تاکید مدیرکل آژانس بر حق ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای خود

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن ابراز نگرانی درباره غنی‌ سازی ۶۰ درصدی اورانیوم ایران، گسترش فعالیت هسته‌ای را حق حاکمیتی کشورمان دانست.
کد خبر: ۱۳۱۷۷۳۵

به گزارش جام جم آنلاین، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس انرژی اتمی توسعه برنامه هسته‌ ای را حق ایران دانست.

او در مصاحبه‌ای به رونامه انگلیسی فایننشال تایمز گفت این وضع بسیار نگران کننده است، زیرا برنامه هسته‌ای ایران طی دو سال گذشته پیچیده‌تر شده است.

مدیر کل آژانس انرژی اتمی همچنین بیان کرد: «این موضوع که کشوری به غنی سازی ۶۰ درصد می‌رسد بسیار جدی است، زیرا فقط کشور‌هایی که سلاح هسته‌ای می‌سازند به این سطح می‌رسند.»

گروسی در ادامه افزود: «این حق حاکمیتی ایران است که برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد، اما این درجه از خلوص نیاز به هوشیاری بیشتری دارد.»

در حالی که ایران بار‌ها تاکید کرده است از انرژی هسته‌ای برای اهداف پزشکی و تحقیقات استفاده می‌کند، گروسی گفت: «به نظر نمی‌رسد که در این سطح برای فعالیت‌های پزشکی و تحقیقاتی در ایران به آن نیاز داشته باشد، اما این مربوط به تصمیم گیری این کشور است.»

ایران در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ برای خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته‌ ای در سال ۲۰۱۸ و افزایش تحریم‌ها و همچنین عمل نکردن غربی‌ها به تعهدات خود، فعالیت هسته‌ای خود را افزایش داد. عراقچی ماه گذشته اعلام کرد که ایران در حال غنی سازی اورانیوم در سطح خلوص ۶۰ درصد است.

گروسی چند روز پیش هم از توافق با ایران برای تمدید یک ماهه نظارت بر تاسیسات هسته‌ای خبر داد و افزود این مهلت یک ماهه، ژوئن به پایان می‌رسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها