رئیس ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران خبر داد؛

تلاش شرکت‌ های جهانی برای تک دُزی کردن واکسن کرونا

رئیس ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران گفت: برخی شرکت‌های دارویی جهان به این سمت حرکت می‌کنند که بتوانند واکسن کرونا را تک دُزی کنند.
کد خبر: ۱۳۱۶۴۰۲

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر علیرضا زالی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به سوالی درباره زمان اجرای کامل واکسیناسیون عمومی در کشور هم گفت: وزارت بهداشت این زمان را پایان امسال اعلام کرده است، اما متغیر مهمی برای تأمین لجستیک کافی واکسن وجود دارد که بخشی از آن به ورود واکسن‌های کافی و تنوع در سبد واکسن در عرصه واردات بستگی دارد و بخشی هم مستلزم تولید داخل است.

وی گفت: به نظر می‌رسد براساس اعلام رسمی مسئولان وزارت بهداشت احتمالاً در روز‌های آینده شاهد افزایش بیشتری از سهم سهمیه کوواکس ایران هستیم چرا که ایران سهمی ۱۶ و نیم میلیون دُزی را در صحنه عمومی بین المللی دارد و با فرآیند‌های تسهیل یافته که در این زمینه شکل می‌گیرد وضع بهتری خواهیم داشت.

رئیس ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران افزود: البته یک راه میانبر هم در واکسیناسیون داریم که علاوه بر تولید داخل به سمت تولید ترکیبی هم برویم به این مفهوم که از زیرساخت‌های موجود به صورت تلفیقی استفاده شود و در کشور اکنون دو شرکت بزرگ داروسازی، استاندارد‌ها و معیار‌های لازم را طی کرده اند و قرار است با شرکت اسپوتنیک روسی در زمینه تولید واکسن اسپوتنیک به عنوان بخش منطقه‌ای عمل کنند.

دکتر زالی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واکسن کرونا تا چه مدت مصونیت ایجاد می‌کند؟ گفت: هنوز گزارش جهانی دقیقی در این باره مشخص نشده است چرا که تزریق این واکسن به یک سال نرسیده و نخستین واکسیناسیون در عرصه جهانی ۲۷ دی سال گذشته بوده است و همه اطلاعاتی که داریم براساس بررسی شاخص‌های ایمنی در مطالعات بالینی است که به هر حال قابل پیش بینی هم نیست.

وی افزود: اما حداقل، اکثر مراکز جهانی شش ماه تا یک سال را اجماع دارند، اما پیش بینی ما این است به خاطر فرآیندی که کرونا خواهد داشت و بروز جهش‌هایی که در آینده محتمل خواهد بود، احتمالاً در عرصه جهانی شاید نیازمند این باشیم که در کل جهان به فکر واکسن فاز سوم هم باشیم به همین دلیل اکثر تولید کنندگان واکسن به گونه‌ای زیرساخت را تجهیز می‌کنند که بسته سه دُزی باشد، اما اکنون به نظر می‌رسد در میان مدت زدن دو دُز واکسن مسئله را مرتفع کند.

رئیس ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران گفت: البته برخی شرکت‌های دارویی جهانی اکنون به سمت تک دُزی کردن واکسن حرکت می‌کنند که به دلیل ایجاد برخی مشکلات این مسیر کند شده است، اما در آینده نه چندان دور شاهد واکسن‌های تک دُزی در عرصه جهانی خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها