دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تفت :

وضعيت دفن زباله ها در تفت با قید فوریت تعيين تكليف شود

مدیریت تولید زباله و پسماند

معضل تولید و مدیریت زباله و پسماندها در استان البرز

مقوله محیط زیست و اهمیت آن در زندگی بشر امری است که نمی‌توان به سادگی از آن عبور کرد . درزمان حاضر این مسائل و مشکلات و تگناهای محیط زیستی تنها یک موضوع منطقه ای یا حتی ملی به شمار نمی‌رود و با توجه به تأثیر وابستگی متقابل محیط زیست و زندگی انسان‌ها درواقع مشکل محیط زیستی در یک منطقه مسئله برای کل جهان محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۳۱۸۷۳۷
ناصر حاج محمدی سرپرست معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری کرج در گفتگو با  جام جم انلاین البرز با بیان اینکه معضل تولید و مدیریت پسماند دو مسئله اصلی در مدیریت شهری بخصوص در استان البرز است گفت: متوسط تولید زباله هر نفر در جهان بطور متوسط 900 گرم است  در صورتیکه ما در برخی مناطق کرج مثلا در منطقه 5 و خیابانهای المهدی و گلشهر مجبوریم دوبار در روز زباله هارا جمع اوری کنیم.

محمد مسیبی مدیرکل سازمان مدیریت پسماند استان البرزمعتقد است: در اکثر کشورهای پیشرفته شهروندان بابت تولید زباله و پسماند باید برای جابجایی و تفکیک ان هزینه و شارژ پرداخت کنند و ین امر موجب کاهش تولید زباله و مدیریت پسماند در مبداء می شود در کشور ما دریافت هزینه تولید و مدیریت پسماند  به مواقع خرید و فروش خانه و گرفتن مفاصاحساب شهرداری موکول می شود که این امر موجب افزایش تولید زباله است. در این بخش ما مشکل و معضل قانو نی داریم .سیاست ما در سازمان مدیریت پسماند این است که با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و توسعه کارخانه کمپوست به سمت دفن حداقلی و بازیافت حداکثری برویم و برای موفقیت در این طرح نیازمند مشارکت شهروندان هستیم و در این راستا گام اول این است که از تولید زباله اجتناب کنیم تا حجم زباله برای دفع کاهش یابد و همچنین با تفکیک زباله از مردم می‌توانیم قدمی بزرگ در راستای سیاست مورد اشاره داشته باشیم.
تا اینجا به این نتیجه می رسیم که در کشور ما وبا لاخص در منطقه استان البرز میزان تولید پسماندها و زباله ها هم  بیش از استانداردهای جهانی است و هم اینکه مردم بابت مدیریت پسماند هزینه ای پرداخت نمی کنند هر دوی این عوامل از مشکلات ساختاری در این زمینه حکایت می کند اما مشکل بزرگتر مدیریت این پسماندها در محیط زیست و مرحله بعداز تولید آنست.حال اینکه اگر محل انباشت زباله ها فاقد امکانات پیشرفته تجمیع،  تفکیک  و بازیافت باشد به طور قطع مضرات زیست محیطی آن به مراتب  فاجعه بار است. 
 مرکزدفن پسماند حلقه دره  در دهه ۶۰  از طریق جهاد کشاورزی به شهرداری واگذار شد . روزانه یک هزار و پانصد تا یک هزار و هفتصد تن پسماند  به مرکز پردازش حلقه دره منتقل می شود.
به سراغ فردین حکیمی مدیرکل محیط زیست استان البرزرفتیم وی معتقد است مسئله پسماند انقدر مهم است که به منظور جلوگیری از آسیبهای آن همه دستگاهها مکلف به اجرای قانون آن هستند. عمده مشکل در زمینه پسماندها آنست که بخش عمده ان دفن می شود و این نشان می دهد در زمینه مدیریت پسماند در مبداء کارفرهنگی و اموزشی مناسب انجام نشده است تا میزان دفن پسماند کاهش یابد.دفن بیشتر زباله موجب تولید بیشتر شیرابه می شود و خطر نفوذ به ابهای زیرزمینی افزایش می یابد. وقتی در یک استان میزان دفن پسماند حداکثری است یعنی با استانداردهای محیط زیست همخوانی ندارد. در زمینه بازیافت اتفاق خوبی در البرزنیفتاده است. بطورکلی هرهزینه ای در زمینه بازیافت در واقع سرمایه گذاری است، بازیافت زباله بسیار بصرفه است و با برگشت مجدد بسیاری از پسماندهای قابل بازیافت به عرصه تولید و مصرف، شاهد کاهش هزینه ها هستیم.
محمد مسیبی می گوید استفاده از نرم افزار به روب در زمینه تفکیک زباله فعال است و ما امسال چند اپلیکیشن جدید هم به ان اضافه خواهیم کرد تا شهروندان بتوانند با تفکیک زباله در مبداء حتی اقدام به کسب درآمد کنند.
مسیبی  به  کارخانه کمپوست در حلقه دره اشاره کرد و گفت: ۶۰۰ تن زباله نیز در کارخانه کمپوست وارد می شود وبا بازسازی و افزایش ظرفیت کارخانه تولید کمپوست انتظار می‌رود دفن زباله در حلقه دره مسیر کاهشی به خود گرفته وامسال 300 تا 400 تن زباله کمتر دفن شود. همچنین با راه اندازی سایت پیرولیز حجم زیادی از زباله های پلاستیکی به چرخه بازیافت برگشته و شاهد دفن حداقلی زباله در مرکز حلقه دره باشیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها