وزیر راه و شهرسازی درباره مسائل مختلفی از جمله جزییات فاز توسعه‌ای شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، قیمت‌گذاری بلیت اتوبوس و سایر وسائل حمل و نقل عمومی جاده‌ای بین شهری، آخرین وضعیت وضع عوارض بر خانه‌های خالی، تعیین سقف اجاره‌بها و قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان صحبت کرد.
کد خبر: ۱۳۱۸۱۸۴

به گزارش جام جم آنلاین، محمد اسلامی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه پروژه تامین مالی طراحی، ساخت، راه‌اندازی بهره‌برداری و انتقال فاز اول پایانی شماره دو شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اظهار کرد: سال‌ها بود که به دنبال توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به عنوان فرودگاه بین‌المللی بودیم و این کار باید 20 سال گذشته انجام می‌شد.

وی ادامه داد: گرچه در سال گذشته و امسال کرونا اجازه نداد بسیاری از پروازهای مسافری در جهان انجام شود، اما آخرین آماری که در این زمینه داریم مربوط به سال 1398 است که حدود 46 میلیون نفر مسافر در کشور جابه‌جا شده‌اند و با توجه به حجم جابه‌جایی مسافر در منطقه غرب آسیا که سالانه حدود 500 میلیون نفر است رسیدن به عدد 100 میلیون نفر مسافر در سال برای ایران دور از انتظار نبوده و قابل دسترس است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سرمایه گذاران خارجی طی سال‌های گذشته وقت ما را تلف کرده‌اند و با وعده‌های فراوان و البته تلاشی که بسیار کردند تاکنون تامین مالی برای توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) انجام ندادند، بنابراین فاز اول توسعه این شهر فرودگاهی را برای رسیدن به هدف جابه‌جایی 60 میلیون مسافر در سال با تامین کننده مالی داخلی (بانک پاسارگاد) به تفاهم رسیدیم و امروز این تفاهم‌نامه امضاء شد که امیدواریم با برنده شدن طرح معماری در یک مسابقه طراحی بین‌المللی فاز اول توسعه‌ای فرودگاه امام خمینی (ره) از دوره 48 ماهه تعیین شده با سرعت جلو برود و بتوانیم به قطب اول منطقه از نظر جابه‌جایی بار و مسافر و پروازهای تجاری تبدیل شویم.

اسلامی اظهار کرد: البته در فاز نخست توسعه شهر فرودگاه امام خمینی (ره) 25 میلیون نفر مسافر پیش بینی شده است و رسیدن به 60 میلیون نفر در فاز نهایی آن پیش بینی شده است. همچنین در سال گذشته با زیرساخت‌ها و بسترهای فراوان 10 میلیون نفر مسافر به ظرفیت فرودگاه‌های کشور اضافه شد و در پایان امسال نیز 10 میلیون نفر ظرفیت دیگر اضافه خواهد شد که خود در کنار کیفیت‌های به وجود آمده در صنعت هوانوردی تحول اساسی‌ای محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: خیلی‌ها درباره ترانزیت هوایی مسافر و کالا صحبت‌هایی مطرح کرده‌اند و معتقدند در این زمین غفلت‌هایی صورت گرفته است، اما نخستین کاری که باید دراین زمینه انجام داد ایجاد زیرساخت و بستر برای آن است که فرودگاه امام خمینی (ره) با راه اندازی این فاز توسعه‌ای می‌تواند که اولین فرودگاه کشور با قابلیت ترانزیت تبدیل شود از سوی دیگر از امروز فرودگاه امام خمینی (ره) جزو مناطق آزاد به حساب آمده و سهم تجاری آن نیز مشخص شده است و می‌تواند عملیات خودش را به جریان انداخته و به یک هاب قدرتمند تجاری و اقتصادی در کشور تبدیل شود.

تعیین و اعلام وام ودیعه مسکن در آینده نزدیک

وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که وام ودیعه مسکن در سال جاری هم پرداخت خواهد شد یا خیر، گفت: در حال حاضر در کمیته‌های تخصصی این مساله در حال بررسی است و به زودی وام ودیعه مسکن ابلاغ می‌شود اما این‌که عدد آن چقدر است باید منتظر تعیین، تصویب و ابلاغ این مصوبه باشیم.

قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان متوقف نمی‌شود

اسلامی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که آیا قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان با دستور کمیسیون عمران متوقف خواهد شد یا خیر، تصریح کرد: مسلما با کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مذاکره خواهیم کرد و این طرح مجددا مرور شده و مورد بازنگری قرار خواهد گرفت، اما سعی ما براین است که کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی را هم راضی کنیم تا این طرح ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: استفاده از فناوری‌های روز در توسعه و پیشرفت کشور نیاز مبرم و اساسی در همه حوزه‌ها به ویژه حمل و نقل است چرا که هم اکنون دنیا به سمت قطارهای سریع‌السیر با سرعت بالای 500 کیلومتر در ساعت حرکت کرده و این‌که ما قطاری با سرعت 300 کیلومتر راه اندازی کنیم نباید متوقف شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که علت توقف یا عدم پیشرفت مناسب این پروژه ریلی چیست و چرا پس از 15 سال حدود پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: اینگونه نیست و پروژه قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان فعال بوده و متوقف نشده است.

تعیین سقف اجاره‌ بها موثر بود

اسلامی همچنین درباره‌ی وضعیت اجاره‌ بها و این‌که برخی مستاجران در مضیقه هستند، اظهار کرد: تعیین سقف اجاره‌ بها طی سال‌های گذشته موثر بود و سبب کاهش قابل ملاحظه‌ای اسباب‌کشی‌ها و جابه‌جایی‌ها شد. ستاد کرونا نیز این موضوع را مجددا مصوب کرد و هم‌اکنون شاهد هستیم که بسیاری از صاحبخانه‌ها رعایت کرده‌اند و حتی برخی از آنها اجازه‌بهای خود را در دوران شیوع ویروس کرونا به هیچ وجه افزایش نداده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: از سوی دیگر شورای حل اختلاف خارج از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ حکم تخلیه‌ای برای صاحبان خانه و علیه مستاجران صادر نکرده است.

وی همچنین درباره‌ی آخرین وضعیت مالیات بر خانه‌های خالی تصریح کرد: اطلاعات یک میلیون و 300 هزار خانه خالی را به سازمان امور مالیاتی ارائه داده‌ایم و آنها می‌توانند بر این اساس قانون را درباره خانه‌های خالی اجرا کنند.

قیمت‌ گذاری بلیت اتوبوس را رها نکرده‌ایم

اسلامی همچنین درباره قیمت‌گذاری بلیت وسائل حمل و نقل عمومی جاده‌ای اظهار کرد: به هیچ وجه قیمت‌گذاری بلیت وسائل حمل و نقل عمومی جاده‌ای را رها نکرده‌ایم و افزایش نرخ بلیت براساس ضوابط و قوانین صورت گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: نرخ کرایه‌ها برای سفرهای بین شهری جاده‌ای مساله‌ای است که مستقیما با مردم در ارتباط بوده و در زندگی آنها تاثیر می‌گذارد بنابراین تعیین آن طبق ضوابط و تابع وضعیت عرضه و تقاضاست.

مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد نیز درباره‌ سرمایه گذاری در این فاز توسعه‌ای شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: دو میلیارد یورو برای سرمایه گذاری در این پروژه تعیین کرده‌ایم و امیدواریم با تکمیل این طرح بتوانیم از عواید آن برای ادامه فاز دوم توسعه‌ای شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) استفاده کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که با تغییر دولت تغییری در سرمایه گذاری و اجرای این پروژه به وجود خواهد آمد یا خیر، اظهار کرد: فرض ما براین است که آنچه که بین سرمایه گذاران و دولت تفاهم می‌شود لازم‌الاجراست و ادامه پیدا خواهد کرد و قرار نیست چیزی را متوقف کنیم البته کار خوب را همه دولت‌ها حمایت خواهند کرد و با توجه به این‌که خدمات ترانزیت هوایی در این سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته این پروژه می‌تواند بسیار در این حوزه به صنعت هوانوردی کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها