برای فوتبال باشگاهی انگلستان، 29 می یک روز خاص است. شاید خاص‌ترین روز.
کد خبر: ۱۳۱۷۹۸۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، به 29 می سال 1968 می‌رویم. فینال جام باشگاه‌های اروپا در ورزشگاه ومبلی لندن. این ورزشگاه 2 سال قبل از آن، میزبان فینال جام‌جهانی 1966 بود. یک روز باشکوه برای انگلیسی‌ها با بردن آلمان‌غربی. یک روز باشکوه با فتح جام‌جهانی فوتبال. حالا همان شور و اشتیاق، بار دیگر روی سکوهای ورزشگاه ومبلی به چشم می‌خورد. برای یک فینال فوتبالی دیگر که یک پای آن انگلیسی است؛ این‌بار منچستریونایتد مقابل بنفیکا.

انگلیسی‌ها جام‌جهانی فوتبال را برده بودند اما تا قبل از فینال روز 29 می  1968، هرگز در رقابت‌های باشگاهی اروپا قهرمان نشده بودند. آنها تشنه یک افتخار تازه دیگر بودند.

در ترکیب آن روز منچستریونایتد فقط 2 بازیکن بودند که دو سال قبل، در فینال جام‌جهانی 1966 حضور داشتند و طعم قهرمانی در ومبلی را چشیده بودند؛ نوبی استایلز و کاپیتان بابی چارلتون.

این دومی شد ستاره فینال 1968. با گل دقیقه 53 بابی چارلتون منچستر یک بر صفر جلو افتاد اما گراچا در دقیقه 79 کار را برای بنفیکا به تساوی کشاند. درست مثل فینال جام‌جهانی بار دیگر بازی به وقت‌های اضافی رفت و درست مثل همان فینال، آتش بازی انگلیسی‌ها هم در ومبلی آغاز شد. جورج بست دقیقه 92، برایان کید دقیقه 94 و بابی چارلتون در دقیقه 99 گل‌های بعدی را زدند. منچستریونایتد 4 – بنفیکا یک. منچستر قهرمان اروپا شد. اولین تیم انگلیسی که در یک تورنمنت اروپایی قهرمان می‌شد.

حالا یک بار دیگر رسیدیم به روز 29 می. دقیقا 53 سال بعد از قهرمانی اولین تیم انگلیسی در اروپا، این بار فینال لیگ قهرمانان اروپا قرار است بین دو تیم انگلیسی ‌برگزار شود. در این 53 سال، لیورپول 6 بار، منچستریونایتد 3 بار، ناتینگهام فارست 2 بار و چلسی و آستون‌ویلا هم هر کدام یک بار فاتح لیگ قهرمانان اروپا شده‌اند و امشب برای چهاردهمین بار نام یک تیم انگلیسی در پایه جام حک خواهد شد؛ منچسترسیتی یا چلسی؟

رضا پورعالی - گروه ورزش / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها