آرام ‌بند، یکی از مهم‌ترین تجهیزات در انواع درب‌هاست. این وسیله از بسته شدن ناگهانی درب جلوگیری کرده و آن را طی دو تا چند مرحله به ‌آرامی می‌بندد. آرام‌بند علاوه بر این‌که از ایجاد سروصدا به علت بسته شدن ناگهانی درب جلوگیری می‌کند، با چندمرحله‌ای بستن درب از ضربه به چارچوب و بدنه درب و تاب برداشتن لولاها نیز جلوگیری کرده و عمر مفید درب را افزایش می‌دهد. به علاوه در مواردی که درب‌ها سنگین هستند مانند درب‌های ضد حریق؛ آرام‌بند مانند یک جک عمل کرده و به تسهیل درباز شدن درب کمک می‌کند.
کد خبر: ۱۳۱۶۱۴۱
به طور کلی می‌توان گفت که آرام‌ بندها از چهار جهت قابل دسته‌بندی هستند: بر اساس سایز، شکل ظاهری، مکانیزم عمل و نحوه نصب. در ادامه به بررسی تمامی این موارد می‌پردازیم.
 
انواع آرام‌بند درب بر اساس سایز

یکی از موارد مهم که در هنگام خرید بهترین آرام ‌بند درب، باید به آن توجه کنید وزن دربی است که قرار است آرام ‌بند به آن متصل شود. آرام‌بندها بر اساس تحمل وزنی به 7 سایز زیر تقسیم می‌شوند:

سایز 1  برای درهای کمتر از 20 کیلوگرم
 
سایز 2 برای درهای 20 تا 40 کیلوگرم
 
سایز 3 برای درهای 40 تا 60 کیلوگرم
 
سایز 4 برای درهای 60 تا 80 کیلوگرم
 
سایز 6 برای درهای 100 تا 120 کیلوگرم
 
سایز 7 برای درهای 120 کیلوگرم به بالا

حتماً در هنگام انتخاب آرام‌بند به وزن درب توجه کنید. در صورتی که شما از آرام ‌بند سبک برای درب سنگین استفاده کنید ساز و کار آرام ‌بند به سرعت خراب شده و توانایی بستن درب را نخواهد داشت. در حالت برعکس اگر در درب سبک آرام‌ بند مخصوص درب‌های سنگین‌تر را متصل نمایید، درب هر بار با شدت بسیار زیادی بسته خواهد شد که این امر به لولا و چارچوب‌های آن آسیب شدیدی وارد خواهد کرده و نهایتاً درب را خراب خواهد کرد.
 
انواع آرام‌بند به لحاظ شکل ظاهری

با توجه به کاربرد و نوع درب، آرام‌بندها در اشکال مختلفی تولید می‌شوند. معروف ‌ترین انواع آرام‌بند درب عبارت‌اند از:
 
آرام بند میله‌ای

آرام ‌بند میله‌ای، یکی از رایج‌ترین انواع آرام ‌بندها است. این مدل از دو قطعه اصلی تشکیل شده که به وسیله یک بازو به یکدیگر متصل هستند. قطعه بزرگ‌تر به چارچوب و قطعه کوچک به درب متصل شده و بر اساس مدل امکان بسته درب در دو الی چند مرحله را دارد. آرام‌ بند میله‌ای برای انواع درب‌های ورودی ساختمان، درب‌های ضد حریق و درب‌های داخلی مناسب هستند. علاوه بر این، از آرام‌ بندهای بازویی گاهاً به ‌عنوان جک در تخت‌های بازشو، درب باکس‌ها و درب‌های افقی استفاده می‌شود. این جک‌ها از بسته شدن ناگهانی درب به علت جاذبه جلوگیری می‌کنند و یا حتی می‌توانند درب را در زاویه خاصی باز نگه ‌دارند.
 
معرفی انوع آرام بند درب و کاربرد هر یک از آن ها
آرام‌بند درب لولایی

آرام‌ بند لولایی، نسل جدیدی از آرام‌ بندهاست که با استقبال خوبی نیز مواجه شده است. این مدل برخلاف آرام‌ بندهای قدیمی در پشت درب و بین دو لولا بسته شده و کار باز و بسته کردن درب را انجام می‌دهند. مزیت اصلی آرام‌بند لولایی، مخفی شدن آن در پشت درب است. این مخفی بودن، هم ظاهر کار را زیباتر نگه می‌دارد و هم خطر آسیب در هنگام جابه‌جایی وسایل و برخورد به آرام ‌بند بالای درب را ندارد. نصب این مدل نیز بسیار راحت بوده و قابلیت تحمل وزن تا 160 کیلوگرم را دارد. 
 
معرفی انوع آرام بند درب و کاربرد هر یک از آن ها

انواع آرام ‌بند براساس مکانیزم عملکرد

آرام ‌بندها از لحاظ مکانیزم به دو دسته کنترلی و غیرکنترلی تقسیم می‌شوند. آرام‌بندهای کنترلی در واقع آرام ‌بندهایی هستند که سرعت آن‌ها از 10 تا 180 قابل تنظیم بوده و طی بازه‌های زمانی مختلف بسته می‌شوند. این کنترل به باز شدن سریع و بسته شدن آرام و بدون صدای درب کمک می‌کند. آرام‌ بندهای کنترلی و غیر کنترلی به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:
 
آرام ‌بند یک زمانه

آرام‌بندهای یک زمانه از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین نوع هستند. این مدل‌ها تنها برای باز و بسته شدن آرام درب استفاده می‌شوند و امکان توقف و تنظیم آن‌ها وجود ندارد.
 
آرام ‌بند دو زمانه

در این مدل، سرعت باز و بسته شدن آرام‌ بند قابل تنظیم است و درب طی دو مرحله بسته می‌شود. به این صورت که با باز شدن درب، ابتدا یک توقف کوتاه کرده و سپس شروع به بسته شدن می‌کند، مجدداً با رسیدن به زاویه 30 درجه یک مکث دیگر داشته و درب نهایتاً با سرعتی بیشتر (که قابل تنظیم است) بسته می‌شود.
 
آرام بند سه زمانه

طراحی اصلی آرام بند درب سه زمانه درست مانند مدل دو زمانه بوده با این تفاوت که برای استفاده در درب‌های با قفل برقی مناسب است. مکانیزم قفل برقی به این صورت است که برای بسته شدن نهایی نیاز به یک فشار نسبتاً زیاد در هنگام نزدیک شدن درب به قفل دارند. آرام ‌بندهای سه زمانه، با رسیدن به این درجه یک فشار نهایی به درب وارد می‌کنند تا درب به‌ خوبی و بدون سروصدای زیاد بسته شود.
 
آرام‌ بند اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

در طراحی و ساخت این نمونه از آرام‌بندها از انرژی الکتریکی برای باز و بسته کردن درب بهره گرفته شده است. تنظیم سرعت نیز بر اساس سنسورهایی که روی در قرار می‌گیرد انجام می‌پذیرد. کاربرد اصلی آرام ‌بندهای اتوماتیک در درب آسانسورهاست. با این ‌وجود آرام‌ بندهای اتوماتیک قابلیت نصب بر روی انواع درب‌ها را داشته و حتی امکان ورود انتخابی با کارت یا اثر انگشت را نیز دارند.
 
معرفی انوع آرام بند درب و کاربرد هر یک از آن ها

انواع آرام ‌بند به لحاظ محل نصب

از نظر نوع و محل نصب، آرام ‌بندها به دودسته کلی آشکار و پنهان یا توکار تقسیم می‌شوند.

آرام‌ بند آشکار

این مدل که رایج‌ترین نوع آرام‌ بند است شامل انواع آرام ‌بندهای بازویی و کشویی است. این آرام‌ بندها در بالا یا پایین درب نصب شده و کار باز و بسته کردن را انجام می‌دهند. معمولاً به علت دوام بیشتر‌، نصب آسان‌تر و در دسترس بودن، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آرام‌ بند توکار یا پنهان

در مکان‌هایی که زیبایی، مشخص نبودن آرام ‌بند و مخفی بودن آن اهمیت دارد از آرام‌ بندهای پنهان استفاده می‌شود. آرام ‌بندهای پنهان در مدل‌‌های مختلفی وجود دارند:

  • لولا آرام بند - درباره این مدل قبلاً صحبت شد. لولاهای آرام‌بند به پشت درب بین دو لولای اصلی متصل شده و کار بستن درب را انجام می‌دهند. حالت‌های چندزمانه ندارند و برای درب‌های یک لنگه و دولگنه مناسب‌اند.

 

  • کف‌پوش آرام بند - این مدل بر روی زمین بسته می‌شود. از این محصول در درب‌های شیشه‌ای مغازه‌ها و ادارات برای جلوگیری از شکستن درب‌ها در هنگام باز و بسته کردن استفاده می‌شود.

 

  • آرام‌بند در فریم و لنگه در - این آرام‌بندها در لولای بالای درب و بین درب و فریم تعبیه شده و کاملاً توکار و پنهان هستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها