ابتکار عربی و کمیته چهارجانبه برای حل‌وفصل نبردها در خاورمیانه وجود دارد. ما بر این باوریم که نمی‌توانیم درگیری‌ها را با راه‌های نظامی پایان دهیم بلکه باید مسیر دیپلماسی پیموده شود».

وی ادامه داد:‌ «ما به تمام قوانین بین‌المللی پایبند هستیم. اقدامات تخریب‌آمیزی علیه قطر صورت می‌گیرد. تعامل‌های ما کاملا شفاف است. اتهام‌زنی اسرائیل به قطر درباره تأمین مالی برخی سازمان‌های تروریستی بخشی از اقدامات گمراه‌کننده‌ای است که علیه قطر صورت گرفته است. قطر از سال ۲۰۱۲ تاکنون یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار برای بازسازی غزه هزینه کرده است و اسرائیل چگونگی پرداخت این هزینه‌ها را می‌داند».

این مقام قطری بیان کرد: «نقش کشورهای [حاشیه] خلیج [فارس] در ایجاد ثبات منطقه مکمل یکدیگر است».
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی همچنین به کشور لبنان اشاره کرد و در ارتباط با وضعیت اقتصادی این کشور گفت: «بحران لبنان برای همه نگران‌کننده است و ما نمی‌خواهیم فروپاشی این کشور را ببینیم و در تلاش هستیم تا آن‌ها ترغیب کنیم اختلافات را کنار بگذارند».

این اظهارات در حالی مطرح شده است که دوحه همواره بر حمایت خود از توافق هسته‌ای میان تهران و واشنگتن تأکید کرده است.

وزیر امور خارجه قطر اخیرا نیز در گفت‌و‌گو با شبکه قطری «العربی» در این خصوص گفت:‌ وزیر امور خارجه قطر در ارتباط با پرونده هسته‌ای با اشاره به شراکت راهبردی واشنگتن و دوحه، گفت:‌ «ما تهران و واشنگتن را به بازگشت به توافق هسته‌ای تشویق می‌کنیم و در صورت به بن‌بست رسیدن مذاکرات،‌کمک خواهیم کرد».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها